/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Sælge sine programmer
Fra : coolnetfreak
Vist : 496 gange
50 point
Dato : 12-06-02 09:40

Licensen til Delphi 6 Personal Edition siger jo, at man ikke må sælge sine programmer. Men tror i den går, hvis jeg nu sælger mine programmer, når jeg så har tjent 12.000 kr. så køber jeg D6 pro. ? Tror i den går?
Og hvordan kan det blive opdaget, hvis jeg sælger mine programmer?
Jeg har nemlig checket mit program med både en disassembler og en Hex-editor, og ingen af dem peger på noget som hedder Delphi 6 Personal. Når jeg søger, så finder den ingen ting, der har relationer til PE eller Personal, dermed kan man jo heller ikke udfra exe-filen spore, at den er lavet med en personal edition, vel?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 08:53

Så vidt jeg ved, er DCU formatet forskelligt mellem D6 PE og D6
Pro/Enterprise, så Borland kan sandsynligvis også genkende en EXE fil
fra D6 PE.

Hvis du sender mig et lille program med fuld kildekode + det kompilerede
program, skal jeg prøve at sammenligne med D6 enterprise her.

Hvis du endelig vil tjene penge på det, så få fat på en brugt D3/D4/D5.
Det er stadig udmærkede programmer.

Hilsen
Uffe

"coolnetfreak" <coolnetfreak.news@kandu.dk> wrote in message
news:2QCN8.31673$N46.1258671@news010.worldonline.dk...
> Licensen til Delphi 6 Personal Edition siger jo, at man ikke må sælge
> sine programmer. Men tror i den går, hvis jeg nu sælger mine
programmer,
> når jeg så har tjent 12.000 kr. så køber jeg D6 pro. ? Tror i den går?
> Og hvordan kan det blive opdaget, hvis jeg sælger mine programmer?
> Jeg har nemlig checket mit program med både en disassembler og en
> Hex-editor, og ingen af dem peger på noget som hedder Delphi 6
Personal.
> Når jeg søger, så finder den ingen ting, der har relationer til PE
eller
> Personal, dermed kan man jo heller ikke udfra exe-filen spore, at den
er
> lavet med en personal edition, vel?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 12:21

> Jeg har nemlig checket mit program med både en disassembler og en
> Hex-editor, og ingen af dem peger på noget som hedder Delphi 6 Personal.
> Når jeg søger, så finder den ingen ting, der har relationer til PE eller
> Personal, dermed kan man jo heller ikke udfra exe-filen spore, at den er
> lavet med en personal edition, vel?

Der er en million måder (ca.) man kan gøre det på. Og den de har valgt, er
med meget stor sandsynlighed ikke åbenlys. Uden at vide det, vil jeg sige
de sagtens kan skelne forskel.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 12-06-02 15:22

Til Zonker
her ser man igen og igen en eksempel på,hvordan du kommer til alle dine point herinde
det du skriver kunne du vel lige så godt have skrevet i en kommentar IKKE?
Til coolnetfreak
Vil lige gøre opmærksom på at man kan afvise et formodet svar-og istedet accepterer en kommentar
for det svar som du får fra Zonker kan du vel ikke bruge til ret meget.
MVH Brian

Kommentar
Fra : en_rigtig_geek

Dato : 12-06-02 17:53

UNDSKYLD, jeg vidste sq da ikke det var ulovligt at spørge om det!

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 12-06-02 16:29

coolnetfreak wrote:
> Licensen til Delphi 6 Personal Edition siger jo, at man ikke må sælge
> sine programmer. Men tror i den går, hvis jeg nu sælger mine programmer,
> når jeg så har tjent 12.000 kr. så køber jeg D6 pro. ? Tror i den går?

Rent juridisk, så kan du komme til at hænge på den. For da du
compilerede programmerne og solgte dem, da havde du ikke en lovlig
licens, derfor er det et brud på den licensaftale du har accepterede ved
at installere/benytte Borland Delphi 6 Personal Edition, som klart
foreskriver: FOR NON-COMMERCIAL USE.

> Og hvordan kan det blive opdaget, hvis jeg sælger mine programmer?
> Jeg har nemlig checket mit program med både en disassembler og en
> Hex-editor, og ingen af dem peger på noget som hedder Delphi 6 Personal.
> Når jeg søger, så finder den ingen ting, der har relationer til PE eller
> Personal, dermed kan man jo heller ikke udfra exe-filen spore, at den er
> lavet med en personal edition, vel?

Siger sikkerhed dig der noget? -En producent, som Borland, vil da
sagtens kunne skelne mellem programmer, der er compileret i Personal
Edition og Professional/Enterprise Edition - hvordan skulle de da ellers
kunne tjekke om folk bryder licensaftaler?
En anden ting er at Borland ikke ville være så smart at inkludere noget
der tilladelsevis kunne relatere til Delphi 6 Personal Edition, det
ville formentligt være en bestemt bit-pattern et eller andet sted i
..EXE-filen.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Godkendelse af svar
Fra : coolnetfreak

Dato : 12-06-02 18:28

Sorry, jeg loggede lige ind under en_rigtig_geek kunne sq ikke lige komme til min email :(
Forresten er det med D6 PE også fløjtende ligegyldigt nu, for jeg har fundet en anden måde at tjene penge på:
Sælge færdiglavede debat-forums, færdiglavede afstemningssystemer og færdiglavede hjemmesider som alt sammen kommer til at ligge i én pakke.
Så undgår jeg også at Borland lægger sag an.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 21:10

coolnetfreak wrote:
> Sælge færdiglavede debat-forums, færdiglavede afstemningssystemer og
> færdiglavede hjemmesider som alt sammen kommer til at ligge i én pakke.
> Så undgår jeg også at Borland lægger sag an.

Ok, var tanken da at udvikle dette i Delphi?

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"