/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Sikring af mit hjem
Fra : joergenhansen_65
Vist : 385 gange
120 point
Dato : 15-06-04 13:12

Jeg har to børn og har netop hørt noget om tv-brand.
Er der nogen der ved hvordan man kan undgå det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-04 13:22

TV
Brande som opstår i fjernsyn, er i stigende grad et stort problem. Tv-brande skyldes seks ud af ti gange, at selve apparatet er gammelt og slidt. Derudover kan det skyldes eksterne årsager, eksempelvis stearinlys der står på tv'et, et tæppe der ligger henover, eller vand og fugt, der skaber overgang eller kortslutter tv'et. Derfor er det bedst at slukke for tv'et på kontakten. Undgå også at stille lys, planter og pynt på eller tæt ved fjernsynet.

Fra denne side http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XB57334778EE83C38C1256C8700318725

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-04 13:45

Her er en side om brandforebyggelse http://www.branden.dk/forebyggelse.php

Udover at tage stikket ud af kontakten, når apparatet ikke er i brug, er det også energibesparende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-04 15:09

Det vigtigste er, at du slukker på stikkontakt i stedet for standby, idet de fleste fjernsynsbrande opstår med apparater på standby. Det gælder også for alle andre elapparater og især for kaffemaskiner. Det er fordi når kontakterne i tingene bliver slidt, kan delene i den, stå og vibrere p.g.a. strømtilførslen, hvilket giver friktion/varme som kan antænde. Det har jeg lært på brandslukningskursus.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 15-06-04 20:10

Det er alt det støv og nullermænd der samlede sig inde i fjernsynet der bliver antænt, og jeg kender en, der efter brand i TV'et, blev anbefalet en årlig støvsugning indvendig - bagbeklædningen skal altså af.

Kommentar
Fra : joergenhansen_65

Dato : 16-06-04 13:50

Tak for foreslagene.
Jeg havde også tænkt på at jeg kunne slukke på kontakten. Men jeg er ikke sikker på at jeg altid ville få det gjort. Og jag kan slet ikke være sikker på at mine børn husker at slukke på kontakten når de har set tv og det vil jeg ikke risikere. Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-06-04 17:33

Det er en vanesag, medmindre du falder i søvn foran fjernsyet
Nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men gør det til en vane, at slukke for kontakten, når/hvis du siger godnat til børnene.
Man bliver doven af at have en fjernbetjening. Rejs dig og sluk for kontakten, så får du også lidt motion