/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Søkort ?
Fra : Traffic
Vist : 11508 gange
100 point
Dato : 10-07-04 10:38

Er der et sted hvor man, som på Krak, kan se søkort.
Jeg tænker på vanddybde, særlige forhold etc.

Jeg skal bruge det når jeg foreksempel skal sejle steder jeg ikke er kendt. (sommerferie).

Nazgul

Accepteret svar
Fra : asim1

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-04 10:44
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 11:08

Vandvejene i Danmark kan du kun finde rundt på, ved at købe "Det Levende Søkort" eller en GPS med indbygget kort.

Lad os håbe at det også bliver sejlervejr

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 10-07-04 11:31

Hmmm, kan det nu passe

Må sige at det også er det jeg selv er kommet frem til, så må jeg jo forbi havnefogeden for at få gode råd.

Men det kan da ikke passe man skal betale formuer for de søkort, sejlsportskortene koster 500.- stk, dem skal man så have op til 4 af.

Jeg smutter på ferie her i weekenden, og kommer hjem næste søndag. Spørgsmålet lader jeg stå åbent til da.
Er der ikke kommet noget brugbart inden da, går pointene til Asim1, da han var "hurtigst på aftrækkeren".

Nazgul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-04 11:40

Du kan læse mere om det levende søkort2 på http://www.sejlsport.dk/sw616.asp
Husk det var asim1 som kom med kortet

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 10-07-04 12:03

Tak for påmindelsen CLAN, som skrevet i min egen kommentar.

citat:
Er der ikke kommet noget brugbart inden da, går pointene til Asim1, da han var "hurtigst på aftrækkeren".

Nazgul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-04 12:20
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-04 12:21

Hvis det kun er havnekort kan du se/hente dem på http://www.danskehavnelods.dk/

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-07-04 13:22

Hov!
Kom lige i tanke om http://www.maritimelinks.dk/
Prøv evt. en søgning på SØKORT

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-07-04 19:50

Hej Traffic
Jeg har aldrig kunnet finde søkort på nettet og tror ikke det kan lade sig gøre.

For lige at rette nogle misforståelser:
Søsportskort koster ikke 500,- pr. stk. men 500,- kr pr. mappe og en mappe indeholder op til 10-15 kort. Der går 4 mapper på at dække hele Danmark incl. vestkysten.
Naturligvis behøver man ikke "Det levende Søkort" med tilhørende bærbar PC eller GPS med elektronisk søkort for at finde rundt i danske farvande. Søkort, kompas, paralellinial og passer kan også klare det hvis man forstår at bruge det.
Det kunne vi i hvert fald inden al elektronikken dukkede op.
Nu ved jeg ikke hvor du bor eller hvor langt du skal sejle, men det kan jo være du kan nøjes med 1 mappe søsportskort.
Forskellen på søsportskort og almindelige søkort er følgende:
De er lavet i samme målestoksforhold men søsportskortene er mindre og derfor flere og det gør dem nemmere at arbejde med lystfartøjer hvor der jo ikke er for meget plads til kort.
Og så et sidste tips---her hvor jeg bor kan man låne søkort på biblioteket.
Mvh
dabj
I søsportskort er 2 m. kurven rød og der er liste over nogle af de vigtigste waypoint.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-04 20:03

dabj> Spørgsmålet er stillet som om, at det ikke skal være søkort af papir.
Derfor blev mit svar som det blev

Selvfølgelig er det ok med passer, linial og andet godt gammeldags udstyr, suppleret med en GPS på båden+VHF...så skulle den være ok ............øh, så er der lige vejret

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Traffic

Dato : 16-07-04 21:05

Tak for svaret asim1.

Det var desværre ikke hvad jeg søgte men det er det mest brugbare !

Og jeg ved godt at det er en mappe der koster 500 .-
Men når vi nu kommer meget rundt i landet er alle mapperne nødvendige og derfor synes jeg det er dyrt !

Nazgul

Kommentar
Fra : VAPPEFar

Dato : 28-08-09 13:36

Nu har jeg prøvet samtlige links uden held, er der ikke andre muligheder eller nogle der har et program til at ligge de vil dele

Kommentar
Fra : vagner01

Dato : 03-11-09 16:09

Du lyder lidt som en total nybegynder i færdsel på søen. Har du lært noget om længde og breddegrad? ellers kan du jo alligevel ikke sætte en kurs eller waypoint ud. Hvad hvis strømmen til plotteren ryger? GPS er jo kun et hjælpemiddel. Hvis ikke andet så prøv om du kan få nogle gamle søkort, andre alligevel smider væk, så har du da i det mindste noget at rette dig efter, hvis uheldet er ude. Landet og øerne ligger såmænd nok samme sted uanset hvor gamle kortene er