/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
total renovering
Fra : mingg
Vist : 5118 gange
100 point
Dato : 07-07-04 00:04

jeg er ved at købe et nedlagt landbrug som skal totalrenoveres på ca 125 m2
vinduer ydermur og indermur er gode !!!! men resten er noget lort
så taget spær skillevægge og gulve skal væk
så jeg vil gerne om der er nogen der har prøvet sådan en renovering hvor man selv laver så meget som man selv må
om i har en ca pris da det er temmelig uoverskuelig da der er mange ting der skal laves
mvh mingg

Accepteret svar
Fra : leneogbo

Modtaget 110 point
Dato : 07-07-04 00:16

heii
det er et større projekt at skulle i gang med... man kan ikke sige en bestemt pris, da det afhænger hvilke materialer man vælger. nogle er billige og andre hammer dyre...
det bedste vil nok være at du beslutter dig for hvilke ting du gerne vil have.. så som tag, lofte gulve osv... og når du har fundet ud af det kan du jo hente priser hjem, både fra forhandlere nettet og detsuden er mange ting billigere at hente i tyskland. det kan godt betale sig at tjekke priserne da de svinger meget afhæning af hvor man henvender sig...
Men held og lykke med projektet det er altid spændende at bygge om!! vi er selv igang med en hoved renovering af en gammel villa.
Lene

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 07-07-04 00:18

Regn med 5000 kr. pr m2. Det løber altid løbsk. Har selv prøvet at låne penge til en totalrenovering og at de så senere ikke slog til. Det er dælme træls. Jeg byggede 93 m2 om til 156 m2 og der slog 640000 altså ikke til. Men du kan jo også indhente priser på alle de materialer, som du skal bruge, men det er jo ikke nemt at se, før du har overtaget "godset".

Held og lykke.

Peter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 00:21

Du skal bruge rigtigt mange penge og have et meget stærkt parforhold ellers går det ikke.
Jeg har totalrenoveret et landsbyhus for 15 år siden og har nu lige købt en nedlagt ejendom (1929) der har været moderniseret, men der skal bruges gode og dyrre materialer på gl. landejendomme. Landsbyhuset kostede 300.000 i materialer og der kunne taget bruges, men tagetagen blev totalrenoveret.
Landejendommen skal have nye tagsten + lægter, det tør jeg ikke selv så det bliver 125.000

Bare for at du kan fornemme lidt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-07-04 08:31

Regn sammen hvad du skal bruge af materialer(altså ved 100% det der er nødvendigt) og gør det grundigt....ALT skal med også det evt. håndværkere, myndigheder, forsikringer osv skal have! Når du så har regnet dig frem til et beløb (x antal kroner) lægger du 15% oven i dette beløb. Så er du rimelig godt dækket ind og kan overholde dit budget inden for nogle få tusinde kroner. Vi fik dette råd af en gammel bygningshåndværker for et års tid siden da vi gik igang med at opføre et sommerhus men havde da lagt vores budget. Vi havde da sat 25.000,- af til "uforudsete" udgifter, men nu hvor vi er færdige med sommerhuset kan vi se at dette beløb slet ikke slog til. Havde vi derimod fulgt håndværkerens råd med de 15% oven i det udregnede budget, havde det faktisk passet på kroner og ører.
Ja..og sådan er det når man "vil lære en gammel ræv at fange høns"!

Og det med et stærkt parforhold i sådant et projekt er ikke helt ved siden af. Hvis man er to til en sådan opgave er det en uhørt force at begge parter "brænder for sagen".

God fornøjelse med renoveringen.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 07-07-04 11:24

det med parforholdet er jeg ikke så bange for som jeg er for at priserne skal løbe løbsk
jeg har regnet og regnet og jeg kan ikke komme op på mere end 250000 kr for underetagen selvom jeg gerne ville

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 11:45

+ en tagkonstruktion som bør laves af fagfolk = 1.000.000 Ialt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 11:46

Lyder måske voldsomt, men det er det ikke for det er stort set lige så dyrt at totalrenovere, som at bygge nyt måske endda dyrere.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-07-04 13:16

Det kan du have SÆRDELES ret i BjarneD!!!
Undervurdér ALDRIG omkostningerne til et sådant projekt!

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 07-07-04 13:19

Hej. Ja, jeg kan tilslutte mig udtalelser om, at ombygning er LANGT hårdere og dyrere, end man først kan regne sig frem til. Jo vist.... Materialevalg er ikke uden betydning, men håndværkerudgifter slår hårdest. Et lille fingerpeg. Jeg har totalrenoveret et 133 m2 hus og udvidet til 217 m2. Det har kostet mere end hele huset gjorde!!! Håndværkerne alene tegner sig for 3-400.000 kr. + værdien af (alt) eget arbejde på 4-500.000 kr.! Håndværkere koster og overholder nøsten aldrig en aftale. Hvad i øvrigt med installationer i dit hus? Kan de gå helt fri? Prøv at beskriv dit hus lidt mere... Materiale-ønsker, mål på huset, taghældning o.s.v....

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 07-07-04 20:22

i kan se huset på http://www.thybolig.dk/
jestrupvej 16
thyholm
der skal nye spær på huset da de er lagt op i starten af 70erne og underdimotineret
og så skal alle rum instaleres med gulvvarme
og nye skillevægge da runnene ikke passer os
der skal også være synlige bjælker (håndhugget)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 20:29

jeg kan ikke finde huset

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 20:32

jo der var den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-07-04 20:34

Med det du beskriver af arbejde kan den pris da ikke være rigtig. Så meget er jorden da næppe værd.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 07-07-04 20:43

jord koster mellem 80 og 120000 kr ha
der er budt 700000kr for 7 ha

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-07-04 22:57

Som huset ser ud, kan du jo sagtens tage det lidt hen af vejen. Du behøves strengt taget ikke gøre det hele på én gang. (Hvis ikke økonomien spiller en rolle, så gør selvfølgelig tingene noget nemmere hvis man ordner det hele på én gang.)

Du kan evt. samle lidt inspiration her:

http://www.thulinsite.dk

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 08-07-04 03:04

det er da også et lille projekt du har været i gang med
jeg vil gerne vide hvor du ville starte med i mit projekt
jeg er så hældig at jeg saktens kan holde 3 måneder fri fra mit arbejde
så jeg tror at det er langt det billigste at gøre det hele af en gang.
det med priser på byggemartialer de er meget billigere i polen end i tyskland
en gipsplade koster ca 15 kr i polen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-07-04 08:59

Med de oplysninger jeg kan se på annoncen og har fået oplyst her og du følger den lille "tommelfingerregel" jeg skrev om ovenstående, så mener jeg godt du kan kaste dig ud i projektet.
Sørg bare for at få det under tag inden for meget vinter, så er du godt på vej. Vi fik vores sommerhus under tag lige før jul sidste år og ugen efter var det isoleret, så vi resten af byggeriet kunne gå lunt og tørt. Det som jeg KRAFTIGT vil anbefale er at have et opbevaringssted til materialerne ET ANDET STED END DER HVOR DU BYGGER (det ser dog ikke ud til at være problemet med de staldbygninger lige ved siden af)

Held og Lykke mingg!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 30-07-04 16:40

jeg er pt ved at istandsætte en gammel gård ved randers. og som en af de håndværkere der går på projektet kan jeg kun sige ...Bare gå igang hvis du vil være fattig, resten af livet. Din ombygning vil stå i 10000 pr m2 inden du er færdig, og hvis du er SÅ dum at hente byggematerialer i Polen, som iøvrigt ikke er godkendt til brug i Danmark, risikere du at må rive alt ned og betale for ny opførelse den dag du vil sælge. Hvis du da overhovedet kan få huset forsikret mod noget som helst. Ps 3 mdr er hvad det vil tage 6 tømrer at brække ned og bygge det op igen. Køb de rigtige materialer, og tag en lille etape ad gangen, og brug en mester som rådgiver.

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 20-10-04 14:16

Tak for svaret leneogbo.