/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Murværk lugter af fyringsolie.
Fra : kludermor
Vist : 5075 gange
100 point
Dato : 15-08-04 13:37

I vores kælderrum har engang stået et oliefyr. Nu lugter murværk, betongulv, og vinduesramme ud til lyskasse meget af fyringsolien, som sikkert er blevet spildt ved siden af ved påfyldning.
Jeg er bange for at lugten sætter sig i de ting vi opbevarer i vores kælderrum.

Det er gule mursten med afskaldet puds nogle steder. Vinduesrammen kan jeg ikke se om har været behandlet, men den er sort af gammel olie og skidt.

Hvad kan jeg gøre for at fjerne lugten fra murværk og vinduesramme?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-04 14:51

Er du sikker på at det er fyringsolie og ikke fugt det luger af.
Det kunne jo tænkes at kælderen var fugtfri da oliefyret var igang???
Har du udluftning??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-04 16:58

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden fyret kom væk, men det begynder ikke først senere at lugte af olie. Så ville det have gjort det hele tiden.
Men som Stig54 er inde på, man kan næsten altid ane en svag lugt af olie i et fyrrum, og den lugt bliver meget forstærket hvis der bliver fugtigt.
Lugten kan ganske rigtigt også sætte sig i ting der opbevares i rummet.
Det er desværre noget af det der er svært at slippe af med, for olie har det med at trække dybt ind i træ og murværk.
Jeg kender ingen metode til at fjerne det medmindre I skraber gammelt puds af og får nypudset muren, og skifter vindueskarmen ud.

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 15-08-04 20:44

Der har "altid" lugtet af fyringsolie, men det er først nu at kælderen er blevet inddelt i kælderrum, og derfor er det først nu at lugten er blevet et problem. Kælderen er en god tør kælder, så det er heller ikke fugt der lugter af.
Der er udluftning i kælderrummet via de vinduer der er ud til lyskassen.
Jeg havde håbet på at man kunne pudse op igen og derefter give murværk og træværk en uigennemtrængelig hinde af et eller andet som man maler ovenpå.
Er der nogle erfaringer med det?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 16-08-04 22:12

Jeg har flere gange haft gode erfaringer med et produkt der hedder Rodalon, som er lavet specielt til at fjerne lugt-gener i f.eks. kældre. Det blandes med vand og bruges som rengøringsmiddel eller forstøves på vægge og gulve. Efter en enkelt behandling er der ikke noget der lugter af "kælder" mere, og det kan fjerne stort set alle former lugt.gener såsom kattetis som ellers er noget der virkelig hænger i næsen i mange år.
Jeg har selv haft lidt olie-spild i min kælder, men det er der ingen der kan lugte.
1 Ltr. koster ca. 30,- så det er da et billigt forsøg som er værd at prøve.
Mener at det var i Matas at jeg sidst købte det.

Mvh. Bjørn Sejersen.(murer).

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 30-10-04 13:31

Så har jeg langt om længe fået gjort noget ved problemerne.
Rodalon virkede ikke.
I et byggemarked fik jeg at vide at den eneste løsning var at rive mur og trærammer ud og udskifte med helt nyt. Dette er dog ikke en løsning der er mulig.

Nu har jeg banket så meget puds af som muligt og pudset op igen, derefter givet pudset med mikrodispers efterfulgt af spærregrunder.
Træværket har fået skrabet så meget skidt og olie af som muligt, hvorefter jeg har malet med en kraftig oliebasseret maling.

Lige nu er der lugtfrit, men hvor længe det holder må tiden vise.

Godkendelse af svar
Fra : kludermor

Dato : 30-10-04 13:33

Tak for svaret dova.
Jeg har ikke kunnet skifte vinduesrammen, og måske er det hele en stakket frist, men lige nu er der lugtfrit.