/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Finéret møbelplade
Fra : alma
Vist : 4893 gange
50 point
Dato : 06-06-04 22:37

Hvor kan man, som privat, købe fineret møbelplade i kbh's området.
Alma

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-06-04 23:23
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-06-04 00:22

Det er nu ikke mange byggemarkeder, der har finér.

Hvilken finér skal du bruge (træsort) ?
Hvilket mål ? (Længde, bredde og tykkelse)
Finér på kanter, eller kantlister ?
Dine krav til hvad der skal finéres på ? (Spånplade ...)

/PG

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 07-06-04 17:38

møbelplade er stave der er lagt ved siden af hinanden limet sammen hvorefter siderne er beklædt med birketræsfiner, pladen var baseret på salg til møbelindustrien... hvad er dine krav iøvrigt og hvorfor skal det absolut være en sådan plade - hvis den i det hele taget fås endnu pladen var fremme især i 60 erne og halvfjerdserne. ...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 07-06-04 17:38

møbelplade er stave der er lagt ved siden af hinanden limet sammen hvorefter siderne er beklædt med birketræsfiner, pladen var baseret på salg til møbelindustrien... hvad er dine krav iøvrigt og hvorfor skal det absolut være en sådan plade - hvis den i det hele taget fås endnu pladen var fremme især i 60 erne og halvfjerdserne. ...

Kommentar
Fra : alma

Dato : 07-06-04 20:40

Jeg er en amatør i dette emne.
Jeg ved godt hvad møbelplade er, og den kan sagtens fås i fra en gros forhandlere, men hvor kan jeg købe detail. Jeg skal bruge det til bordplade, skuffeforstykker, afdækning osv. i min gamle campingvogn og jeg mente at det var det bedste at bruge, eller er der bedre alternativer?
Til Guilds spørgsmål:
Hvilken finer? Lyst!
Mål? Kan jeg ikke selv skære det til?
Finér på kanter? Kan jeg ikke selv montere lister på
Finéres på? Jeg havde forestillet mig møbelplade (stavlimningen) ville være bedst (holdbart, fugtmodstandsholdbart osv.)
Alma

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 07-06-04 21:47

MDF-plade er et godt alternativ. Det er ligesom hård masonit, bare tykkere og slår sig mindre. Det er skrue- og limfast på alle ledder (i modsætning til spånplade), og det ændrer stort set ikke dimension eller facon ved luftfugtighed mellem 0 og 98%. Men om du kan få det fineret og hvor - det ved jeg søreme ikke!
Men jeg vil da kigge med på tråden og se, hvad jeg kan lære! Men kan du finde en god finerleverandør, kan du jo selv belægge: Brug fortyndet vandfast hvid trælim og en rigelig mængde sandposer, så du får pres over hele fladen. Til den slags meget bedre end skruetvinger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-04 21:50

Øøøh - du kunne jo se efter i trælasten, om de har en krydsfiner, der passer dig i mønsteret og farven. Resten af tyukkelsen kunne du så bygge op med MDF-plade. Det står forresten for Medium Density Fibre board.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 23-06-04 07:08

Jeg har fundet en fineret MDF-plade i Krydsfiner Centralen jeg kan bruge, tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 23-06-04 07:13

Tak for svaret pbp_et.