/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
2 maskiner på stofanet!!!
Fra : D.K.
Vist : 719 gange
20 point
Dato : 11-06-02 19:53

Hejsa.

Er der nogen som kan forklare mig hvordan at jeg får bægge mine pc'er koblet op på stofanet?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 20:06

Dennis Vinther skrev:

>Jeg har selv købt en router, hvilket jeg er meget glad for, men skulle
>jeg vælge i dag ville jeg benytte mig at stofas tilbud (nr. 2) og købe et
>familieopkobling.

Hvorfor?

>Jeg mener desuden at du kan have op til 5 computere på et familieopkobling.

Hvordan ser den ud rent teknisk? Er det et modem med 5 porte?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 19:53

"D.K." <D.K..news@kandu.dk> wrote in news:MIqN8.31156$N46.1194963
@news010.worldonline.dk:

> Er der nogen som kan forklare mig hvordan at jeg får bægge mine pc'er
> koblet op på stofanet?

Tjaa... der er jo så flere måder...

1:
Du kan sætte den ene computer op til at dele internetforbindelsen.
Fordel: Det er den billigste løsning
Ulempe: Du er afhængig af at den computer, som du har delt
internetforbindelsen på, skal være tændt for at du kan komme på
internettet med den anden computer.

2:
Køb et familieopkobling af stofa.
Fordel: Du er ikke afhængig af at den ene computer skal være tændt for at
den anden kan komme på internettet.
Ulempe: Det koster 299,- i oprettelse og 25,- pr. md.

3:
Du kan købe en router.
Fordel: Du er ikke afhængig af at den ene computer skal være tændt for at
den anden kan komme på internettet. Det er en engangsudgift.
Ulempe: Prisen for en router er ca. 1000,-

Jeg har selv købt en router, hvilket jeg er meget glad for, men skulle
jeg vælge i dag ville jeg benytte mig at stofas tilbud (nr. 2) og købe et
familieopkobling. Jeg mener desuden at du kan have op til 5 computere på
et familieopkobling.

Håber mit svar kan bruges.

Mvh
Dennis

P.S.
Spørgsmålet hører vel egentligt til i telia.internet.stofa men da jeg
ikke er sikker på at kandu kan læse den nyhedsgruppe har jeg ikke sat
FUT.

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail
http://dwt.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-02 21:02

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:sficgug052jn2cpr0ot8l05pek72ag2kc1@sunsite.auc.dk...

> >Jeg mener desuden at du kan have op til 5 computere på et
familieopkobling.
>
> Hvordan ser den ud rent teknisk? Er det et modem med 5 porte?

Nej, det er et normalt Surfboard med 1 port, som forbindes med pc'erne vha.
en hub eller switch.
--
Mvh
Søren Lundfald

At a bus station the bus stops
At the train station the train stops
At my work I have a workstation

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 20 point
Dato : 11-06-02 23:37

den nemmeste og hurtigste løsning er at sætte begge maskiner til hdcp og giv dem modemets gateway og udbyderens dns-server adresser og du er kørende.
Husk at sætte MSIE op til at lede efter proxyen

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 11-06-02 23:37

rettelse der skulle stå dhcp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 08:19

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in
news:sficgug052jn2cpr0ot8l05pek72ag2kc1@sunsite.auc.dk:

> Dennis Vinther skrev:
>
>>Jeg har selv købt en router, hvilket jeg er meget glad for, men skulle
>>jeg vælge i dag ville jeg benytte mig at stofas tilbud (nr. 2) og købe
>>et familieopkobling.
>
> Hvorfor?
>

Fordi jeg på den måde er fri for at have en ekstra computer tændt.
Derudover, hvis jeg antager at en router koster 1000,-, vil der gå 28
måneder med familieopkoblingen før det kan betale sig at købe en router.
(jeg antager at vedkommende allerede har en hub eller switch - ellers se
længere nede...)

(1000 - 300)/25 = 28 måneder = 2 år og 4 måneder

Til den tid kunne det være at internettet var revolutioneret til noget
hvor man ikke kan bruge en router ;) eller routeren måske gik i stykker
:(

>>Jeg mener desuden at du kan have op til 5 computere på et
>>familieopkobling.
>
> Hvordan ser den ud rent teknisk? Er det et modem med 5 porte?

Det er et ganske almindeligt modem. Modemet giver bare lov til at flere
MAC-adresser kan forbinde til det.

Der skal selvfølgelig invisteres i en switch eller hub... Det glemte jeg i
min første post... sorry...

Prisen for en switch, i den billige ende, kostede på edbpriser.dk ca. 400,-
hvormed udregningerne bliver:

(1000 - 300 - 400)/25 = 12 måneder = 1 år

Tjaa... Hvis _ikke_ man ligger inde med en hub eller switch så er det vist
ikke så stor forskel alligevel.

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail
http://dwt.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 08:39

Dennis Vinther skrev:

>>>Jeg har selv købt en router, ...
>...

>Fordi jeg på den måde er fri for at have en ekstra computer tændt.

Det forstår jeg ikke. Nu har jeg ikke prøvet det i praksis, men
hele fidusen med en ruter er jo at den skal være tændt og sørge
for forbindelsen mellem lokalnet og internettet. Derudover skal
kun aktive computere være tændt.

Uden ruter er man nødt til at lade den ene fungere som
switch/ruter, og så kan man blive nødt til at have to tændt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 08:49

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in
news:1dudgusn1csdvlq1er4sjkddjlu4hkdp8d@sunsite.auc.dk:

> Dennis Vinther skrev:
>
>>>>Jeg har selv købt en router, ...
>>...
>
>>Fordi jeg på den måde er fri for at have en ekstra computer tændt.
>
> Det forstår jeg ikke. Nu har jeg ikke prøvet det i praksis, men
> hele fidusen med en ruter er jo at den skal være tændt og sørge
> for forbindelsen mellem lokalnet og internettet. Derudover skal
> kun aktive computere være tændt.
>
> Uden ruter er man nødt til at lade den ene fungere som
> switch/ruter, og så kan man blive nødt til at have to tændt.
>

øhh... jeg er ikke helt sikker på hvad du mener...

Det er rigtigt at du bliver nødt til at have to computere tændt hvis du
hverken har router eller familieopkobling.

Har du en router, skal den selvfølgelig være tændt for at de to computere
kan være på internettet uafhængig af hinanden.

Har du familieopkobling (og en switch/hub) kan de to computere være på
internettet uafhængig af hinanden...

Besvare det dit spørgsmål?

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail
http://dwt.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 09:35

Dennis Vinther skrev:

>øhh... jeg er ikke helt sikker på hvad du mener...

Jeg tror at du har misforstået mit spørgsmål, for dit svar
antyder at du tænder to computere selv om du har en ruter, og det
var det jeg ikke forstod.

Forvirret? Se næste episode af Skum ...

Mit spørgsmål:
Hvorfor vil du hellere have en familieopkobling end bruge din
ruter?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 09:48

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in
news:fp1egucbj5n7cqslcvqima9b8vhvrc4u4k@sunsite.auc.dk:

> Mit spørgsmål:
> Hvorfor vil du hellere have en familieopkobling end bruge din
> ruter?

Aahhh! Jeg tænder skam _ikke_ to computere!

Jeg sagde:
> Jeg har selv købt en router, hvilket jeg er meget glad for, men skulle
> jeg vælge i dag ville jeg benytte mig at stofas tilbud (nr. 2) og købe
> et familieopkobling.

Hvilket skulle forståes på den måde at hvis _ikke_ jeg havde købt en
router, og havde behov for at have to computere på internettet, så
ville jeg vælge at købe en familieopkobling...
(det vil jeg selvfølgelig ikke gøre idag da jeg allerede _har_ investeret i
en router)

He he... så kan jeg bedre forstå hvorfor du lød så skeptisk...

Mvh
Dennis

--
Aalborg
Erstat NOSPAM med dk i min e-mail
http://dwt.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-02 16:01

"Dennis Vinther" <news@dwt.NOSPAM> wrote in message
news:ae6sls$f4i$1@sunsite.dk...
>
> Der skal selvfølgelig invisteres i en switch eller hub... Det glemte jeg i
> min første post... sorry...
>
> Prisen for en switch, i den billige ende, kostede på edbpriser.dk ca.
400,-
> hvormed udregningerne bliver:
>
> (1000 - 300 - 400)/25 = 12 måneder = 1 år
>
> Tjaa... Hvis _ikke_ man ligger inde med en hub eller switch så er det vist
> ikke så stor forskel alligevel.

Det kommer jo an på hvor mange porte der er i routeren. De fleste routere
under 1000 kr (ja faktsi kunder 1100) har ingen indbygget switch. Så skal
den købes alligevel. (Trendnet og d-link plejer dog at have nogle billige
nogle).

Desuden skal man tage højde for manglende funktionalitet.

Med routeren siddende som NAT sker der en del begrænsninger. (Det er jo hele
pointen i at StofaNet også vil have kunderne (det og færre IPs fra de
statiske IPer og over til DHCP. Hvis vi går ud fra at vi i fremtiden skal se
hvem vi taler med etc... så er den der NAT ikke så god. (ellers skal der
rives mange penge frem for at få en router der kan stampe påny).

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-02 21:52

"Kåre Tyroll" <papirkurv@tyroll.dk> wrote:

> Det kommer jo an på hvor mange porte der er i routeren. De fleste routere
> under 1000 kr (ja faktsi kunder 1100) har ingen indbygget switch. Så skal
> den købes alligevel. (Trendnet og d-link plejer dog at have nogle billige
> nogle).

Sluder, der findes en del routere med indbygget 4 ports switch til under
1000.-

se: http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netreth/

P.S. Jeg arbejder ovenstående sted.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-06-02 14:50

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message
news:aeb0l6$p3e$1@sunsite.dk...
>
> Sluder, der findes en del routere med indbygget 4 ports switch til under
> 1000.-

Sluder?

Jeg fortalte at de fleste routere under 1000 eller 1100 kr ikke har
indbygget switch, men at nogle som d-link og trendnet har nogle. Jeg sagde
ikke katagorisk at der ikke var nogle. Hvis man skal have en rigtig god
router, synes jeg dog ikke man bør købe den billigste man finder, vel?

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll