/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tandrems interval på Audi S4 4.2 1994
Fra : Flash77
Vist : 1471 gange
100 point
Dato : 04-07-04 21:32

Hvor langt kan en tandrem køre i en Audi S4 4.2 fra 1994?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 21:48

S4 fy for pokker.. Hehehehe.... jeg har til A8 4,2 94-97 og V8 4,2 91-94 men ikke lige noget om en S4..

Hvor mange heste er der i sådan en satan? Jeg ved A8 har 299HK

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-07-04 22:01

Jeg vil tro at det er det samme som A4 og det er 120000 men helst før.
alimak

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-07-04 22:02

Tandrem.

Tandremmen er den rem, der trækker knastakslen rundt. Tandremmen bliver drevet af krumtapakslen. Ydermere driver tandremmen ofte vandpumpen.

Tandremmen er lavet af gummi, og derfor er det vigtigt, at de intervaller for udskiftning, der er angivet af fabrikken, overholdes. Intervallerne er meget varierende, lige fra 60.000 km til 120.000 km. Tidsfaktoren spiller også ind - normalt må en tandrem ikke blive mere end 3-4 år, før den skal skiftes ud, men præcise data står i servicebogen, der hører med til bilen. Det er meget vigtigt at overholde disse intervaller, da en sprunget tandrem kan forårsage omfattende ødelæggelser af motoren.

Det er et større arbejde at udskifte tandremmen. Det anbefales, at du ikke går i gang med denne reparation, medmindre du er dygtig til at løse tekniske problemer.

Der kræves ofte specialværktøj for at gennemføre denne reparation. Reparationsmetoden er lavet ud fra en motor med kun en knastaksel.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 22:04

En god huskeregel er ca. 100.000 km, det udgangspunkt kan bruges til alle biler, så er man garderet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-07-04 22:10

Det er da nogle biler der skal have den skiftet ved 60000km.og nogen 80000km

Til return: Reparationsmetoden er lavet ud fra en motor med kun en knastaksel.
Hva mener du med det?? Hvilken reparationsmetode?
alimak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-07-04 22:19

Copycat: Den hedder Audi 100 S4 C4 4.2 V8 og har 280 HK. S4'eren fra 1991-1995 er den samme bil som hedder S6 fra 1995 og frem hvis det hjælper noget...

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-04 22:30

Jeg tør ikke sende dig det diagram jeg har. Det passer til V8 4,2 1991-95 motortype: ABH/V8-32V 280HK.

Det ville være dumt at det ikke passede.

Og hvis du vil ha det så fratager jeg mig alt ansvar :-/

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 22:35

Ups.. den skal skiftes ved 120.000km tjekkes ved 60000Km

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 22:36

Damnn.. en fejl igen igen..

Udskiftning 120000 Kontrol ved 30000 Sådan så skulle det være på plads

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-07-04 22:45

Copycat: Tja - det er en V8 32V med 280 HK... Så det er sikkert den samme motor de har smidt i de to modeller. Men hvis ikke jeg lige hører andet regner jeg som udgagspunkt med de 120000 og kontrol ved 30000.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 22:49

Har ingen data på S modellerne. Der er vist ikke lige den der køre flest af i lille DK

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-07-04 23:04

Copycat: Nope - ret ærgeligt. De er sjove :)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-07-04 23:12

Sidder her med undren og læser jeres indlæg om Audi. Ka' det virkelig passe at en bil til den pris har en tandrem??? Jeg var så naiv at tro at når man gik op i de ydelser, der her er tale om, så var der en kæde til at trække knastaksel mv.??

mvh ole

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:22

Ja og?? Det er skam en kæde der trækker knastakslerne.. Hvor vil du hen med det??

Kommentar
Fra : return

Dato : 04-07-04 23:46

Tandrem.

Tandremmen er den rem, der trækker knastakslen rundt. Tandremmen bliver drevet af krumtapakslen. Ydermere driver tandremmen ofte vandpumpen.

Tandremmen er lavet af gummi, og derfor er det vigtigt, at de intervaller for udskiftning, der er angivet af fabrikken, overholdes. Intervallerne er meget varierende, lige fra 60.000 km til 120.000 km. Tidsfaktoren spiller også ind - normalt må en tandrem ikke blive mere end 3-4 år, før den skal skiftes ud, men præcise data står i servicebogen, der hører med til bilen. Det er meget vigtigt at overholde disse intervaller, da en sprunget tandrem kan forårsage omfattende ødelæggelser af motoren.

Det er et større arbejde at udskifte tandremmen. Det anbefales, at du ikke går i gang med denne reparation, medmindre du er dygtig til at løse tekniske problemer.

Der kræves ofte specialværktøj for at gennemføre denne reparation. Reparationsmetoden er lavet ud fra en motor med kun en knastaksel.

Start med at tage minuspolen af batteriet. Herefter afmonteres diverse skjolde, som sidder og beskytter tandremmen. Det kan være nødvendigt at afmontere generatorremmen - følg link.

Når alle skjoldene er afmonteret, eller de skjolde, der sidder i vejen for at takte motoren, er afmonteret, skal motoren taktes. Den præcise metode kan ikke beskrives, for der er flere måder at gøre det på, alt efter, hvordan bilfabrikanten har konstrueret motoren. Som oftes er det lettest at starte med at sætte knastakslen på mærket. Der vil være en opmærkning på knastakselhjulet, der matcher en opmærkning på topstykket. Disse to afmærkninger skal passe sammen. Det kan i stedet være, at der er et hul i knastakselhjulet, hvor du skal komme en bolt ind. I topstykket er der så et hul, der er af samme størrelse. Du drejer nu med motoren, indtil bolten, der sidder i hullet i knastakselhjulet, er ud for hullet i topstykket, så bolten kan skubbes helt ind. Nu står knastakslen, som den skal.

Krumtappen vil nu være meget tæt på at stå på sit mærke. Igen kan det ikke siges præcist, hvor mærket er. Enten er det nede på remhjulet eller på takthjulet. Et tilsvarende mærke sidder på blokken eller på et af dækslerne, der måske stadig sidder på motoren. Endelig kan det også være, at du skal ind og fange et hul i svinghjulet. Så er der et hul i blokken, hvor du kan stikke en låsedorn ind, og når du holder denne dorn an mod svinghjulet og drejer lidt med krumtappen, falder dornen pludselig i hak, og så er svinghjulet, og dermed krumtappen, også låst.

Nu kan du løsne remstrammerhjulet, så tandremmen kan afmonteres. Når remmen er afmonteret, kontrolleres remstrammerhjulet for mislyde - se remstrammerhjul.

Hvis vandpumpen er trukket af tandremmen, kontrolleres denne ligeledes for mislyde og slør. Skal den skiftes så tryk her for udskiftningsmetode.

Den nye tandrem sammenlignes med den gamle - de skal være lige brede og have samme tandantal - disse tal står på tandremmen.

Monter den nye tandrem. Start med at sætte den rundt om krumtappen. Herefter trækkes den det lange stykke op til knastakslen. På dette stykke skal remmen være rimelig stram. Herefter lægges remmen rundt omkring knasthjulet, og til sidst lægger du remmen rundt om remstrammerhjulet og vandpumpen, hvis denne sidder herinde. Herefter strammer du remmen op på remstrammerhjulet.

Der findes forskellige metoder til at få den rigtige remspænding. Nogle remstrammere er fjederpåvirkede, så de bare skal løsnes efter at du har skubbet dem tilbage, da du afmonterede remmen. Når de så springer frem igen, er remmen strammet op. Spænd remstrammerhjulet. Er remstrammerhjulet ikke fjederpåvirket, skal du stramme det op. Benyt passende værktøj til at stramme hjulet op med. Remmen skal strammes så meget op, at du kan vride remmen ca. en 1/4 omgang på det lange stykke. Spænd remstrammerhjulet.

Nu skal du kontrollere, om motoren er taktet rigtigt. Afmonter diverse låse, der er sat i knastaksel og krumtapaksel. Drej nu krumtappen to omgange, hvilket resulterer i, at knastakslen kun roterer en omgang. Du har ved dette sikret sig, at motoren kan dreje rundt, uden at ventiler støder på stempler. Sæt nu låsene i igen. Disse skal kunne gå ubesværet i deres huller. Så er motoren taktet rigtigt. Er det mærker, kontrolleres visuelt, at alle mærker står, hvor de skal, for at motoren er taktet rigtigt. Er det OK, kontrolleres remmens spænding igen efter at du har roteret med motoren.

Er der noget, der ikke passer, må du afmontere remmen igen, sætte motoren på mærkerne, montere tandremmen igen, dreje motoren to omgange, og kontrollere igen, at mærkerne nu passer.

Når alle mærker passer, og remmen har den rigtige remspænding, monteres skjolde og generatorrem igen. Stelledningen monteres igen på batteriet. Motoren kan nu startes. Husk at notere i servicebog og motorrummet hvilken dato og årstal samt kilometertal, remmen blev skiftet ved.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-07-04 23:52

Og har lige lagt et lille diagram op på http://www.bkrollo.dk/audi.htm
Return det er ikke en skoda vi snakker om her. Der er kædetræk på (knastaklerne)
Detsuden kan man ikke bruge din vejledning i praksis d adet er vigtigt at have et rigtigt diagram med momenter osv.
som det der er vist i linket

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 00:06

ved jeg men det er jo også kun Tandrems interval der bliver spurgt til og det er jo lidt forskelligt fra bilmodel til bilmodel

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-07-04 00:15

return du har helt ret. Nu vil jeg svare direkte på spørgsmålet. Til den springer *LOL*
Rent faktisk sidder vi jo bare her og fyre alt muligt andet lort af end det spørgsmålet gik ud på Så mon ikke det var alimak der kom med det mest direkte svar i forhold til spørgsmålet *GG*

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-07-04 22:18

CopycatDK,
Hvorfor siger du at det er en kæde der trækker knastakslen hvis det er en tandrem?? Det der undrede mig var at man i så dyrt et 'kvalitets' produkt som en AUDI ikke havde en kæde til at trække knasten . . . den holder nemlig normalt til motorens levetid. OK alt kan gå i stykker, hvis uheldet er uden, selv på en AUDI!

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-07-04 22:57

Olarsen kig nu må det link hvor jeg har lagt et billede op. For at se det bedre så kopiere det og du kan forstørre det på din computer. Ligger da gerne service skemaet ud for sådanne en bil. så du selv kan se det..
Men nok om det. hvis du nu kigger på det billede så håber jeg du kan se der er vist mere en bare de 2 knastaksler.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-07-04 01:09

Jeg mener at huske at jeg har skiftet tandrem på denne type bil flere gange, da har det altid vært tandrem. Jeg har set billedet, men jeg mener at alle nyere biler i dag har tandrem,da det er meget bedre en kæde.Er ikke sikker på om det var en 94 model.Jeg kan tage fejl her.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 07-11-04 16:54

Tak for svaret copycatDK. Det var lige den motortype der er i bilen. Intervallen er 120000 km. Tror jeg vil se at få den skiftet - den har snart gået 100.000 og jeg synes ikke rigtigt jeg har lyst til at den skal spring.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-11-04 22:33

Tak for den.
alimak