/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Demokrati… Politikerne
Fra : danielskovmand
Vist : 615 gange
50 point
Dato : 22-07-04 00:07

Hvem bestemmer MF’erne eller befolkningen??
Bare i DK kan man se at mange stemmer ikke og dem som ikke ved noget om politik stemmer VKO. Trist men det er en anden historie.
SPG: hvad skal man som borger i et samfund enligt stemme om hvad med Finans loven?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-07-04 00:11

Med dette filosofiske spørgsmål .. ja så må dit "barnepasser-job" da vist være lidt kedeligt .. sådan lige nu ?
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 00:22

Den der med finansloven ved alle med en smule politisk fornemmelse eller rettere sagt fornuft - den kan der ikke laves folkeafstemning om da befolkningen generelt er for snævertsynet egoistisk eller endda uvidende (set i finanspolitisk sammenhæng) til at kunne stemme om noget der kan koste dem selv penge.
Befolkningen bestemmer det politikerne vil have dem til at bestemme, ja næsten for der har lige været lidt problemer med nogle EU afstemninger hvor borgerne løb med sejren, men man kan selvfølgelig bare skræmme borgerne og lave en ny afstemning. Det virker jo godt nok heller ikke altid for se med Euroen, økonomisk ruin, Nåh det var nok en stavefejl, det skulle have været økonomisk grin...............og sådan er der jo så meget!
Op med humøret Skovmand

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-07-04 00:27

BjarneD
Lige mine ord

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 22-07-04 01:45

Det er godt nok hårdt, at hvis man stemmer V K eller O, så har man ikke forstand på politik

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:03

måske men. det er ikke for sjov at man skal være over 18 for at stemme... men det er desvære mange over 35 som ikke ved hvad VKO gør for at ødelægge velfærdstaten...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-07-04 07:31

Citat
Hvem bestemmer MF’erne eller befolkningen??

Der er et spørgsmål om, hvem der har magten.

Altså må det være de valgte politikere. Ifl. demokratibegrebet de valgte repræsentanter af befolkningen, og dermed indirekte befolkningen.

Her tror jeg kæden ofte hopper af, idet det er min opfattelse at de valgte politikere ofte ikke er i overensstemmelse med deres bagland, men lader sig styre af og agerer i hht det aktuelle mediebillede.

Altså er det ikke politikerne som har magten, men journalisterne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 09:32

Ikke journalisterne for de har også chefer, men dem der styrer medierne må være magthaverne og det er nok meget lige som i Italien eller vil i hvert fald blive det når man får privatiseret TV2.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-09-04 17:31

For at blive MF skal man stemmes ind. Det er befolkningen der gør det. Hvis der opstår en tvivl om det faktum, føler befolkningen også at de ikke har en indflydelse. Men det er ikke en legitim forklaring på den stigende Sofavælger tal. For så vil tallet være ens hvis det var folketinget eller EU der var valg til. Folk vælger ikke af to grunde: Dovenskab eller manglende viden. Mange gange er Manglende viden også et udtryk for dovenskab, Det sidste er typisk for den uge del af befolkningen, man kunne kalde den for Nintendo effekten. Dette faktum overskygges med en heldel undskyldninger, for hvem vil beskyldes for at være doven.

Så midt svar må være Befolkningen.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-09-04 12:13

I må meget undskylde midt sene indlæg, men da spørgsmålet stadig var åbnet mente jeg godt at jeg kunne skrive.

I den forbindelse glemte jeg en kommentar til finansloven.
Det har næsten alle dage vært en uskreven regel, at alle stemmer ja til finans loven. Det er fordi det er statens husholdnings. Eks. Lønninger til statsansatte. Prøv at forstille jer at den ikke blev vedtaget, hvad skal de stakkels mennesker så leve af. Så indholdet af den må være et udtryk for flertallet i befolkningen.
Der er nok ikke en politiker her i landet der tør tag skyld for manglende lønninger. Bare fordi man menter at det var det offer der skulle til, for at få lidt prime time.
Men det skal ikke være usagt at den mekanisme ikke bliver udnyttet. I sidste ende er en MF'er repræsentant for den del af befolkningen der har stemt vedkommende ind. Og hvis de så er utilfredse med resultatet af deres valg, ja så vælger de såmænd nok en anden.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Mariannene

Dato : 01-12-04 00:27

Ser du...
Der er flere slags demokrati, selvom de fleste følger vores demokrati som er repræsentativt. Det vil sige at vi vælger folk til at bestemme for os. Der findes også direkte demokrati, hvor alt skal underkastes folkeafstmeninger, men så vidt jeg ved, findes det ikke noget sted i verden pga. det er upraktisk med alle de folkeafstemninger. Så det er politikerne der bestemmer hvad du kan og ikke kan gøre. MEN du har friheden til at blive politiker og da det er majoriteten der bestemmer i et demokrati, så vil majoriteten af befolkningen bestemme, hvem der er ved magten.
Jeg mener personligt at alle i et demokrati har mulighed for at få indflydelse - hvis de vil. Det er ikke nemt og det er nemmere at brokke sig end at være konstruktiv. Men indflydelse er mulig. Men fordi majoriteten bestemmer, kan det også være svært at se forskel på partierne, da de jo alle ønsker at gøre hvad majoriteten ønsker skal gøres...

Dit spørgsmål er ikke nemt og jeg kunne blive ved og ved...

mvh. Marianne

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-05 01:20

Hejsa danielskovmand. det er godt nok et gammel spørgsmål der er gået meget vand til havs, siden du spurgte om dette spørgsmål. Vi har haft valg og befolkningen har talt. Så Daniel nu ved jeg jo ikke hvad du stemte på og om det var de rigtige der kom til regeringen. Jeg siger også som Marianne at dit spørgsmål ikke er nem.

Nu ved jeg ikke rigtig om jeg misforstår dit spørgsmål ??? Om du mener at vi skal stemme i det hele taget eller om du mener at vi skal stemme hver gang de tager et emne op så vi vil få mere med bestemmelse i politik. F.eks. hvis de forskellige politiker er uenige om der skal være en lov om at alle vi borger skal have finger aftryk på kredit kort så politiet kan finde os hvis der er begået en forbrydelse. Nu kan du filosofere over dette med venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 11-07-05 20:31

TJA denne sag er gamel men stadig relevant

Godkendelse af svar
Fra : danielskovmand

Dato : 11-07-05 20:32

Tak for svaret ehtrod_n.
            Nu kan du filosofere over dette