/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gips
Fra : ockendon
Vist : 1192 gange
50 point
Dato : 11-05-04 14:22

Hvordan laver man gips?

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 11-05-04 14:37

køber noget pulver idet nærmeste byggemarkede og blander det med vand derefter klar til brug
eskild

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 11-05-04 14:40

nej, jeg spørger om hvordan man framstiller gips

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 14:43
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 14:44

Det er naturligt forekommende - se artikel

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 14:45
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-05-04 15:41

Svovlsyre + Kalk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-05-04 17:31

Mineralet alabast varmes op - og kiloprisen falder fra 6000 kroner til 6 kroner. Det fås også som affald fra kraftværker, som renser røgen for svovl ved at blæse kridtvand ind i den. Resultatet bliver en gips, som nogen steder danner ny havbund i Lillebælt, men som også bruges til vejfundamenter og som tilslag ved cementproduktion.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-04 17:42

Gipsens historie

I dag er gips en naturlig del af moderne byggeri de fleste steder i verden. Men historien om brug af gips går ca. 5.000 år tilbage til det gamle Ægypten, hvor man opdagede gipsens særlige egenskaber. Gipsen blev blandet med mergel og anvendt som mørtel i pyramiderne.

I 1775 fandt franskmanden Lavoisier den kemiske formel på gips: CaSO4,2H2O. Da man opdagede, at gips består af calciumsulfat og krystallinsk vand, var vejen banet for industriel forarbejdning af gips. I 1888 opfandt amerikaneren Sackett en maskine til fremstilling af gipsplader, og i 1901 byggede man i USA verdens første gipspladefabrik.

Naturens rågips

Gips forekommer i vid udstrækning i naturen. Den gips, der anvendes til forædling i Nordeuropa, fragtes med skib og lastbil fra brud i lande som Spanien, Frankrig og Italien. Globalt har man kendskab til reserver på mere end 2.400 millioner tons. Gipsen dannes i naturen gennem udfældning, når havvand, der naturligt indeholder 0,13% opløst gips, fordamper. Rågipsen brydes som stenblokke i åbne brud for derefter at blive fragtet til fabrikken, hvor den forarbejdes industrielt. De første trin er tørring, knusning og findeling til pulver. Herefter opvarmes gipspulveret til ca. 165° C, hvorved 75% af det kemisk bundne vand uddrives. Tilbage er det såkaldte stukgips, som forædles yderligere og forarbejdes til plader ved, at gipsmassen formes mellem to kartonlag. I den videre forarbejdning udnyttes gipspladernes store fleksibilitet og formbarhed til at skabe et væld af produkter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-04 17:45

Industriel gips

Ud over rågipsen fra naturen anvendes industrigips, der fremstilles som et biprodukt på kraftvarmeværker. Denne gips består af knust kalksten blandet med vand, luft og svovldioxid. Svovldioxidens udnyttelse til gips forhindrer forsuring af miljøet og giver derudover et rent gipsmateriale.

Ovenstående er fra denne side
http://www.danoline-no.com/html_no/gypsum_dk.htm

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 12-05-04 07:59

mange tak for svaret ans.