/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tilkørsel af cylinder?
Fra : Frostie
Vist : 1733 gange
20 point
Dato : 30-06-04 13:38

Jeg her li sat Malossi Sport Cylinder i min Jog FS, Hvor lang ska jeg kører før den er kørt til??

Vil den også kører hurtigere når den er kørt til?

Kommentar
Fra : kims812

Dato : 30-06-04 13:49

ca. 200-300 km og du må max køre ca 30 km/t

Kommentar
Fra : Frostie

Dato : 30-06-04 13:52

vil cylinderen yde mere når den har kørt de 200-300km med max 30km/t ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-04 14:07

Er du sikker på det er nok med 2-300 km. Hvis det er en motorcykel siger man 12-1500 km. Jo, hvis det er sådan en "tun" cylinder du har sat på, kan den køre stærkere, det er jo kun fordi den ikke må blive kørt for varm og sådan lige når det er nyt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-06-04 14:23

Hej Frostie.
Jo - dova har ret, 200 - 300 km er noget i underkanten, du skal mindst køre 500 km, gerne lidt mere inden du giver den alt hvad den kan klare. Det er jo et spørgsmål om at få delene "slidt sammen" - bagefter vil den yde lidt mere og vigtigst: kunne tåle det.
Det lyder som om du allerede har afprøvet hvor hurtig den kan køre, pas på med det.
Den vil typisk køre ca. 10 km hurtigere i timen efter endt tilkørsel, så hav nu lidt tålmodighed. mvh Benny

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-04 17:02

Ham har ved lidt om tilkørsel:

TILKØRSEL AF NYT CYLINDERKIT

--------------------------------------------------------------------------------

Kilde: Emil Gundersen
Der findes næppe et emne der er mere diskussion om! Så jeg skriver, hvordan jeg plejer at gøre!
Det har aldrig fejlet noget, så hvorfor skulle det gøre det for dig?

Tilkørsel af cylinderen er meget vigtig, da cylinder og stempel ellers ikke har vænnet sig til hinanden, og slidt sig til. Det er sådan set derfor at man skal køre dem til!

Man skal ikke give fuld gas med det samme! Man skal køre lige så stille i starten, og efter en 300-500km, kan man begynde at fyre lidt til den!

Jeg plejer at sige:

De første 50km: Max 1/4 dele gas, omkring 25-30km/t.
De næste 250km: Max 1/2 dele gas, omkring 30-40km/t.

Så har man kørt 300km, hvilket egentligt er nok, men hvis man vil være sikker skal man køre 500km! Så skal man stadig bare køre med 1/2 - 3/4 gas. svarende til 40-45km/t.

Så snart at speedometeret viser 300/500km, skal du ikke bare give bundgas, Tag det med ro!. Begynd så småt at give den lidt mere gas, og efter 30-50km kan du så småt begynde at køre med bundgas over længere strækninger.

Det kan være svært at køre cylinderen til pga. mange ting. Ikke mindst at man gerne vil se hvad cylinderen kan, men også hvis man har monteret tun potte med det samme!. Så skal der nemlig INGEN ting til at køre 50-55, og det er med så lidt gas som overhovedet muligt, og så får cylinderen for lidt benzin og sætter sig!

Der for kan jeg kun anbefale at køre cylinderen til med lovlig potte!
HUSK! at omdyse den før du begynder at køre nogen steder! ellers køre du ikke langt med den nye cylinder!

VH Palle Hansen