Hej igen
Tak for de mange gode kommentarer.
Jeg er glad for, at i kan bekræfte min antagelse om, at man godt kan få mange billige kilometer ud af en ældre Punto.
Delene ER billige og jeg er OK fix på fingrene. Men jeg har ikke den store motor-viden. Så kan i svare mig på, om der findes gør-det-selv manualer til Punto'en, hvor de mest rutinemæssige indgreb indenfor fx el-systemet er beskrevet sådan trin for trin og i et sprog almindelig mennesker kan forstå?
Det afgørende er vel om man ved købet forstår at spotte de mulige problemer. Jeg har samlet en liste over mulige ømme punkter, som er nævnt i andre Punto-udvekslinger her på siden. Håber den kan komme andre til gavn også. I må meget gerne komme med tilføjelser eller kommentarer hertil:
- Årgang '96 og frem har servo og ABS og problemet med rustbobler ved nøglehul på bagklappen skulle være afhjulpet.
- Tæring på bremserør (hvis bremserørene ikke er skiftet til kobber, skal dette også gøres).
- Tæring i sealingen mellem skærme og motorrum.
- Rust på bagklappen bagved evt. nummerpladeholder osv (mange Punto-ejere har fået udskiftet deres bagklap på
rustgarantien).
- Der er 8 års rustgaranti på bilen, så find en der er under 8 år.
- Gearkassen kan have svage synchromesher i 2. gear, så lyd efter mislyde ved gearskift.
- Rust på bundkarret.
- Evt. problemer med den lastafhængige ventil til bagbremserne afhjælpes som regel blot ved smøring.
- Man bør ikke vælge en 55-motor, men istedet gå efter 60'eren.
- ....?
Jeg hælder under alle omstændigheder til at få lavet en FDM-test af bilen for at undgå de helt slemme ting.
Også tak for kommentarerne vedrørende dieselbil. Der er blot så pokkers langt imellem dem i 30.000-40.000 kroners klassen (i hvert fad dem med ABS, servo og dobbelt airbag
, som jo puntoen tilbyder). Grunden til at prisen skal holdes nede er, at jeg som førstegangs bilejer gerne vil undgå kasko'en de første par år. Og uden kasko har jeg ikke nerver til mere end 30k...
Mvh
Allan