/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
hjælp med bord ramme
Fra : tronddk
Vist : 523 gange
20 point
Dato : 20-08-04 22:04

jeg har et bor af glas men selve rammen den ligger på ( alså glasset ) er meget kedlig at se på kunne man ikke bruge en vinkel skliper så det for en mer spænene over flade ? (det er noget jern der kan ruste dsv ) og hvordan behandler man den bagefter så den ikke ruster hvis man spille og det løber ned af kanten

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 30 point
Dato : 20-08-04 22:46

Roterende stålbørste sat i en boremaskine er bedre. (husk slibebriller)
Rent jern der ikke har fået syre fra dine fingre kan lakeres - og det holder imange år.
Dog vil det langsomt farves mørkt.
Rammen kan også sendes til en sandblæser.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-08-04 14:49

hvis overfladen er behandlet kan man så godt bruge en vingelsliper ? uden at den skal lakeres ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-08-04 14:51

uden at det ruster ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-08-04 18:09

En vinkelsliber "åbner" overfladen og så ruster jernet hvis ikke det bliver behandlet.
Lak vil lukke for iltning, og beskytte indendørs.
Et rustbeskyttelsesmiddel vil stoppe rust i at brede sig.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-08-04 18:31

hvilken slaks lak ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-08-04 19:55

Hov jeg så lige spørgsmålet igen - e-mailen må være røget ud.
Jeg lavede en lampe af snoet jern som var børstet blank med roterende stålbørste.
Jeg ved ikke hvilken lak - men det var spraylak på dåse.
Nu 15 år efter er den ikke rustet, men er blevet meget mørk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 13:18

Hvis du får slebet løs rust af med roterende stålbørste - og får affedtet - så vil hammerlak både rustbeskytte og dække i én påstrygning. Tag i farvehandelen eller byggemarkedet og led efter f. eks. "Hammerit" og se, på farvetavlerne, hvad du foretrækker. Det er godt det foregår udendørs, for det er skrappe sager at være i stue med, men det virker!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 03-09-04 18:03

Tak for svaret emesen. men har bruget en vingelsliper