/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kaninhøj/udendørsbur
Fra : Ylwen
Vist : 10171 gange
100 point
Dato : 26-06-04 10:39

Vi har PT. 3 kaniner, som vi ville bygge et udendørsbur eller "kaninhøj" til. Hvad skal vi tage højde for inden vi går i gang? Det skulle helst være sådan at kaninerne kan overvintre i deres udendørs areal.

Skal arealet være overdækket af net?
Skal der en netbund i?
hvor højt skal hegnet være?
hvor langt skal side hegnet ned i jorden?

Håber nogen kan svare på disse spørgsmål og evt. komme med andre gode råd.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-06-04 10:51
Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-04 11:09

Udstyr og burforhold Til top

Kaniner foretrækker at leve udendørs, men kan også leve indendørs.
Kaniner kan ikke tåle træk og fugtige omgivelser. Placer derfor buret mindst 50 cm over jorden og sørg for, at burets sider er tætte. Burets forside skal have et net kaninen kan kigge ud af. Burets tag skal have et udhæng for at beskytte mod vind og vejr. Buret bør have en redekasse med solide vægge (ikke net).
Kaniner kan heller ikke tåle stærk varme, de kan få hedeslag eller hjertestop, hvis temperaturen overstiger 27 grader. Et udendørs bur bør derfor aldrig placeres i direkte sol. Det er godt at placere buret op af en bygning, idet bygningen vil sørge for at buret står i læ og skygge. Burets tag skal være skråt, så regn og sne kan løbe af.
En kanin skal kunne ligge helt udstrakt i sit bur, et kaninbur bør derfor have en bundmål på mindst 100 x 50 cm. Buret skal være så højt, at kaninen kan rejse sig helt op, dette vil ofte svare til 50-90 cm.
Hvis du holder to mindre kaniner på 2 kg skal buret have et bundmål på 100 x 70 cm.
Hvis du holder to store kaniner på 6 kg skal buret have et bundmål på 100 x 150 cm.
Der lægges spåner i burets bund. I den ene ende af buret skal kaninen have halm og hø, den kan gemme sig i. I den anden ende vil kaninen ofte besørge. Nogle kaniner vil være glade for en lille trækasse, de kan gemme sig i.
Burets bund skal være fast og af et materiale, der let kan vaskes af, f.eks. plast. Anvender du en træplade som bund, bør du beklæde den med vinyl, på den måde kan buret lettere rengøres for efterladenskaber.
Kaniner vil glæde sig over en løbegård. Da kaniner er gode til at grave, er det vigtigt at løbegårdens bund er lukket. Løbegårdens bund kan være lavet af fliser eller af hønsenet hvorpå der er smidt 2 cm jord eller sand. Hvis kaninen bor indendørs, kan den bruge hjemmet, en fugtfri kælder eller en fugtfri garage som løbegård.
Kaniner kan lære at bruge en kattebakke med kattegrus eller aviser. Læg kaninens efterladenskaber i kattebakken, og kaninen vil lidt efter lidt lære, at det er der den skal besørge.

Fra denne side http://husdyr.dk/kanin.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-04 11:11

Kaniner graver temmelig dybe gange og huler når de har mulighed for det, derfor vil det være en god ide med net under hele området de skal gå på. Både af hensyn til at jeres dyr ikke pludselig stikker af, men også fordi man faktisk skal sikre sig mod at kaniner har mulighed for at slippe ud og formere sig i naturen hvor de kan lave stor skade. Hvis dyrene har mulighed for at grave gemmesteder, burde det ikke være nødvendigt med overdækning, men ellers er de oplagt bytte for rovfugle, katte, hunde o.s.v.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 26-06-04 11:14

hej ans
Tak for dit svar, men det er ikke et udendørs bur jeg ønsker svar på, men mere en løbegård eller "kaninhøj" som kaninerne kan være i. Inde i løbegården, som bliver på 3 x 4,5 meter, kommer deres udendørs bur (som er lavet) til at stå. Jeg mangler altså svar på hvor højt hegnet omkring løbegården skal være og hvor langt ned i jorden hegnet skal graves.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 26-06-04 11:21

løbegårde
1-3 kaniner minimum 2½ meter x 1meter
optil 8-12 kaniner afhængig af størrelse, minimum 3x5-6 meter
alle kaninracer kan trives sammen !
En løbegård med hanner er en god idé, hvis man ikke vil have unger.
Vigtigt er det at de sættes ind i løbegården samtidig, eller at det kun er helt små unger der suppleres med senere.

nettet skal være af småmasket voliere net. Det fås til en virkelig rimelig pris hos
www.harald-Nyborg.dk
og Jem & Fix
prisen er 469,00 for 30 meter a 90cm højt
det bedste tilbud jeg har kunnet finde !

De små kaninracer graver meget, og her er det nødvendigt at lægge enten net elller fliser i bunden, ellers kan de grave sig ud i løbet af en enkelt dag.. Det er rigeligt med en dybde på 30-50cm.
Der lægges jord over nettet igen.

Hvis der lægges fliser så giv kaninerne en sandkasse så de har mulighed for at grave -det elsker de !!
Højden på løbegården skal være 100 cm. Nettet er 90cm og forskallingsbrædder er typisk 10cm brede, så det er absolut muligt at lave 1 meter høje hegn.
Kæmperacerne s.s. Fransk Vædder graver ikke særligt meget så her er det sjældent nødvendigt med noget i bunden.

Hvis kaninerne skal gå permanent i løbegården, skal der være noget over, så ikke katte, ræve, krager, måger og hunde kan hoppe ind og tage kaninerne. Det er ok med hønsenet eller grønt plast net foroven

Fra denne side http://www.cass.dk/kanin/kaninbure-klub.htm

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 26-06-04 11:25

Tak for svaret ans. det var lige sådan noget jeg skulle bruge.
også tak til jer andre for jeres bud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-04 11:26

Hvis du ikke vælger, at grave hele området et stykke ned og lægge tråd i bunden, og så lave en jordhøj bagefter, skal du nok min. 60-70 cm ned. Kaniner graver temmelig dybt, det er deres natur. Og m.h.t. højde på hegnet, ved du sikkert at kaniner nogen gange er gode til at springe, så umiddelbart vil jeg gætte på ca. 70 cm.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 26-06-04 11:37

Tak for det, jeg tror jeg laver hegnet så det går 50 cm ned i jorden og 1,5 meter over jorden. Planen var så at lave en lille høj inde midt i løbegården, så der var større change for at der blev gravet her frem for ud under hegnet.
Vi har aldrig haft problemer med hverken ræve eller katte, da vi har to hunde. Hundene trives forøvrigt rigtig godt med kaninerne, og kan gå frit runt mellem dem. Derfor tror jeg at vi dropper overdækningen til at starte med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-04 11:37

Held og lykke med dine "udendørs" kaniner.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 30-07-04 21:53

Jeg har mine kaniner ude hele sommeren... De går i en stor gård, med 3 høje i... Hvor der er sat rør i... Plast.. jeg tror det er kloarkrør.. For jeg har en belgisk kæmpe, der også gerne vil med mine små kaniner ned i hulerne...
Hvis mine graver uden for højene, fylder jeg dem med sten og stabiltgrus...
Jeg har også et gammelt tæt kanin hus derinde.. hvor de kan gå ind hvis det regner, og hvor der er frisk hø og halm. Men det er mest mine 7 marsvin hunner der bruger det... Men jeg har sat andre huler eller læ op derinde.. så der altid er et tørt sted.
Mit hegn er nok 2 meter højt. og det er ikke gravet ned..
Jeg har aldrig været udsat for at de har gravet sig under,,, men lige så snart de graver uden for højene, bliver hullerne fyldt... Og så gider mine ikke.
Men godt med plads, det er jo en ren fornøjelse at sidde og kigge på dem, når de løber rundt og laver hop...
Og jeg har lavet et særskildt rum med 1 høj til han eller unger.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 31-07-04 09:45

Det lyder rigtig godt. Jeg har fået bygget min indhegning til mine kaniner, så nu løber de også rundt og hygger sig. Jeg mangler lige at få lavet en ordentlig høj, og tror da også jeg vil putte et par rør i.

Tak for din beskrivelse.