/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Akvarie - nybegynder
Fra : jko
Vist : 5667 gange
100 point
Dato : 18-05-04 09:14

Hej .....
Jeg er HELT ny indenfor akvarie-verdenen og vil således gerne bede om lidt hjælp til at komme igang !
Min søn på 5 år ønsker sig meget et akvarie - SKAL man altid ha' iltapparat og varmelampe - eller er det kun
når akvariet har en vis størrelse ???
Og hvilke fisk er gode at starte med ???
Og til sidst - er der nogle steder man ka' købe det hele billigt ???

På forhånd tak
mvh
jko

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 09:38

Du kan købe næsten alt udstyr her : http://www.akvarieudstyr.dk

Til de fleste fisk skal du bruge både filter og termostat. Visse fisk er dog mindre krævende og kan nøjes med at få iltet vandet med en luftpumpe og en pimpstem difusor til få hundrede kroner.

Her er et begyndersæt : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=6178

Da din dreng kun er 5 vil jeg nok anbefale guppy'er. De yngler let (føder levende unger) og er ikke kræsne med vandkvalitet. Et 50 liters akvarie med en RENA r-310 membranpumpe (klasikker), lidt grus på bunden, lidt 'vandpæst' som grønt og en alm. 40 watt spot som lyskilde er rigeligt til mange timers fornøjelse for både dig, søn og fisk

Hvis du vil prøve andre 'lette' fisk end guppy, kan I jo prøve Perle Gurami. De kræver ikke engang luft da det er labyrintfisk og selv går op og snapper en mundfuld når de behøver. De trives dog bedst i temperaturer mellem caq. 21-26 grader celsius.

Guppy : http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/poecilia_reticulata.htm
Perle Gurami : http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/trichogaster_leerii.htm
Kamp fisk : http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/betta_splendens.htm

Du kan jo bygge et akvarium selv : http://akva-net.hjem.orangenet.dk/akvariebyg.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 09:41

Ups... RENA 301 hedder den klassiske membran luftpumpe (...den støjer altså en del )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 13:38

Det er som regel nemt at finde noget brugt til rimelig pris. Kig i den Blå Avis o.l. Men jeg håber ikke du regner med at sønnikken selv kan passe et akvarium, for selv om nogen fisk ikke er krævende skal man alligevel vide en del om fodermængder f.eks. En af de vigtigste ting du som nybegynder skal tænke på, er hvor du sætter akvariet. Undgå et sted hvor det bliver udsat for direkte sollys, ellers risikerer du hurtigt at få det hele grønt af alger.

Kommentar
Fra : nett2

Dato : 09-10-04 16:17

Som nybegynder med akvarier - og især til et børneværelse - har man en tendens til at vælge et ganske lille akvarie. Det er IKKE en god ide !! Hverken for mennesker eller fisk ! Et lille akvarie er sværere at holde mht vandets kvalitet og balance og det bliver hurtigt kedeligt at kigge på. Samtidig kræver det lille akvarie samme arbejde som et lidt større, men kan hurtigt blive for lille til mængden af fisk - især hvis der vælges gyppier - dem har man hurtigt mange af !! Et lidt større akvarie er også nemmere at få planter til at gro i.

Kommentar
Fra : Kathrinemor

Dato : 07-07-05 12:02

Hej, selvom jeg er nybegynder i forhold til akvarier... vil jeg dog gerne kommentere ovenstående.. et fint lille begynderakvarie for at se om interessen holder med et par små guldfisk i ...er meget robuste fisk der kun kræver akvarium og luftpumpe...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-05 13:21

Lige en tilføjelse til Kathrinemor's forslag : Et sådant lille akvarium med luftpumpe, Guldfisk (Slørhaler) kræver hyppige vandskift (helst en gang om ugen) og er derfor mere 'pleje' krævende end et ditto uden pumpe, men med termostat ..med lidt grus på bunden, vandpest og et par Gurami.

I det sidste tilfælde skal blot 1/4 del af vandet skiftes en gang hver anden måned.

</MOLOKYLE>