/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Halm og Hø Politik
Fra : CADmageren
Vist : 689 gange
200 point
Dato : 07-08-04 17:43

Hejsa.

En af mine bekendte har i tyve år udlejet 6-10 hestebokse. I alle årene har der været det samme bøvl år efter år.

Spørgsmålet er hvordan man laver en fornuftig politik for det halm og hø de kære firbenede skal bruge - som alle kan være glade for.

1. Fast pris - boxleje + 100 kr for halm - Problem: Nogle har et sindsygt højt forbrug af halm, og kører masser af frisk ren halm på møddingen hver dag. - mens andre er mere sparsommelige, og naturligvis ikke vil betale for andres overforbrug.

2. Stk. pris - Lejere afkrydser forbrug på en seddel og betaler hver måned. Problem: Det sker desværre tit at der glemmes at sætte krydser.

3. Lejere skal selv sørge for halm til deres heste. Problem: Pladsen på loftet er begrænset og hvis der skal laves gangstier til de enkeltes områder bliver der ikke megen plads. Derudover er der problemet med at man kommer til at tage fra hinanden.

Derudover skal halmen jo hentes hjem og stables på loftet. Her er der nogle lejere der glimrer ved deres fravær, mens andre lejere gør et stort arbebejde og tager familie og venner med. Er det rimeligt at de alle skal betale samme pris?

Jeg er overbevist om at mange andre har den samme debat.
Kort sagt vil jeg høre om nogen kender til en god og retfærdig måde at løse dette på.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : TQsen

Dato : 07-08-04 19:24

Jeg ville sætte en fast pris for både boxleje og halm. Så er der ikke så meget at disskutere, i forhold til et evt. afkrydsnings-system. For som du selv siger, så glemmer (og "glemmer") folk af og til at sætte et X...
Folks forbrug af halm, er jo en af de klassiske ....... Der vil altid være én der bruger mere end de andre, og hver især har sin tærskel for, hvornår der skal muges ud. Det kan man nok ikke lave om på. Men man kunne jo tage det op med personerne, og høre hvad der ligger til grund...

Accepteret svar
Fra : louise12345

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-04 09:17

Jeg er bange for, at der ikke findes nogen retfærdig måde at løse dit problem på. Vi har med mennesker at gøre.
Vi har fast boxpris.
Hvis der er nogen der har overforbrug af halm, bliver det påtalt. Fortæller man at der ikke er halm nok til hele året, forstår de det som regel.

Problemet med atfå halmen op kender vi også. Efterhånden har vi venner og bekendte til at hjælpe. Der er ingen vrøvl og alle kender deres arbejdsområde. Det går strygende og vi har det faktisk rigtig sjovt.

Næste problem: Halmen skal ned fra loftet igen. Der er ingen i stalden der, kan se at der er ved at være ebbe i stablen.
Vi smider gerne 2 * 40 baller ned ad gangen. Det er bare surt at man hele vinteren skal stå med det helt selv.

Vi har en regel atder skal muges ud 1* ugenligt. Det bliver faktisk holdt af alle. De fleste har også næsten lært at de skal sortere lortet fra halmen.

Det er dejligt med mange heste i stalden, men hold op hvor kan det være et utaknemmeligt arbejde.

mvh. Louise

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 23-01-06 08:26

Tak for svaret louise12345.