/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Dagpenge / selvstændig
Fra : Kanduikke
Vist : 522 gange
50 point
Dato : 29-05-04 15:13

Hej.
Jeg er arbejdsløs for tiden, men har haft nogle dage med noget konsulentarbejde, (som er skrevet på dagpengekortet) jeg håber selvfølgelig på mere arbejde, men hvad gør jeg når jeg har tjent 50.000 kr. og skal momsregistreres, kan jeg stadig få dagpenge når jeg er selvstændig /momsregisteret for de timer jeg ikke arbejder.…?

På forhånd tak.

Kanduikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-04 15:17

Kun hvis du er med i en A-kasse for selvstændige.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-04 15:47

Hvis du er medlem af en A-kasse som selvstændig kan du læse betingelserne her
http://www.adir.dk/extern/pjecer/p29dk/side2.htm

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 29-05-04 15:57

Det er ofte et problem at være "deltidsarbejdsløs" og selvstændig.

Grænsen på 50.000 vedr. moms har intet med arbejdsløshedsdagpenge at gøre.

Tal med din fagforening! Vil de blive ved med at godkende at du skriver timer på som selvstændig? Også når du får flere timer/større indtægt? Hvordan vil dagpengegrundlaget blive gjort op efterfølgende? Tæller din indtægt som selvstændig i det fremtidige dagpengegrundlag?

Kan du ikke få dit konsulentarbejde som lønmodtagerarbejde - det ville gøre det meget enklere for dig?

Det er ikke nødvendigt at skifte fagforening. Alle fagforeninger kan udbetale understøttelse hvis du er berettiget - dog vil fagforeningen måske bede dig om at skifte, fordi de har nogle regler for, hvem de ønsker som medlem.

Det kan dog måske være en fordel at skifte, fordi ASE og DANA har mere erfaring med de noget vanskeligere og i øvrigt mindre fordelagtige regler, der er for selvstændige mht a-dagpenge.

Du skal under alle omstændigheder søge hjælp hos din a-kasse, og hvis de virker usikre, så prøv evt. at få hjælp hos ASE eller DANA.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-04 15:57

Hvis du er "almindeligt" A-kasse medlem skal du opgive enhver indtægt samt antal timer, som du har arbejdet. Dette gælder også indtægten/timer fra din selvstændige virksomhed.
A-kassen vil vurdere om du er berettiget til suplerende dagpenge.

"Hvis du har arbejde

På dagpengekortet skal du oplyse om alt arbejde - såvel lønnet som ulønnet. Du skal anføre antal arbejdstimer, evt. lønindtægt og arbejdsgivers navn og adresse. CA skal vurdere, om du har ret til supplerende dagpenge, og hvordan arbejdet skal fradrages i dagpengene. Du skal derfor udfylde et skema til oplysning om beskæftigelse for hvert ansættelsesforhold. Hvis du er omfattet af et opsigelsesvarsel, skal vi også have en frigørelsesattest."

Fra denne side http://www.ca.dk/ydelser_regler/dagpenge/#id3136884

mvh ans

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 50 point
Dato : 29-05-04 18:33

Ja - du kan stadig få dagpenge. Det er ikke et spørgsmål om du er momsregistreret eller ikke, men mere et spørgsmål om hvormange timer du arbejder.
For det første skal du have udfyldt et skema i din a-kasse (det hedder AR 259) når du har selvstændigt arbejde. Ud fra dette vurderer a-kassen om du er "fuldtids"-selvstændig eller om du har det som bierhverv. De vurderer også, om arbejdet skal fradrages i dine dagpenge. Du kan som hovedregel gå ud fra, at har du under 30 timer pr. uge, vil det være som bierhverv og du kan blive i din nuværende a-kasse. For at blive optaget i en a-kasse for selvstændige, skal arbejdet nemlig udgøre mindst 30 timer pr. uge.

Det næste er så spørgsmålet om hvordan dine selvstændige timer skal fradrages i dine dagpenge. Hvis du helt præcis kan sige "jeg startede kl. xx og sluttede kl. xx er det de optalte timer der fradrages. Du skriver, at det er konsulentarbejde du har og det er oftest aflønnet med et fast honorar. Her vil a-kassen bruge en omregningssats for at finde ud af hvor mange timer du skal fradrages.

Til sidst vil jeg lige bemærke, at når man arbejder som selvstændig der bliver vurderet som bierhverv i a-kassen, har man en begrænset dagpengeret. Den "normale" dagpengeret er på 208 uger (indenfor 312 uger), men ved bierhverv har man kun 78 ugers dagpengeret - altså 1½ år.

Håber du kan bruge dette.

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 25-06-04 20:15

Tak for svaret Lexi.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 25-06-04 20:39

Jamen - selv tak og god weekend