/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gummiforme
Fra : Lns
Vist : 5722 gange
20 point
Dato : 28-07-04 10:11

Hej der. jeg søger et svar på hvordan man kan lave en gummistøbeform. Jeg går på en skole hvor vi selv støber forskellige ting. eks. svampe. Vi har prøvet at lave en form i latex men den holder ikke. Det det hele går ud på, er at lave en form i et materiale der kan holde til at man laver en gips støbning i formen. men hvilket materiale kan det? som sagt latex kan ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-04 10:32
Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 10:52

jeg skal ikke købe støbformen men lave den selv. det formen skal bruges til er gips, hvor der kan være kromninger på så formen skal være bøjelig så selve gipsen kan komme ud igen uden af formen knækker. den kan ikke laves i latex, da det har tendens til at gå i stykker når man vrider i det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-04 10:57

Du kunne jo spionere lidt i forretningerne uden at købe.

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 11:01

de har det ikke, de har kun den færdige gips figur.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-04 11:02

Selvfølgeligt kan man købe forme.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 30 point
Dato : 28-07-04 11:10

Du skulle måske studere hvorledes stukkatører arbejder, de støber i gips.
http://www.eucsj.dk/eud/index.asp?tID=1011

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 11:14

ja men vi kan ikke fivde ud af at lave dem selv, unden at de knækker eller at gipsen ikke kan komme ud igen. latex går i stykker. i en gips form kan figuren ikke komme ud igen hvis der er kromninger på.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-04 11:16

Derfor er mange støbeforme delt i to dele.
Det kan lade sig gøre hvis du støver dine kreative evner af.

Godkendelse af svar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 11:22

Tak for svaret Teil. selvfølgelig i en siliconestøbeform. tak for linket

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-07-04 11:23

Hej Lns - latex er det normale materiale til at lave støbeforme af og gips kan også benyttes.

Men som du rigtigt påpeger er det svært, hvis der er krumninger på figuren.
Hvad med, at lave din gips form i flere dele og holde delene sammen i en støbekasse.
Det benyttes f.eks. når man støber figurer i metal.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 11:25

tak ivan. Jeg har lige fundet ud af at man nok også kan lave formen af silicone.

Kommentar
Fra : sliversen

Dato : 10-11-04 22:32

Prøv at se på www.ravstedhus.dk de forhandler ting til guldsmede. der kan man få noget gummi som man bruger til at støbe i varm voks, som efterfølgende bruges til at slyngestøbe smykker efter