/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvor må man tune sin mortor
Fra : Zerro_cool
Vist : 455 gange
50 point
Dato : 05-07-04 02:39

hvor må man tune sin mortor unden synshaller siger noget til det for hold til hk og motoer ydsel.
hvor stoer motoer må man smide i n 1,3 l motoer ????????

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-04 08:05

Ved tuning af den originale motor type (det skal nødvendigvis ikke være den der lå i bilen) er der ikke tale om identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig ombygning, gælder 20% reglen."
Dette betyder i hovedtræk at hvis du udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtarp, motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype.

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 08:07

teksten er hentet fra TOLD & SKAT
hvis du vil læse lidt mere så er linket her

http://www.powerpage.dk/lovligt.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 08:43

Jeg vil lige til Returns svar komme med en kommentar: Jeg har en Golf Diesel som der blevet tunet med påbygning af turbolader og intercooler, Og det er afgiftspligtigt og skal godkendes som konstruktiv ændring selv om det er bilens originale motor det er bygget på, og uanset at linket fra powerpage angiver andet.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-07-04 09:45

Der hvor mange går galt i byen er man også skal bevise at ens bil ikek forurener for meget... Og det er en dyr ting og gøre.

Du må godt bruge uoriginale stumper til ombygnig af din motor, eks. byggen en gammel 8v Opel motor om til en 16v, bare der ikke er lavet en model der ligner den du "laver".

dova>> Det kan være du er kommet i problemer, da du måske har "lavet" en Golf TDI

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 11:49

Nej, det er ikke en TDI, Og det var så ikke mig, men ham jeg købte den af der havde problemer, Og man må ikke tune ubegrænset selv om det er den originale motor, ligeså snart du overskrider 20% er det som regel afgiftspligtigt. Og det kan man også læse i det link return satte ind. Det står et stykke nede på den side under færdselsstyrelsens regler, for det er ikke bare Told/skat regler der gælder.

Godkendelse af svar
Fra : Zerro_cool

Dato : 20-11-04 17:58

Tak for svaret return.