/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Italiens melodi grand prix 1982 (tror je~
Fra : ibenboel
Vist : 731 gange
200 point
Dato : 14-05-04 19:43

Jeg var i Italien i 1982 og forinden havde min veninde og jeg på vores kassettebåndoptager optaget en italiensk popmelodi, som vi var helt vild med.

Vi hørte den for fulde gardiner i Italien på vores båndoptager, men fik indtrykket af, at Italienerne ikke syntes den var speciel fed. Vi fik også indtryk af, at den måske var med en kendt popsanger på det tidspunkt og evt. var en grand prix melodi - men da det er mange år siden så kan jeg havde misforstået det med grand prix.

Det var en mand der sang og det var en dejlig melodisk popmelodi. Jeg forestiller mig at han måske var en italiensk "Thomas Helmig" (ca. 20 år dengang tror jeg) og havde samme ry som Thomas Helmig da han var yt i midt 80´erne.

Hvem kan hjælpe - evt. hvor jeg kan finde noget om italiensk grand prix ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-04 20:29

Hej ibenboel

Italien deltog ikke i melodi grand prix i 1982. I 1983 var det italienske bidrag med Riccardo Fogli. På denne side kan du se et billed af ham http://www.infol.it/riccardofogli/biografia.html

mvh ans

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 15-05-04 17:05

> ibenboel

Forstår helt dit sprøgsmål ! Italienerne kan bare lave "ørehængere". Jeg boede i Norditalien fra 1980 til 1985, og har "tonsvis" af kasettebånd fra de år. (Pirat kopieret fra lånte LP'er)

Så vidt jeg husker, deltog Italien senest med "Gente a mare" (Folk fra havet) .. men det er IKKE den du efterlyser.

Hvert år gennemføres, efter min mening, det allerbedste grands prix i San Remo .. og det må være her vi skal søge !

Kunne det være "Sono Italiano" ?
Kunne det være Eros Ramazotti ? (måske stavet lidt forkert)

Kan du bare skrive nogle ord ? (lydskrift), så kan jeg måske hjælpe .. men der er rigtig mange meget gode at vælge i mellem. Vi skal BARE finde svaret på dit spørgsmål .. koste hvad det vil !!!
/ PG

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 17-05-04 19:06

Guild: Jeg kan INTET huske andet end den var absolut dejlig for en 14 årig tøs. Det var en sommersang der gav romantiske assosiationer og jeg var derned i sommeren 1982 så sangen var forud for det.

Uanset om du/vi finder ud af det - har du fortjent points, da du da går helhjertet ind for det.

Jeg tror ikke det var Eros - det var en blidere mere poppet stemme -det kan jeg da huske. Mere mild stemme.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 200 point
Dato : 18-05-04 01:21

> ibenboel
Så let "slipper" du ikke. Jeg har fundet nogle af "pirat" båndene frem, og på ét har jeg noteret følgende sange fra denne periode:

"Rocking Rolling": Scialfi
"Bollking": Vasco Rossi
"Una Canzone per te": Vasco Rossi
"Vita Spericolata": Vasco Rossi
"Specchio delle mie b...": Eddardo Bennato
"Ho in mente te": Ivan Cattaneo
"Ultima notte di caccia": Poem
"Lo sono vivo": Poem
Notte a Sorprese: Poem
"Nell´ aria c'é": Umberto Tozzi
"La donna cannone": Francesco de Gregori
"Generazione": Giarbo
"Lo me te": Rettore

Er der ikke BARE ét ord eller ÉN person du kommer til at tænke på ??
Du skriver: "Det var en mand der sang¨" .. men var hans "kone" med på 2. stemmen ? Der var nemlig 3-4 par, som var meget populære i starten af 80'erne.

En anden mulighed er "Canale 5" (den meget populære TV-station). Personalet herfra lavede også rigtig mange gode ørehængere. "É amigo é" var nok den bedst kendte, men det er heller IKKE den, for her synger HELE personalet med.

Ja .. jeg er også blevet lidt nostalgisk !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-05-04 01:34

> ibenboel
SÅ fandt jeg listen fra Sanremo 1981:
http://www.hitparadeitalia.it/sanremo/1981.htm

Og i 1982, var resultatet:
http://www.hitparadeitalia.it/sanremo/1982.htm

Nu er mit bedste gæt: "Zucchero Fornaciari" .. han var "ugle" set, men blev og er stadig meget polulær (Det er ham med den høje hat)

/PG

Godkendelse af svar
Fra : ibenboel

Dato : 18-05-04 07:19

Tak for svaret Guild. Jeg vil nu se om jeg kan finde disse sange og få lyttet til dem evt. kan jeg med det samme sortere en stemme fra og så skal jeg nok vende tilbage. Men du får points nu.

Hvis det har din interesse kan du maile mig din e-mail adresse på ibenboel@ofir.dk så skal jeg nok vende tilbage om end der nok kan gå 14 dage før jeg får indhentet alle disse musikstykker.

Tusind tak for godt arbejde - sagen må da være i blandt

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-05-04 09:25

Good luck !
/PG