/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejekontrakt/risiko hvis erhverv ikke ka~
Fra : jespersahner
Vist : 507 gange
100 point
Dato : 12-05-04 09:35

Hvis lejer og udlejer og tidligere lejer er enige om indgåelse af lejekontrakt, herunder betaling af afståelse (tidligere lejer afstår til kommende lejer), depositum mv., men det efterfølgende viser sig, at erhvervet alligevel ikke kan drives fra lejemålet (kunne f.eks. være pga. miljøforhold, manglende tilladelser etc.) - og at lejer og udlejer og tidligere lejer må antages at være uvidende herom ved kontraktens indgåelse - hvem har så risikoen? Kan lejer kræve, at kontrakten ophæves, eller har lejer pligt til at sikre sig inden kontraktens indgåelse?

Har lejer inden overtagelse af lejemålet mulighed for forsikringsmæssigt at sikre sig, at afståelsen og/eller lejekontrakt mv. "går tilbage", såfremt der alligevel af en eller anden grund ikke kan drives det ønskede erhverv? (jeg tænker her på analogien til ejerskifteforsikring ved alm. huskøb).

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-04 10:09

Hej jespersahner

Udgangspunktet må være, at det er den lejer der ønsker at benytte lejemålet til et bestemt erhverv, der bærer risikoen for, at det er tilladt fra det offentliges side. Jeg har set lejekontrakter, der er betinget af at alle offentlige tilladelse kan indhentes, og det kunne måske være en mulighed i denne situation.

Fsv angår forsikringsspørgsmålet tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre. Ejerskifteforsikringen dækker tab pga skjulte mangler ved fast ejendom, hvorimod den forsikring du ønsker dig, skal dække mangler, som man reelt har mulighed for at konstatere inden kontraktens indgåelse, så det vil være en dårlig forretning både for dig og forsikringsselskabet.

Jensen

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 21-05-04 09:32

Tak for svaret RyeJensen.