/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
spørgsmål om ram
Fra : kaptajnkaber
Vist : 320 gange
150 point
Dato : 11-05-04 00:34

Hej hej!!!

Har lige et par spørgsmål om ram. Skal nemlig ud og investere i nogle nye, og vil derfor lige have de forskellige specifikationer på plads.

Her kommer et eksempel fra edbpriser.dk:

Kingston 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / 266 MHz / CL2.5 / Ingen paritet

Hvad er paritet for noget? [1]
Hvad betyder CL-tallet? [2]
Så vidt jeg kan gætte mig frem, er det bedre jo lavere det er (de bliver i hvert fald dyrere...) Men jeg har læst om nogen, som indstiller CL-tallet (tror jeg) til et eller andet specielt og får derved en bedre ydelse...
Hvad går det helt præcist ud på og hvordan indstiller man dette? [3 og 4]

For en nemheds skyld har jeg givet hvert spørgsmål et tal. Håber du kan hjælpe. På forhånd tak. // KK

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 160 point
Dato : 11-05-04 00:58

Paritet ECC er fejlkontrol. Ikke noget man bruger i alm. pc'er.
De er endda lidt langsommere.
Jo lavere CL, des hurtigere RAM.
Det er ikke altid BIOS automatisk sætter RAM op til den rigtige timing (CLx).
Timingen kan normalt sættes i BIOS.
I min BIOS skal man dog ind i udvidet BIOS, for at stille på timingen.
Når man står i BIOS trykker man CTRL F1 for at komme ind i udvidet BIOS.
Du kan gå ind på guide på EDBpriser og læse mere.
Kingston går man ikke fejl af men også andre mærker er udemærkede.
Jeg holder mig dog fra NoName.
Du kan ofte få lidt billigere RAM til at køre med en hurtigere timing men der er selvfølgelig ingen garanti. Prøv. I værste tilfælde sker der ikke andet end at pc'en går i sort og man må resette BIOS.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 11-05-04 01:08

Tak for svaret Gambrinus.