/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min Opel bliver varm...!
Fra : zomp
Vist : 2443 gange
55 point
Dato : 10-05-04 22:28

Problemet er opstået i dag, jeg kørte ca. 110 da jeg pludselig opdager at den er næsten 100 grader (den ligger normalt under de 90), tænder for varmen (og åbner et vindue, puh det var varmt i dag) og sætter farten ned til de 80, det hjalp!

Det var det samme her til aften da jeg skulle hjem, den blev ret varm (kørte pænt) der er vand på, køleren bliver varm både for oven og for neden, lidt varmere øverst, normalt???

Den har ikke gjort det før, har haft den i 2 år.

Det er en Opel Astra fra 1994 den har gået 178000

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-05-04 22:36

Termostaten er sikkert færdig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-04 22:44

Prøv at kigge efter om de små fine lameller på køleren er intakte. Netop ved hurtig kørsel hvor fartvinden skal øge køleeffekten vil smuldrede og løse lameller vær eet problem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-04 23:14

Hvis den har været utæt engang, er der måske nogle der har fyldt meget postevand på, som har tilkalket køleren indvendig. Ligeledes hvis der ikke har været udskiftet kølevæske som man bør gøre hvert andet år, kan kølevæsken ikke forhindre rustangreb, specielt på vandpumpens vinger, der så er tærret væk. Husk også at remmen skal være tilpas stram.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-04 00:33

Jeg vil også sige det mest almindelige problem Thermostaten du kan jo prøve at tage den ud så finder du ud af det men det kræver sikkert en ny pakning hvis det altså ikke er en der sidder inde i en slange
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-04 00:37

Og det er normalt den er varm for oven da det varme vand render ind i køleren der og tilbage for neden hvilket siger mig at køleren højst sandsynligt virker og pumpen er jo kun en cirkulationspumpe og ikke en trykpumpe Såååe jeg tror på en thermo
Mvh Sune

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 11-05-04 00:44

Hvis du lader bilen stå og tager tog/bus/cykel i stedet, behøver du slet ikke at bekymre dig om din sommerhede Opel

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 55 point
Dato : 11-05-04 06:53

Hejsa
Tjahh! En Opel... og så Astra fra 94 med 178K på bagen, så vil jeg da gerne dele jeres teorier. Dog vil jeg lige oplyse, at det sagtens kan være vandpumpen, den steg nemlig af på min bedre 1/2-dels Daewoo Lanos 1.6GT (som er en Opel Astra) efter 4 års drift og 100K.
Tænder din blæser i det hele taget? Hvis ikke, så er det din termostatkontakt... men jeg tror alle muligheder nu er belyst.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 11-05-04 08:28

det er altså termostaten eller vandpumpen, den "piver" også lidt når jeg starter/stopper motoren.... skal også have nye bremseklodser, så kan jeg skifte det andet der også..!

Der er ikke vand på, ren kølervæske, selve køleren er intakt, der er ikke noget skidt, den er hel og uden rust!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-05-04 08:35

Er der kun ren kølervædske???Det skal altså blandes efter de forhold som beskrevet på dunken
Mvh Sune

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 11-05-04 08:48

ja, så i det forhold der stod på dunken!! Der er aldrig kommet alm. postevand på, det er det jeg mener sorry, ren kølervæske med deminaraliseret vand i angivne forhold....!

men jeg har aldrig skiftet alt kølervæsken?? så det kunne være som Palle skriver at vandpumpen er rustet væk indvendigt?

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 11-05-04 09:34

Jeg prøver vandpumpen + termostat, tak for svaret!