/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Hjælp Hjælp
Fra : Loenfeldt
Vist : 608 gange
70 point
Dato : 14-06-04 20:06

Hej.
Jeg har to hun-kaniner, som går sammen. den ene er meget dominerende og jeg er nødt til, at holde dem adskilt når de bliver fodret ellers er det kun den "store" der får noget. Hun er også meget voldsom og prøver at parre sig med den "lille" Bider, sparker, maser osv.
Jeg prøvede at sætte dem i hvert sit bur, så den "lille" kunne få mad og udgå at komme til skade, når den "store" flippede. Det var en meget dårlig ide. Den "lille" er meget knyttet til den "store", og selvom vi havde meget kontakt til hende da hun gik alene, så blev hun meget stille og indadvendt - lige til den dag, hvor hun kom i samme bur som den "store".
Er der nogen der har et godt råd, så den lille ikke kommer tilskade eller får for lidt foder ???

Mvh
Loenfeldt

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 14-06-04 20:22

Det er ikke anbefalelsesværdigt at have to kaniner til at gå sammen. Det er utroligt sjældent, at der kommer et godt resultat ud af det. Som du også beskriver, så skader dine kaniner hinanden. Du bør tage dine kaniner fra hinanden med det samme, så de ikke skader hinanden yderligere.
Jeg tror ikke på, at den lille er meget knyttet til den store, selvom det måske kan virke sådan. Den kan måske virke meget stille og indadvendt, fordi den længe er blevet domineret af den store.
Der er ikke andet at gøre, end at tage dem fra hinanden hurtigst muligt og derefter kæle meget med begge kaniner (evt. kun i buret).

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 14-06-04 21:06

Hvorfor kan kaninner ikke gå sammen???
De er et flokdyr. og tidligere har jeg haft andre kaniner der har gået sammen uden problemer. Den "lille" optræder kun stille og indadvendt, når den "store" ikke er i nærheden.

Mvh
Loenfeldt

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 14-06-04 23:04

Så vidt jeg ved, så er kaniner ikke flokdyr, men kolonidyr. I naturen lever kaninerne i kolonier, hvor de har hver deres hule, som de betragter som deres territorium.
Jeg kan igen sige, at man kan være heldig at få to kaniner til at gå sammen (specielt hvis de er søskende), men det er sjældent det lykkedes. Det er heller ikke altid man lægger mærke til om den ene dominerer over den anden, så den kun er en smule af døgnets 24 timer, hvor man er i nærheden af kaniner.
Normalt får man også nogle meget mere kælne kaniner, hvis de går hver for sig.

MVH
Rasmus Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 15-06-04 16:04

Ups .... en skrivefejl. Kaniner lever jo i kolonier..
Jeg har igennem årene haft en del kaniner både hjemme og på arbejdet, og jeg har aldrig været ud for de problemer. Det er nemmere og hurtigere at gøre kaniner tamme, når de går selv, men hvis man giver sig god tid er det normalt ikke et problem.
Praktisk er det nemmest hvis mine kaniner går sammen, men jeg kunne sagtens holde dem adskilt, men det er ikke der problemet ligger. Jeg har prøvet at holde dem adskilt og efter en uge, hvor den "lille" ikke havde spist kom de i samme bur igen. Det hjalp. Hun begyndte med det samme at spise.
Det er endvidere et problem, for der er en aldersforskel på 5 år på de to kaniner. (2 og 7 år) Hvordan resgere den lille mon, når den store ikke er der mere ????

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 24-07-04 22:33

Mon ikke de savner en mage....

Accepteret svar
Fra : ppaaske

Modtaget 70 point
Dato : 07-11-04 12:09

Det er korrekt at kaniner lever i kolonier, og der ved altid har deres egen huler at leve i, for sig selv. De lever dog tæt på hinanden, derved kan de beskytte sig mod fjender. Min forslag er at du giver dem hver sit bur i et stort bur. Lad dem blive i deres eget bur en dags tid, og åben så burene så de kan løbe ud i det fældes areal. Hvis det er inde kaniner kan det eks. være stuen de kan løbe rundt i sammen. Men hvis det er ude kaniner, må du i gang med hammer og sav, så du kan have et stort bur med 2 bure i og et fældes areal i. I begge bure kan der være mad og drikke, der ved har de deres eget, og den lille har en charge. Når den store kanin engang dør, kan det være at det hjælper at få en anden kanin, det må du se til den tid.
Held og lykke Pia

Kommentar
Fra : tazadar

Dato : 12-07-05 13:53

Pia's ide med to bure lyder til at være værd at prøve, men hvis den lille ikke vil spise - kan det jo selvsagt blive problematisk! Har du prøvet at give dem mere plads/flere aktiviteter? Det er egen erfaring, at hvis jeg er lidt sen til at lukke mine to kastererede hanner ud, kan den ene (den mere dominante) begynde på parrings-/dominansadfærd, og at dette stopper så snart de får mad og buret bliver åbnet. Dette har jeg tolket som om at det sker dels pga kedsomhed, hvor den dominante begynder på kedelig adfærd (i vores øjne), hvis der ikke er så meget andet at lave... Desuden kan der jo også være stor forskel på hvor meget en kanin skal have af udfordringer/aktiviteter - så hvad med dette tip; tag en tom toiletrulle, prop noget lækkert ind så det sidder fast og læg den på gulvet - mine kaniners favorit er kartoffel - og på denne måde er der ca. en times aktivitet med spisning, rullen og kasten rundt... til stor fornøjelse for alle parter :)

Kommentar
Fra : Loenfeldt

Dato : 12-07-05 17:07

Det er ikke længere et problem, da kaninerne er gået bort. den store af alderdom og den lille fil en voldsom lungebetændelse. Jeg har i mellemtiden fået to små nus, som jeg har flasket op. en lokal børnehave fik slagtet deres gamle kaniner pga. af flytning, de glemte bare at tage højde for de evt unger, som kunne være under jorden i det store anlæg. Så dem har jeg gået og hygget mig med. Deres farvorit legetøj er en salatbold, som kan fyldes med mange gode ting (salat, hø, agurk) , og derefter skal der arbejdes for at få nogle godter.
mvh pia

Godkendelse af svar
Fra : Loenfeldt

Dato : 12-07-05 17:08

Tak for svaret ppaaske.