/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Nye SU - regler
Fra : SandraFalk
Vist : 2547 gange
100 point
Dato : 11-06-04 15:57

Jeg har hørt lidt om de nye SU regler for forsørgere - men er lidt i tvivl :

Min datter bor hos sin far og jeg betaler børnepenge....
Er der kun ekstra SU til de der har barnet boende hos sig??
Eller også til mig - jeg har jo forsørgerpligt...??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 16:07
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 16:08

Her skulle det være muligt at beregne SU.
http://su-beregning.netborger.dk/

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 11-06-04 16:20

øhm er kun for enlige forsøger og den katagori hører du ikke ind under.
Da du jo ikke er forsørger.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 11-06-04 16:37

Jeg er jo forsørger... jeg får lige nu kontanthjælp fra kommunen som forsørger.. og jeg betaler jo også børnepenge og transport til min datter når hun er på besøg..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-04 16:40

Er det dig eller din datters far, der er studerende?

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 11-06-04 17:10

hvor har din datter postadresse ?
For du starter med at skrive din datter bor hos sin far og du betaler børnepenge, og er det tilfælder er du IKKE enlig forsørger. Så det fatter jeg ikke at du får kontanthjælp som enlig forsøger for det er du jo ikke.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 11-06-04 17:21

jeg får kontanthjælp som forsørger - for det er jeg!
Jeg har pligt til at forsørge mit barn!
Det er mig som er studerende..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-04 17:56

Udover kontanthjælpen modtager du så SU? Hvis du gør det, skal du tale med din studievejleder.

De børnepenge du betaler, er det børnebidrag, som statsamtet har fastsat?
Jeg har svært ved at få det til at hænge sammen med at du får kontanthjælp, som forsørger samtidig med at du betaler børnepenge. Har du mere end et barn? Hvor gammel er din datter?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-04 19:12

Det ligner lidt uofficielle løsninger.
Er det helt efter bogen?

Kommentar
Fra : J_Lo

Dato : 11-06-04 19:15

Hvis datteren bor hos sin far, og du betaler børnepenge, kan der IKKE være tale om at du kan få ydelser efter reglen at være enlig forsørger.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 11-06-04 19:59

Til Sandras forsvar må jeg lige kommentere, at man godt kan få forhøjet kontanthjælp som forsøger - der ydes bidrag til både de som børnene hos sig og dem der blot har forsøgerpligt og betaler bidrag til børn der bor hos den anden part.

Men jeg undrer mig over, at du bringer SU reglerne ind for jeg er/var ikke klar over at man kunne opnå såvel SU som kontanthjælp + forsøgerbidrag.

Er du studerende eller kontanthjælpsmodtager eller begge dele ? Og hvordan lader det sig gøre. Jeg spørger af uvidenhed og ikke fordi jeg prøver at være "smart"

Iben

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 11-06-04 20:00

Sorry jeg kan se, at du har skrevet at du er studerende, men hvordan pokker kan må få både su og kontanthjælp ?

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 11-06-04 21:07

tror hun er på nogen af de der hvide der kan trille

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 12-06-04 12:12

Jeg får IKKE su . jeg har dårlig fod - men kommunen vil ikke give mig revalidering fordi min fod måske efter utallige operationer(som jeg har gang i nu) - måske bliver god igen efter nogle år.
Men de har så givet mig kontanthjælp dette ene år hvor jeg læser...
Ja, jeg betaler børnebidrag som statsmtet har fastsat.
jeg kune godt tænke mig at læse videre i 2 år, men kan ikke få kommunens hjælp - så derfor ville jeg gerne høre om de nye su regler også gælder for mig..

håber det hjalp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-04 12:52

Da din datter bor hos sin far betragtes du ikke som enlig forsørger, og kan derfor ikke få den ekstra SU.
Hvis din datter havde boet hos dig ville det ikke være sikkert at du så ville være berettiget til ekstra SU,

Har du fået barn inden uddannelsen starter
Får du barn inden uddannelsen starter, har du stadig mulighed for at få den ekstra SU. Det er dog en betingelse, at uddannelsen er begyndt inden for et vist stykke tid efter fødslen eller adoptionen. Det gælder også, hvis du har haft orlov på det tidspunkt, du får barnet.

Nu har du ikke nævnt alderen på din datter, men nyfødt kan hun vel næppe være, da hun bor hos sin far.

Har du undersøgt om den uddannelse, du vil begynde på er SU berettiget?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-04 01:48

min datter er snart 8 år - ja uddannelsen er su - berettiget

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-04 10:15

Du er ikke berettiget til den ekstra SU
http://www.su.dk/du_faar_barn/videregaaende_uddannelse/vu_barn_inden.htm

Tal med din sagsbehandler om du kan få supplerende kontanthjælp, hvis du starter uddannelsen.
Så længe du er på kontanthjælp får du så ikke hjælp af kommunen til at betale børnebidrag?

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-04 12:57

nej jeg får kun alm. kontanthjælp ingen hjælp til andet - jeg prøver at snakke med min sagsbehandler.

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 13-06-04 12:58

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-06-04 13:54

Ja tal med din sagsbehandler. Få at vide om børnebidraget er med i din kontanthjælp.
http://home20.inet.tele.dk/erikjapp/info/kt-saerlig.htm

Da du tidligere blev "dømt" til at betale børnebidrag, var din indtægt måske en anden, end den er i dag. Hvis det er tilfældet kan du, hvis du bor uden for København, rette henvendelse til statsamtet
http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=statsamter&trin=1

Hvis du bor i Københavns kommune er det Overpræsidiet

Hilsen ans