/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Guldsmedens erstatningsansvar...
Fra : Birgitta
Vist : 633 gange
234 point
Dato : 15-05-04 17:52

Jeg har for knap 3 uger siden indleveret en gammel guldring til reparation hos den lokale guldsmed. I dag skulle den så være færdig. Men personalet kunne ikke finde den. De ledte alle kuverter og skuffer igennem i 20 minutter mens jeg ventede. Så "kom guldsmeden pludselig i tanker om" at han forresten ikke var færdig med den, og den lå på hans værksted i en anden by... -Han ville først komme i butikken igen på onsdag.

Det er en meget speciel ring, som min far købte i Tyrkiet for 70 år siden, og den er som sådan uerstattelig.

Men jeg er kommet til at tænke på, om guldsmeden har et erstatningsansvar og hvordan man beregner sådan noget?
Hvad skal jeg rent praktisk stille op, hvis ringen ikke er dukket op, når jeg kommer efter den på torsdag?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-05-04 17:55

Han har selvfølgelig et erstatningsansvar men om det ikke bare er den "rene guldpris" og at du evt må stævne skal jeg ikke ku sige
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 244 point
Dato : 15-05-04 18:00

Hej Birgitta

Som Sune også siger, er guldsmeden erstatningsansvarlig, men du desværre kun ret til at få erstattet dit økonomiske tab. Man giver ikke erstatning for affektionsværdi.

Hvis ringen ikke er der når du kommer på torsdag, så insistér på at de må erstatte dit tab. Hvis I ikke kan nå frem til en mindelig ordning, må du jo i yderste konsekvens gå til en advokat, og få ham til at anlægge sag.

Jensen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 18:02

Tak, sune... Jeg håber der er nogen, der ved lidt mere..

Jeg har lige mistet alle mine andre arvesmykker ved et indbrud, -og der blev erstatningsprisen sat efter en vurdering af, hvad tilsvarende smykker ville koste i dag.

men spørgsmålet er også: Hvad skal jeg gøre? Det er vel for dyrt at føre sag på grund af en ring...

Kommentar
Fra : eddie_skov

Dato : 15-05-04 18:03

Under alle omstændigheder er det ..hvad der står på din kvittering der afgør erstatningsansvaret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 18:06

--Også tak til jensen, men jeg synes ikke, det er realistisk, at jeg skal betale en advokat... Er der ikke et eller andet sted, man kan klage til?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 18:11

Hej, eddie. Hvad mener du med: hvad der står på min kvittering? Jeg har fået en bon (det øverste af en papirspose)med et nummer og dato for indlevering og afhentning som altså var i dag... -Og så står der prisen på reparationen... Den kan jeg jo ikke bruge til noget..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-05-04 18:11

Ringen "forsvinder" naturligvis ikke, men reparationen er nok i forbindelse med en "begivenhed" i familien .. og derfor utroligt ærgeligt at håndværkeren ikke "holdt ord".

Èn af mine håndværkere var 14 dage for sent på aflevering af bestilt/aftalt arbejde. Så da jeg skulle levere "noget" til hans søns konfirmation, var jeg "kun" 1 dag over tiden .. men sikke en "røffel" jeg fik !

Morale: Stol aldrig på en "håndværker-aftale" .. men bestil så der er "plads" til 2-3 rykkere !

/PG

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 18:16

Nææh, PG, der er ikke nogen vigtig dato som sådan... Men jeg havde svært ved at overlade den til fremmede hænder, netop fordi den er det sidste arvesmykke, jeg har. Og det var netop derfor jeg indleverede den til reparation: Fatningen var ret slidt så jeg var bange for at stenen skulle falde ud..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-05-04 18:22

Jeg er enig med dig i, at det formentlig ikke er økonomisk rentabelt med en advokat og et sagsanlæg, men Forbrugerklagenævnet behandler ikke sager om antikviteter, så det er den eneste vej.

Men der er jo ingen der siger, at ringen ikke dukker op, eller hvis uheldet er ude, at forretningen ikke vil give dig en rimelig erstatning. Det er klart, at det beløb aldrig vil kunne erstatte dit reelle tab, men den vurderingsmæssige værdi er da bedre end ingenting.

Jensen

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-05-04 18:24

> Birgitta
Jeg forstår helt din "nervøsitet" .. det er jo dit kæreste eje ! .. og derfor er det svært at acceptere "guldsmedens" ligegyldighed over for dit arvestykke.

Hvis du bor i Nordjylland, kan jeg henvise til "Nordjyllands bedste værksted" ! .. og du HOLDER ORD !

/PG

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-05-04 18:27

> Guild
Det er jo meget fint, men hvad hvis ringen allerede er væk?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 18:30

Uv.... Jeg bor desværre i Københavns omegn... Jeg er bare noget så nervøs... Reelt kan en guldsmed jo bare beholde hvad man indleverer... og så sige, at det er blevet væk.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-05-04 18:34

Hvis du mener, at han har stjålet den, så kan du melde det til politiet, men chancen for at han bliver dømt, er nok meget små, medmindre du har beviser for at det er det der er sket.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-05-04 18:38

> RyeJensen

Ringen er jo IKKE bortkommet, for som Birgitta skriver: "og den lå på hans værksted i en anden by... -Han ville først komme i butikken igen på onsdag."

At indlevere et arvestykke er en tillidssag, men jeg føler, at guldsmeden i denne sag IKKE har vist en tilsvarende tillid til Birgitta ! .. derfor opstår spørgsmålet: "hvis nu, hvis .." og det er helt berettiget !

I Nordjylland "overlever" min ikke på disse premisser .. for her: "Et ord er et ord !"

/PG

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-05-04 18:48

>Guild
Jeg er som sådan enig i hvad du siger, men scenariet går jo på, at ringen ikke kommer tilbage. Hvis den kommer på torsdag, er der jo ingen grund til at vælge en anden guldsmed, for så er den jo repareret, og guldsmeden har så - efter min mening - ikke gjort sig skyldig i tillidsbrud

Jensen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-04 17:58

Hej, tak for jeres kommentarer. Min netforbindelse har været kaputski det sidste døgn, så jeg har været lidt "stille"..
Det, der bekymrer mig, er, at guldsmeden først kan lede butikken igennem i 20 minutter før han pludselig kommer i tanker om, at han forresten ikke havde lavet ringen færdig og han havde glemt at ringe besked til mig..
Hvis jeg var guldsmed og havde lavet den fejl, så ville jeg da forsøge at gøre det godt igen ved at tilbyde at køre ind med ringen senere samme dag eller dagen efter.

Nå, men uheldigvis ser jeg, at det er helligdag på torsdag, så måske når jeg først at hente? ringen på fredag.
Hvis den er bortkommet, så må det vel egentlig være ham, der skal melde det til politiet. En guldring forsvinder jo ikke bare op i den blå luft..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 17-05-04 18:08

Hvis du mener at guldsmeden har stjålet ringen, er det dig der skal anmelde ham, men hvis guldsmeden mener, at ringen er blevet stjålet fra ham, skal han anmelde det.

Jeg forstår så udmærket din bekymring, hans handlinger er ikke så heldige, men eftersom du ikke rigtig kan gøre noget på nuværende tidspunkt, vil jeg råde dig til at slå koldt vand i blodet, indtil næste gang du har talt med ham, ellers ender du bare op med grå hår og mavesår.

Jensen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-04 18:16

Jeg ved det godt, jensen, -Det var også bare, hvis der f.eks. var et eller andet klagenævn, man kunne henvende sig til, så ville det være godt at vide. Jeg er ikke så vild med at gå ind i den butik uden at have en ide om, hvad jeg skal gøre, hvis ringen er væk.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-05-04 18:13

> Birgitta
HVIS ringen ikke er i den aftalte stand torsdag/fredag, så få den UDLEVERET, og gå til en anden guldsmed. som kan "holde sit ord".
Jeg giver gerne en adresse på en troværdig af guldsmede-slagsen !
/PG

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-05-04 18:37

Hej, PG. Jeg forsøgte at få den udleveret allerede i lørdags, da det gik op for mig, at de ikke havde mere styr på deres reparationer. Men man kan jo ikke vride ringen ud af dem...

Mennemenne: Jeg blev ringet op i eftermiddags, -nu var ringen færdig! Så jeg styrtede ned og hentede den. Jeg vil ikke påstå, at jeg er særlig tilfreds med reparationen: Jeg skulle dels have forstærket fatningen, og dels have lavet selve ringen omkring fingeren tykkere. Men jeg understregede ved afleveringen, at jeg ikke ville have skiftet ringen helt, for overgangen mellem ring og fatning var gammelt guldhåndværk, som jeg ikke ville miste. --jeg tror alligevel, at ringen er blevet skiftet helt, og han så bare har efterlignet den gamle ring. Overgangen er meget skarpere nu, og et sted er der faktisk en revne..

Men jeg afleverer den ikke nogen steder mere!!! Stenen er intakt, og den er det vigtigste. Det er en flad sten med gamle håndgraverede arabiske skrifttegn..

Så historien har fået en næsten lykkelig slutning.
Jeg vender tilbage i morgen og vælger et svar... Jeg skal lige læse tråden igennem for at se, hvem der skal have pointsene. Og lige nu er det TV-avis-tid, så det må vente til i morgen...

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-05-04 18:48

Det glæder mig, at du kom næsten lykkelig ud af det hele.

Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 19-05-04 17:38

Der var jo ikke rigtig nogen, der havde et brugbart svar, men i den situation er sympati og engagement jo også points værd. Tak til alle, og tak for svaret til Jensen.