/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Kode til Linux
Fra : Fknight
Vist : 411 gange
50 point
Dato : 17-08-04 19:14

hey..jeg har lige hentet linux(som man jo kan hente gratisk på linux suse´s hjemmeside) MEEEEEN når jeg er nået et stykke i installationen siger linux "Login"
og jeg kender ik noget til login og man kan ik springe over..!

Er det en slags cd-key? hvis det er, hvor kan jeg så finde den..
Det er linux suse 9,1 jeg har

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-04 19:20

Du skal oprette et admin(root) login og et bruger login.
Normalt bruges bruger login og kun root ved specielle ændringer.

Kommentar
Fra : Fknight

Dato : 17-08-04 19:33

okay..PS jeg har aldrig kørt linux hvordan skal jeg oprette en bruger login?? og admin ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-04 19:38

Det er længe siden jeg forsøgte med suse 8
Og som jeg husker det blev man bedt om at lave login password på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : finnva

Dato : 17-08-04 22:13

Første bruger under enhver linuxinstallation er root. Men da root kan ALT er det forkert/usikkert at køre som "root".
Root bør kun klare evt. problemer og fx indlæse nye programmer.
Man skal derfor, som det første man foretager sig, oprette en bruger. Denne bruger kan næsten ikke lave nogle ulykker, så bare forsøg alt hvad du kan.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 17-08-04 23:07

Hvis du installere SUSE 9.1 (og i øvrigt også andre linuxsystemer) vil du på et eller andet tidspunkt, under istallationeen, skulle vælge et root-password, senere vil du skulle vælge, hvilke bruger som skal være tilsluttet systemet.

Når du skal vælge root, skal du skrive et password, og efterfølgende verificere det.

Med venlig hilsen

CiberAmigo

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-04 23:22

Fknight - din Root login kode finder du selv på..............og husker den.
Root password:
kode
gentag kode
og så bliver du bedt om:
Bruger navn og brugerkode som du også selv finder på............og husker den
brugernavn
kode
gentag kode

Koden til root og bruger bør ikke være den samme.

Godkendelse af svar
Fra : Fknight

Dato : 04-09-05 14:45

Tak for svaret emesen.