/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motorproblemer
Fra : joern1
Vist : 2659 gange
200 point
Dato : 08-08-04 15:33

Jeg har en perkins 48 hk diesel motor der er nyrenoveret Nye lejer, foringer, stempler, ventiler, forpumpe, brændstofrør, brænstofdysser. Højtrykspumpen er ikke ny men kontroleret og justeret på et motorværksted.Den er lavet om til ferskvandskøling.
Motoren ryger meget og går ujævnt i tomgang og når den får fuld gas kommer omdrejningerne ikke over 1600 omdrejninger. den skal normalt kunne køre mindst 2200 omdrejninger. topfart er kun 6 knob

 
 
Kommentar
Fra : alimak


Dato : 08-08-04 15:51

Jeg vil gette på høytrykspumpen,Det kunne også være dysene men da de er nye så er de vel ok....Det kan være en dyse som står og pisser.
alimak

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-08-04 15:53

Hvilken farve har røgen, og går den jævnt ved fuld gas?
Hvad med luftindtag/filter, det er vel ikke stoppet?

Kommentar
Fra : penny


Dato : 08-08-04 16:13

Det er for sen insprøtning til brændstofdysserne, og motoren kommer også til at køre for varm. Du skal justere timingen,
hilsen
Penny


Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-08-04 16:33

Ja det kunne også lyde som forkert ventilindstilling, eller at brændstofpumpen ikke er sat rigtigt i "takt"
Så får du som penny også siger et forkert indsprøjtningstidspunkt.

Kommentar
Fra : penny


Dato : 08-08-04 16:56

Jeg tror det er helt klart brendstofpumpen, jeg går udfra, at ventilene er ret justeret.
Penny

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 08-08-04 19:19

Farven på røgen er vigtig.
Blå røg er som de fleste ved, motoro´lie der bliver suget ind ved ventilstyr eller stempelringe.
Sort røg er for dieselolie på grund af fejl på dyser eller pumpe.
Grå kraftig røg (kan være svær at bedømme ud fra damp fra vandkøling i udstødningen) forkert indsprøjtningstidspunkt.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 08-08-04 19:21

Det forkerte indsprøjtningstidspunkt kan skyldes en slidt taktkæde (forgårdskæde) hvis brændstofpumpen trækkes af denne.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 08-08-04 20:04

Det kan jo også være de nye foringer der ikke slutter tæt for vandkammeret, se efter der ikke kommer vand i olien, det ses nemmest hvis olien skummer eller stiger.
Men der kan også trykkes luft ind i ferskvandssystemet, hvor der så vil boble luft ind hele tiden, og overtryksventilen udløser en gang imellem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 09-08-04 13:48

Der er faktisk kun pumpen tilbage som kan være årsag til din motors "uheldige opførsel"...med mindre det er noget bras der er blevet lavet på den under renoveringen?!
At den ikke kan køre med mere end 1600 omdr./min ved belastning KAN være forkert stigning/størrelse på skruen (men det er vel udelukket, da du givetvis har den samme skrue på som før renoveringen?)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 09-08-04 14:00

Hvis der er lavet en fejl under samlingen så knastakslen/brændstofpumpen står "en tand" forkert vil det kunne give det resultat og røgen vil typisk være kraftig og grå.

Kommentar
Fra : pjk


Dato : 09-08-04 22:18

Hvis den lige er renoveret.
Hvis det er et værksted ? Hvorfor kontakter du så ikke det værksted der har renoveret motoren ? Det er da deres problem.

Er det dig selv der har været igang, så vil jeg tro der er indsprøjtningstidspunktet der er galt. Det skulle være mærkeligt hvis pumpen går istykker i samme sekund, som du renovere motoren.

Ham der har stillet pumpen for dig har vel også haft motoren startet ? hvordan gik den mens han havde fingrene i den ?

Prøv evt at pille dyserne ud. Hvordan ser de ud ? (sod,farve)

HOLD MEGET ØJE MED OM DIN MOTOR BLIVER VARM. Når man skifter over til ferskvandskøling sætter man under normale omstændigheder en termostat i der åbner ved en højere temperatur. Dette kan forsage rustskaller til at løsne sig og stoppe din varmeveksler. Så hold meget øje med din temperatur, da toppakningen nemt kan smutte hvis motoren render varm. Det er jo lidt irriterende, når man nu lige har renoveret motoren.

Mvh

PjK

Kommentar
Fra : monsun


Dato : 21-08-04 11:56

Jeg tror ikke at der er kædetræk i din motor, men at det hele er forbundet og trukket af tandhjul.
Det er min erfaring med Perkins.
Der er på forsiden af tandhjulene mærker som alle skal passe over hindanden.
Det kan næsten ikke gå galt.
Det må du som udgangspunkt kontrollere.

mvh
Kim


Kommentar
Fra : syllemus


Dato : 15-09-04 00:15

Jeg har selv haft samme problem med min motor, en 12 hk Albin.
Selv om man kørte på fuld gas, sejlede den ikke hurtigere end 2 knob, den burde ved fuld gas sejle 6 knob.
Problemet var en lille justering i gearet. Er du stadig interesseret, kan du vende tilbage, så jeg kan forklare dig det mere detaljeret.


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177353
Tips : 31960
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407393
Brugere : 218867

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste