/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Fradragsret Ajourføring contra efterudda~
Fra : Jens_Andersen
Vist : 537 gange
20 point
Dato : 05-06-02 11:59

Jeg er fysioterapeut og har problemer med at få anerkendt fradragsret for udgifter til nogle kurser, som jeg har fulgt begyndende ca. ½ år efter afslutningen af min grunduddannelse.
Skattemyndighederne mener at der er tale om efteruddannelse, mens jeg er af den opfattelse at der er tale om ajourføring af min uddannelse.
Kurserne omfatter behandlingsmetoder der indgår som del i min grunduddannelse som fysioterapeut.
Dette mener jeg er et meget centralt led i vurderingen - Jeg har ganske vist fået et mere indgående kendskab til de pågældnede behandlingsmetoder, men kurserne er yderligere ikke formelt kompetencegivende, og jeg fik allerede et kendskab til området under min grunduddannelse.

I den forbindelse kan jeg oplyse at jeg på grunduddannelsen havde omkring 10 timers undervisning indenfor det pågældnede område og ca. 24 timer på den første fjerdedel af kurset som sagen drejer sig om.

Skattemyndighederne har truffet deres afgørelse med udgangspunkt i en tommelfingerregel, der siger at formodningen er for at der er tale om videreuddannelse, når kursusdeltagelsen sker indenfor det første år efter afslutningen af grunduddannelsen.
Her overfor står således:
- at kurset ikke er formelt kompetencegivende
- at kurset omfatter behandlingsmetoder som jeg havde et vis kendskab til i forvejen
- at kurset er afholdt af en faggruppe indenfor min brancheforening/organisation, der er af den klare opfattelse at kurset har karakter af efteruddannelse.

Jeg har forsøgt at sætte mig ind i praksis på området, men har ikke fundet relevante afgørelser der klart støtter min sag.

Hvordan overbeviser jeg skattemyndighederne?

på forhånd tak.

Jens Andersen, fysioterapeut

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 10-07-02 16:04

Her har du, hvad skatteforvaltningen henholder sig til, når de afgør en sådan sag.

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=103004&ov_id=7114

Selv om du har haft timer i det pågældende område, er du trods alt blevet opgraderet på området (at du ikke formelt har fået ny kompetence, skal du nok ikke slå så meget på - skatteloven ser altid på de faktiske forhold). - Jævnfør lægen, der videreuddannede sig i akupunktur, han havde jo også haft faget på sin normale uddannelse og behøvede egentlig ikke tage kurser (formelt), men det følte han jo nok var nødvendigt for at praktisere akupunktur - ikke?

Det lyder måske som om jeg er på skattevæsenets side, men jeg prøver bare at forberede dig på, hvilke argumenter du vil møde.

Jeg synes måske din sag er lidt tynd, da du jo ifølge det du skriver er blevet ikke så lidt dygtigere og bedre i stand til at udføre dit fag.

De kurser man helt sikkert har fradrag for, er typiske "opdateringskurser", hvor man hører om nye metoder, ny lovgivning eller hvad der nu er aktuelt, som er tilkommet efter man er færdiguddannet - eller kurser, der har til formål at genopfriske glemt viden. Netop derfor vil skatteforvaltningen også henvise til at du er helt nyuddannet - der kan jo ikke være så meget nyt/glemt.

Hvis kurset er under "Danske Fysioterapeuter" skulle der ifølge dette link ikke være nogen problemer.

http://www.fysio.dk/sw688.asp

Accepteret svar
Fra : blomsterfreaken

Modtaget 20 point
Dato : 10-07-02 16:05

Ja, egentlig var det jo ment som et svar.

Hilsen Blomsterfreaken (revisor, tidl. skattemedarbejder)