/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kcal om dagen i mit tilfælde?
Fra : Haveredskab
Vist : 6557 gange
346 point
Dato : 23-07-04 01:15

Jeg skal tabe en masse fedt. Ikke muskler overhovedet selvfølgelig.
Hvor mange kcal skal jeg indtage pr. dag for at cutte på fedtet i mit tilfælde?
Jeg er MAND. 175 cm. vejer 78 kg.
Jeg træner styrke træning 6 gange om ugen dog kun i 45 min. Løber desuden 12 minutters meget hårdt interval på løbebånd 4-5 gange om ugen. Desuden har jeg et middel fysisk krævende arbejde.

Jeg vil selvfølgelig prøve at skære ned på fedtet, og skrue op for protein indtaget.

Men hvor mange kcal skal min daglige kost bestå af?

Kommentar
Fra : Haveredskab

Dato : 23-07-04 01:38

Jeg er 30 år gammel..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-07-04 09:04
Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 23-07-04 11:14

Du skal have ca. 3.000 kcal. om dagen. Og det vigtigste er at du skal have rigeligt med protein for ikke at tabe muskelmasse...som du selv ved...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 11:30

Med den højde/vægt du har lyder det nu ikke som om det er "en masse fedt" du slæber rundt på.
Men ca 3000kcal. som Mordex siger, og helt undgå fedt skal du ikke, da det er fedtet du skal bruge til opbygning/fornyelse af celler.
Men hold dig til en kost hvor fedtindholdet ikke er større end 9 gram/100gram.
Muligvis er de 3000 kcal i underkanten, det kommer an på hvor hårdt dit arbejde er.

Kommentar
Fra : spaekhugger

Dato : 28-07-04 08:10

Helt ærligt!! det er SÅ individuelt hvad man skal indtage af energi. BMI tal er ikke engang til at regne med - skal man have fundet ud af det præcise tal skal man faktisk igennem en speciel scanning - denne tager nemlig højde for størelse og vægt af knogler, muskler ect.
Kig dig selv i spejlet er det ok? er det ikke så vil jeg foreslå dig at gå ind på www.kostkompagniet.dk - her kan du henvende dig til en diætist og få lavet et unikt og INDIVIDUELT program til DIG!!! og de har rigtig gode forslag og du kan i samråd med en diætist få sammensat et kostprogram der passer til dig-man skal jo altså lige tænke på at det ikke er godt for kroppen at få alt for meget protein i længere tid ej er det heller ikke sundt at få for lidt fedt - men en diætist er uddannet!! - tro mig når jeg siger at det klart er den bedste løsning. det koster dog 995,- første gang, men det er sku pengene værd.

Accepteret svar
Fra : alexberg

Modtaget 346 point
Dato : 28-07-04 13:15

Som spaekhugger skriver, så er det meget individuelt, hvor mange kalorier man skal indtage.

For at tabe sig, skal man forbruge mere energi end man indtager. For at finde ud af hvor meget energi man forbruger, benyttes genrelt Harris-Benedict's formula for beregning af BMR (Basal Metabolic Rate) eller på dansk Basalstofskifte (hvile stofskifte). Denne formel ser således ud for henholdsvis kvinder og mænd.

Kvinder:
BMR = 655 + (9.6 X vægt i kilo) + (1.8 X højde i cm) - (4.7 X alder i år)

Mænd:
BMR = 66 + (13.7 X vægt i kilo) + (5 X højde i cm) - (6.8 X alder i år)

BMR er så antal Kcal, som forbrandes på en dag, ved hvile.

BMR kan så multipliceres (ganges) med et aktivitetsniveau:

Ingen aktivitet = BMR X 1.2 (lidt eller ingen motion, kontor job)
Let aktivitet = BMR X 1.375 (let motion/sport 1-3 dage/uge)
Mod. aktivitet = BMR X 1.55 (moderat motion/sport 3-5 dage/uge)
Høj aktivitet = BMR X 1.725 (hård motion/sport 6-7 dage/uge)
Extremt aktiv = BMR X 1.9 (hård daglig motion/sport & fysisk job or træning 2 gange daglig, ex. maraton, konkurrence etc.)

Ud fra dette kan man sjusse sig frem til et dagligt energiforbrug.

www.max30.dk

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 29-07-04 19:11

Først vil jeg lige sige, at man ikke kan tabe sig uden det også går ud over muskelmasse. Det er fysisk umuligt. Men du kan undgå at det går for meget ud over muskelmassen ved at tilpasse dit vægttab til max. ½ kg pr. uge.

Det bedste du kan gøre mht. kalorieforbrug er at prøve dig frem. Tæl hvor mange kcal du indtager om dagen i en uge hvor din vægt står stille. Derefter kan du tilpasse din kalorieindtag.

Se mere her www.chc.1go.dk

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 29-07-04 19:16

*LOOL*

Kommentar
Fra : JesperRS

Dato : 19-08-04 12:18

God pointe hos chc81. Jeg er selv stærkt uenig i tabeller og udregninger på kalorie-forbrug baseret på almene tabeller og formler, primært da den samme person med samme aktivitets-niveau vil ændre BMR ved forskelligt kalorie-indtag. Denne påstand har tidligere været fremført i forskellige blade, dels i forbindelse med forøgelsen i forbrænding efter madindtag, dels i forbindelse med debatten om negative kalorier. Den første del er ubetydelig i forhold til vægttab og den anden del er decideret dum.

Derimod eksisterer der en feedback-mekanisme gennem TSH-T4-T3, som styrer den samlede mængde stofskifte-hormon (T3), og denne er delvis afhængig af objektiv sult-følelse (bl.a. målt ved serotonin-niveau) og kalorie-indtag. Den er naturligvis også afhængig af vægt, men det tager BMR-udregningerne allerede udgangspunkt i. Men endvidere er der også individuelle forskelle på niveauet af T3 i blodet, og dette giver en meget stor spredning i den reelle BMR hos forskellige mennesker. Tabeller og formler må derfor være stærkt aproximerede og uden den helt store anvendelighed.

Derfor er den bedste måde at finde din BMR på simpelthen at prøve dig frem! Tæl dine kalorier og mål dine vægtændringer- find ud af hvordan din egen krop virker, som chc81 siger. Eller endnu bedre: Lad være med at være hoved-styret og find i stedet en balanceret kost, der passer til din dagligdag, og som du taber dig ved. Uden at bekymre dig overflødigt meget om de forskellige tal. Det virker på mig som det sundeste og mest behagelige.

Jesper
Fitnesscenter-koordinator
Personlig træner

Godkendelse af svar
Fra : Haveredskab

Dato : 25-08-04 07:16

Tak for svaret alexberg.