/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
konservering af jern
Fra : fiskenivan
Vist : 5306 gange
200 point
Dato : 20-05-04 18:05

Jeg har engang arbejdet på et museum hvor vi konserverede jern med noget som hed Tanin ( ved ikke om det er stavet rigtigt). Er der nogen som kender det, det er noget sort grumset vandpjask, jernet får en sort overflade. Findes der andre gør det selv metoder. Hjælp.
VH Ivan

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 20-05-04 18:09

Du kan give jernet linolie og brænde bagefter med en flamme.
Jernet bliver sort, hvor længe det holder ved jeg ikke.

Godkendelse af svar
Fra : fiskenivan

Dato : 20-05-04 18:13

Tak for svaret Teil.Det vil jeg prøve, men vil gerne høre fra andre .
VH Ivan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-04 18:18

Jeg har prøvet metoden for mange år siden.
Jernet er opbevaret indendøre siden og er ikke forandret.
Om det holder ude tør jeg ikke sige noget om.
Så vidt jeg husker behandlede man gamle jernkors på
kirkegårde med linolie og brænding.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-04 18:26

http://solbergakonstsmide.com/fe.htm
Her er en side som skriver lidt om - svartbränning

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 20-05-04 18:26

Hej Teil
Jeg har et firkantet rør, hvor der glider et andet firkantet rør uden på, men når jeg maler det er målingen for tyk, så glider det ikke mere. Jeg ved at Taninnen ikke bliver liggende uden på jernet men gå ligesom ind i jernet. Jeg ved godt at man kan galvanisere det men vil gerne finde en løsning som kan gøres selv og knap så farlig, så jeg vil prøve dit råd . TAK.
VH Ivan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-04 18:41

Hjorttakolie har jeg brugt til sortbrænding.
Der findes også noget de har i brændeovnsforretninger til at smøre på.
Begge dele skal smøres på når jernet er varmt.
Det er olieprodukter og kan derfor brænde.
Emesen.

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 20-05-04 18:48

OK, jeg kender godt ovnsværte men det smitter af bagefter, det skal også helst kunne tålke at være udendørs og det må ikke fylde noget/lægge sig som et lag.
VH Ivan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-04 19:00

Her en interessant artikkel om konservering af jern.
Sortbrændingsmetoden er ikke den bedste ser jeg.
Men læs og lær, den er som sagt interessant.
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/281191-18/teksten.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-04 19:02

Undskyld stavefejl - artikkel = artikel.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-05-04 09:39

En metode, som jeg har fået at vide de bruger offshore, er en blanding af fiskeolie og mineralsk olie. Det skulle give et nærmest plasikagtigt lag, der kun kan fjernes med sandblæsning.

Kommentar
Fra : jandyhr

Dato : 12-11-04 10:35

1# Det stof du efterspørger hedder FERTAN, en vandig opløsning af fosforsyre, tannin,zink og nogle hjælpestoffer.
Det nedbryder rusten og efterlader en blå-sort overflade. Det blev bla. brugt ved konserveringen af en engelsk u-båd fra 1. verdenskrig der blev hævet for nogle år siden.
Du kan finde mere om det på: www.fertan.de eller en dansk side: www.classicare.dk.
Mvh Jan

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 13-11-04 10:37

Hej Jan
Tak for hjælpen, det ser ud som om at du har fundet det jeg søger.
VH Ivan