/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvordan tilslutter man elhegn?
Fra : ponda
Vist : 7235 gange
120 point
Dato : 28-06-04 00:41

Vi er ved at sætte hestehegn op og nu mangler vi bare at tilslutte strømmen spørgsmålet er bare hvordan?
Vi har boksen, den var her da vi købte gården, men den var ikke tilsluttet!
Der er 3 ledninger hvor den ene er jord og man skulle jo mene at den så skulle ned i et jordspyd, men hvad så med de andre 2... den ene skal på hegnet det ved vi da, men skal begge på hegnet eller hvordan gør man?
Vi har lavet hegn med elreb og 2 tråde...
Hjælp modtages med kyshånd!

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-06-04 03:17
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-06-04 08:48

AUTORISERET EL-INDSTALLATØR.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 09:48
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 09:53
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-04 12:15

Hej ponda.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, er det tilslutningen til el-hegnet vi taler om.
Som du selv skriver skal den ene ganske rigtigt til et jordspyd, som helst skal 2 meter i jorden (gerne 3 m) - de to andre tilslutninger er i de fleste tilfælde beregnet til en kraftig strømimpuls og til en lidt svagere. Du skal kun bruge den ene til el-hegnet, hvis der er farver på er den gule den svage og den røde den kraftige, hvis der ikke er farve på er den kraftige den der er længst væk fra jordforbindelsen.
Det som emesen mener du skal bruge installatør til er sikkert at sætte stikket i kontakten, de fleste anlæg er nemlig monteret med et ganske almindeligt stik til at sætte i stikkontakten.
Heste er nu heller ikke de vanskelligste at holde inde, så snart de har mærket at det kilder lidt, så accepterer de grænsen der hvor tråden går, får og kvæg er langt vanskelligere. Held og lykke med det.
mvh Benny

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-04 16:15

Dyrene mærker ozonlugten i nærheden af et elhegn.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 28-06-04 16:52

Hej.
I stedet for at banke jordledningen 3 m ned, har jeg gravet den ca, 60 cm ned i 4 m længde, det virker lige så godt så vidt jeg kunne mærke.

Jes

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-06-04 16:56

Hej Jes.
Sikkert også godt nok i vort fugtige klima, grunden til den store dybde vil ofte vise sig i en lang tør periode, det er i alt fald vigtigt med en god jordforbindelse, hvis hegnet skal virke ordentligt.
Benny

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 30-06-04 01:07

TAK FOR ALLE JERES SVAR OG HENVISNINGER.
ALLE DE HENVISNINGER JEG FIK HAVDE JEG ALLEREDE VÆRET INDE PÅ OG DE GAV INTET SVAR PÅ MIT SPØRGSMÅL... DESVÆRRE.
JEG TROR AT DET ER EN ÆLDRE BOKS VI HAR, FOR DEN PASSER IKKE PÅ BESKRIVELSEN AF DET I SKRIVER.
PÅ DEN BOKS VI HAR ER DER EN ALMINDELIG LEDNING TIL STIKKONTAKTEN, MEN DET ER DER OGSÅ I DEN ANDEN ENDE DVS AT DER ER EN JORD, BLÅ OG BRUN OG FOR MIG LYDER DET UNDERLIGT AT JEG BÅDE SKAL SÆTTE JORD OG EN ANDEN I JORDEN, FOR HVORFOR SKAL DER 2 I JORDEN OG HVAD FOR EN SKAL PÅ HEGNET?
JEG TROR AT VI MÅ KØBE EN NY BOKS...SNØFT.
ELLER HAR I ANDRE GODE RÅD ELLER FORKLARINGER???

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 120 point
Dato : 30-06-04 02:22

Hej igen ponda.
Jeg har været ude for et hegn, hvor der skulle to ledninger til jord, der var en direkte jordledning til hegnet, og en "jordkontrol" som det hed, på denne strømkilde var der en kontrollampe som lyste når der ikke var god nok jordforbindelse, for at få denne lampe til at slukke skulle "jordkontrollen" også tilsluttes et jordspyd.
Jeg ville prøve at sætte både jordledningen og den blå ledning til jord, men til hver sit jordspyd med min. 2 meters afstand og så den brune til hegnet.
Hvis ikke du allerede har, skulle du anskaffe en hegnstester, med den kan du måle hvor meget strøm du har på hegnet, de fleste er med en række små lamper som blinker så højt op som der nu er power på dit hegn.
Du kan ikke ødelægge noget ved at forsøge, og heste er som sagt ikke de vanskeligste. Lad os høre hvad du finder ud af.
Held og lykke med det.
mvh Benny

Kommentar
Fra : ponda

Dato : 04-07-04 21:40

Hej... vi endte med at få fat i en anden boks og nu har vi strøm på og hestene nyder at være ude på den store fold.
1000 tak for alle jeres svar!
Ps. Benny fik mine point da det var ham der prøvede at hjælpe mig mest!

Godkendelse af svar
Fra : ponda

Dato : 04-07-04 21:41

1000 Tak for svaret og hjælpen bennymanden.