/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Stueplante .... "flammesværd" ?
Fra : bennymanden
Vist : 7475 gange
75 point
Dato : 23-07-04 15:12

Vi har i dag købt en stueplante, sådan en med lange smalle grønne blade og en rød blomsterlignende ting i midten. Vi mener den kaldes "flammesværd" - men jeg har søgt lidt rundt og det nærmeste jeg kommer er navnet "bromelia" - som vi dog ikke synes den helt ligner. Vi søger oplysninger om hvordan den passes med vanding, lysforhold osv. - håber der er nogle "grønne fingre" her som evt. kan hjælpe.
mvh Benny & frue

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-04 15:18

I kan jo spørge der hvor I købte den

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-04 15:29

Citat
Man kan efterhånden købe en hel sværm af forskellige bromelier herhjemme som stueplanter. Mange er svære at holde i live i længere tid. Det skyldes, at køberen ikke får en medfølgende forklaring om plantens levevis. Ind imellem skal tragtformede planter have et skvæt vand i tragten, som planten kan drikke af. Det må helst ikke være vand fra hanen, da det mange steder i Danmark indeholder kalk. Det stammer fra jordbunden og findes ikke i regnvand. Man bør derfor indsamle regnvand til tragten eller koge ledningsvandet forinden. Epifyter som Tillandsia har ingen tragt. Her må man bruge en forstøver med dette vand. Bromelier skal ligesom kaktus ikke have så meget vand og næring som almindelige potteplanter. En del af året skal bromelierne vokse fugtig og varmt. Det er svært at leve op til i hjemmene og heller ikke ønskeligt. Derfor vil mange bromelier trives bedre i et opvarmet væksthus.

fra denne side http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/ananas.xml?emne=Print

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 85 point
Dato : 23-07-04 15:36
Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 17:10

En Flammesværd har mørke tværstriber på bladene. Og "blomsten" er orangefavet sværdformet .
Hvis du har en bog eller søger efter planten på nettet, lyder det som om det kan være en plante der hedder Guzmania.
Den kaldes også juvelblomst.
Den skal stå lyst uden direkte sol og jorden skal holdes konstant fugtig, og vand i tragten af planten(undtagen når den blomstrer.
Og det er ikke den røde i midten der er blomsten, de skyder op fra den røde.
Skal ikke have gødning.

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 23-07-04 18:50

Tak for svaret ans. OK ans - mange tak for svaret det er præcis den på billedet i dit link. Den blev købt hos SPAR-købmanden, og der er det begrænset hvad de ved om de enkelte planter, ellers forstår jeg godt din hentydning
Men nu ved vi hvordan den skal behandles, så må vi se om den også synes det !!!
fortsat god dag til alle og tak for kommentarerne
mvh Benny & frue

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-07-04 19:10

Selv tak Benny & frue

I mit første link læste jeg at den type plante ville have bedst af koldt kogt vand eller opsamlet regnvand. Der måtte ikke være for meget kalk i vandet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-07-04 19:21

OK - det er jo ikke så svært at opsamle lidt regnvand i denne sommer, så det prøver vi. Også tak til dova - jeg har været inde og søge lidt på bl.a. "juvelblomst" og fundet en som hedder "Guzmanaia Lingulata" - den ligner faktisk også til forveksling.
mvh Benny & frue