/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Harddisk Hjælp!!!!
Fra : knas
Vist : 236 gange
100 point
Dato : 14-07-04 02:19

har lige købt en ny harddisk på 160gb

men den viser der kun er 39,5gb på den???

skal min bios updaters måske??

(pc chips 810LMR socket A)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-07-04 03:03

Hej knas.
Du skal uden tvivl partitionere din HD - 160Gb er alt for stor.
Opret evt. 4 partitioner på hver 40Gb eller hvis den accepterer 39,5 så lav 5 og gør dem lidt mindre.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 14-07-04 07:15

Er den købt i Aldi ??

Skal den sidde som det eneste drev i maskinen ??

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 14-07-04 08:12

Du kan slette hele din harddisk med fdisk, her er en lille vejledning!, bagefter kan du indstaller xp med en win98 bootdisk

Klargøring (partitionering) af harddisk med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele, deler man den først op i 2 dele ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E: osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A: (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand ( fx: i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

- indtast fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B. nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 4 ting:

- vælg pkt. 4: Slet ikke-DOS-partition

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL - gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F: (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev): cd Win98 og tryk Enter (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast: format c: og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du: format d: og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet

Lånt af fromsej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-04 08:42

Hvad læser du de 39 GB med - XP - win2000 - win98 start/boot diskette.