/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
peugeot zenith tun?
Fra : ulle1905
Vist : 397 gange
120 point
Dato : 12-05-04 20:39

jeg har en zenith med polini 47.5 cyl og vario nogen der har forslag til hvad kobling,fjeder og ruller jeg skal have på? (vil helst have mest optræk)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-05-04 20:47

Der er ikke nogen bestemt vægt ruller eller koblingsfjeder. Det hele skal tilpasses. Men man kan sige at hvis du vil have optræk, skal rullevægten være lille. Dvs. et forslag kan være ca. 3-4g.
Og når du siger fjeder til koblingen, er det så den store koblingstrykfjeder eller de 2-3 små koblingsfjedre? Hvis det er den store, skal denne kun skiftes hvis du har en tunvariator m.m. på scooteren. Og har du det, er et forslag til fjederen på 27-28kg. Er det de små du mener, er der ikke andet for, end at købe et sæt med tre foreskellige stærkheder, og prøve dig frem.

Mordex.

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 12-05-04 20:51

ja det er den store, jeg har sat en polini variomatic på...hvad kan jeg ellers smide på for at få nogen ekstra hyppe ud af den? =0)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-05-04 20:59

En stor trykfjeder på 27-28kg er fint.
Og rullerne, tjaaa...... de skal prøves frem. Har du f.eks. 5g. i nu, og er du ikke tilfreds med optrækket, kan du smide nogle 4g. i og se om det er godt.
Og har du f.eks. 7g. i nu, kan det være for stort et spring ned til 3-4g, og for lidt til 6g. Derfor kan du købe 3g ruller, og se om det kører. Hvis ikke blander du rullerne så der f.eks. er 4x3g og 2x7g. Kører det fint køber du nogle 4,3g. og smider dem på. Hvis ikke så prøver du 3x3g og 3x7g osv. osv.......
Hvis du forstår........ det skal prøves frem.

Mordex.

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 12-05-04 21:09

ok...den trækker lidt underligt med dem der er nu.. den trækker først igennem efter ca 20 km/t og den geare ikke ned før man vipper lidt med gassen,når man racer op af bakke tror det er noget med det fjeder halløj for hvis jeg slukker den efter at have givet den fuld gas med hjulet oppe og skiller den ad,er remmen helt inde foran og ude bag i... kan ikke helt finde ud af det rem system på de scootere =0)

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 130 point
Dato : 12-05-04 21:28

Det vil jo helt sikkert hjælpe lidt med en strammere trykfjeder, da den originale kan være for slap.

Hvad vil du desuden have svar på siden du forhøjer point???

Mordex.

Godkendelse af svar
Fra : ulle1905

Dato : 12-05-04 21:36

Tak for svaret Mordex.jeg smider en 28 kg på så hvad gør fjederen sådan skåret ud i pap =0) jeg smed bare nogen flere point for at være flink =0)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-05-04 21:53

Tak for flinkheden

En stram fjeder hjælper kileremmen med at komme i yderposition på de bagerste remskiver (ved koblingen) fordi den trykker hårdere på remskiven.
Nederst på denne side http://www.scooterzone.dk/index.php?side=beg_skiven vil du se hvor den (grønne) fjeder trykker..... Den hjælper remskiverne med at komme nærmere hinanden........

Er det forståeligt???????
Ellers prøver jeg igen.....

Mordex.

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 12-05-04 22:07

ja det var da egentlig logisk =0) så er det sku nok den der skal skiftes