/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Katolsk apostolisk kirke på Østerbro
Fra : bas10an
Vist : 7092 gange
40 point
Dato : 12-07-04 21:05

Jeg har læst et indlæg omhandlende katolsk apostolisk kirke i Århus og har selv et lignende spørgsmål:
På A F Kriegersvej 8 på Østerbro ligger også en lille og ganske forfalden katolsk apostolisk kirke, hvad sker der i denne????
Jeg har boet i området i 32 år og har aldrig set nogen form for aktivitet, jeg har ledt som en gal på nettet og har intet fundet.

Er der nogen der ved noget?

Bastian.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-07-04 21:45

Nu har vi en Kriegersvej i Århus.

Mener du i København?

for Østerbro er et vidt begreb........................

Med venlig ÅÅÅrhus-hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-07-04 21:45

Nu har vi en Kriegersvej i Århus.

Og den ligger meget tæt på den katolsk apostolske kirke.

Mener du i København?

for Østerbro er et vidt begreb........................

Med venlig ÅÅÅrhus-hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-07-04 22:08

Her er en hjemmeside om den apostolske kirke.
http://www.find.kirkerne.dk/APOSTOLSK_KIRKE.339.0.html

Det kan være en kirke, som ikke længere er i brug. For mange år siden forsøgte jeg at købe en af deres tomme kirker, men de ønskede ikke deres bygninger brugt til andet end deres kirkelige handlinger. Bygningen blev derfor fjernet.

Kommentar
Fra : bas10an

Dato : 12-07-04 22:59

Nu er det APOSTELISK ikke apostelsk, der er en verden til forskel, og ja, det er København det drejer sig om.

Kommentar
Fra : bas10an

Dato : 12-07-04 23:05

Undskyld..............APOSTOLISK.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-07-04 09:57

Næ, jeg tror ikke der er nogen forskel.

Apostolsk/apostolisk tro

Betegnelse for den tro, der svarer til apostlenes. De fleste kristne kirker hævder at have apostolisk tro, men begrebet anvendes især af de kirker, der hævder at have del i en form for apostolsk succession.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-07-04 10:02

Grundlaget for at f.eks. jeg ikke kunne få lov til at købe en kirke som nævnt ovenfor kan forklares af den apostolske succession.

Apostolsk succession
Jesus siger til sin apostel Peter: "Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke ... og hvad du binder på jorden, skal være bundet i himlene, og hvad du løser på jorden, skal være løst i himlene" (Matt 16,18-19). Den RK kirke, og en række kirker der er udgået fra denne (f.eks. den anglikanske), mener derfor at have en "nøglemagt" til himmeriget, som den ene generation af biskopper gennem håndspålæggelse og indvielse kan give videre til den næste.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-07-04 10:54

Hvis du vil vide noget om kirken konkret kan du kontakte teknisk forvaltning, og få at vide, hvem der står som ejer, og herefter kontakte denne.

Det tror jeg er din eneste mulighed. Det er formentlig en nedlagt menighed, og jvf. ovenstående kan deres kirker ikke bruges til andet end kirkelige handlinger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 17:02

Den rigtige betegnelse er oprindelig APOSTOLSK men apostolisk er noget der har "sneget" sig ind i sproget og efterhånden er blevet korrekt at bruge iflg. dansk retskrivning.
Lidt ligesom "forpligte" der er blevet til "forpligtige" (det lyder i øvrigt dumt)
Nå, men det var en lille sidebemærkning

Kommentar
Fra : FMS

Dato : 11-08-04 07:22

Der findes en anden debat under lokal historie om Den Katolsk-Apostoliske Kikre. For at gøre det relativt kort:

Den kat.-ap. kirke har intet - overhovedet intet - at skaffe med Apostolsk Kirke. Dette sidstnævnte trossamfund er en form for pinsemenighed. Kat.ap-kirke blev grundlagt i 1830'ernes England af finansmanden Henry Drummond og præsten Edward Irving (kirkens medlemmer kaldtes ofte Irvingianere). Man udnævnte / kaldte 12 apostle, der delte verden mellem sig og rejste ud. Da de kom hjem samlede de en liturgi baseret på de store kirkesamfund. En ganske højkirkelig liturgi med præstedragter i forskellige tilsnit, processioner, røgelse m.v. Kirken kom til DK omkring 1860 og voksede hurtigt til mellem 3- og 5.000 medlemmer. Tanken var, at Jesus skulle komme igen inden den første apostels død. Da den første apostel døde i 1855 besluttede man at se tiden an. I 1901 døde så den sidste apostel, og dermed var der ingen, der længere kunne stadfæste ordinationer m.v. Kirken fortsatte nu med det præsteskab, der var ordineret. Den sidste præst i Skandinavien Erik Axel Wessberg døde i 1957, den sidste højt bedagede præst på verdensplan i 1971 og den sidste diakon året efter. Menighederne var herefter henvist til at mødes onsdage og / eller fredage (kirkens gamle bodsdage) og synge litaniet sammen. Den eneste tjeneste, i deres omfattende farverige liturgi der ikke krævede gejstelig medvirken. Efterhånden som menigheden skrumpede ind (kirken var meget økumenisk og ønskede ikke, at man udmeldte sig af f.eks. Folkekirken, for at følge den) og medlemmerne fandt tilbage til de kirker, som de kom fra, døde livet i kirken ud. Adskillige kirkebygninger (bl.a. den i Vejle) blev solgt til nedrivning. Hovedkirken i Kbh (Gyldenløvesgade) og kirken i Århus (over for musikhuset) benyttes dog stadig af menigheden. Der er ikke nogen forbindelse til den romersk-katolske opfattelse af den apostolske succession. Se evt min hjemmeside: www.meng-soerensen.dk og vælg "Uaktuelt" og derefter "et ensomt kapel i Tønnesgade". Der kan man læse mere om kirkesamfundet.

Kommentar
Fra : Dittemusen55

Dato : 17-06-05 10:34

Jeg har set kirken men aldrig været inde i den , men der må da være nogen som kender kirkens historie ?

Kommentar
Fra : FMS

Dato : 26-08-06 03:16

De fleste katolsk-apostoliske kirker blev opført fra starten af 1860'erne og frem mod århundredets slutning. Da den sidste apostel - jvf. ovenfor - døde i 1901, vendte kirken sig "indad" mod sig selv. Al udadrettet virksomhed sluttede, og kirkerne ophørte med at annoncere deres gudstjenester. Efterhånden blev kun litanitjenesten tilbage. Efterhånden som de aktive menighedsmedlemmer døde ud, solgte man kirkebygningerne. Brugbart inventar blev sendt videre til endnu fungerende kirker, og ellers ryddede menighederne op efter sig og skaffede de ting bort, der ikke kunne genanvendes.

De resterende kirker i DK ejes - så vidt jeg er orienteret - af en central fond forvaltet af kirkesamfundet i København. Når en sådan lille forladt kirke stadig ligger på A.F. Kriegersvej i København, kan det kun skyldes to ting: Enten har kirkesamfundet ikke ønsket at eller ikke kunnet / fundet det formålstjenligt at sælge kirken til nedrivning. Eller en lille kreds samles stadig til litanitjeneste i kirken, desuagtet at den ser forladt ud. Man kan jo prøve at holde øje med kirken onsdag aftner eller fredag formiddage, hvor sådanne litanitjenester normalt finder sted. Kirkesamfundet er ikke interesseret i, at folk udenfor dette opfatter kirkerne som en slags museer eller seværdigheder. Deres holdning er, at de holder deres menighedsarbejde i gang, så længe det er praktisk muligt (ellers kunne de jo ret beset have trukket på skuldrene i 1901 og nedlagt kirken helt). De har fået et kald af Gud til at starte denne kirke for at forberede Kristi genkomst. At præsterne uddøde er for menigheden en prøvelse, som hører med. Man vil derfor næppe få ret meget ud af at forsøge at spørge om, hvorvidt man kan få kirkens indre at se. Men hvis en kreds af kirken stadig samles til litanitjeneste kan man selvfølgelig spørge denne, om man kan få lov til at deltage i en sådan. Hvis det sker af et ærligt hjerte og i forståelse for kirkens tradition og historie, er det ikke umuligt at man vil få lov til dette. Jeg har selv omkring 1980 overværet en litanitjeneste i kirken i Vejle.