/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
veteranbil?
Fra : jk6
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 10-05-04 08:16

hej!
Er der nogen der kan svare mig på hvor gammel en bil skal være før den kan indregistreres som veteranbil?
Og er det noget med at man kan spare penge på forsikringen på sådan en?
mvh.
jk6

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 10-05-04 08:21

35 år.
Kvart vægtafgift.
100.000,- forsikringssum = ca. 600,- kr i forsikring incl. kasko om året
Kørsel ´max 6000 km/år. fra 15/3-31/10

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 08:23

40 år...så er det en veteran.

https://www.bilsyn.dk/aut/public/sporgsmaal-pages/sp_regler.htm#11

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 08:26

Næ....Den skal være indregistreret 1. gang inden 1/1-1960...sorry.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-05-04 08:26

Motorhistorisk samråd (MHS) har igennem længere tid arbejdet på at få en "standardisering" af veteranreglerne på 30 år i EU (vha. lobbyister i Brussel).
Der er politisk uvilje fra skiftende danske regeringer af dette da statan så vil gå glip af ca. 46 mill. p.a.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 08:37
Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-05-04 08:46

Som du kan se på jakjoe's ovenstående link, starter veteranstatus på et køretøj ved 35 år, samt klassikerstatus ved 25 år. Det generelt for ALLE veteranforsikringer.
Hvis du ønsker motorhistoriske korrekte nr. plader skal køretøjet være fra før 1.april 1958 (da det nuværende nr.pladesystem med to bogstaver blev indført) Det koster ca. 1400,- kr for et sæt og bliver samlet i "puljer" indtil der er nok til en produktion.
De "gamle" sorte nr.plader blev afløst af de hvide i 1977. Et køretøj kan ofte have større værdi hvis det stadig har de gamle sorte nr.plader.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 08:48

pallenoc har ret, 35 år, så er det en veteran.
Det jeg skrev med før 1/1-1960, er fremstilling til syn hvert 8.år.

https://www.lb-koncernen.dk/script/betingelser/veteran2004.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-05-04 09:08

Jeg vil lige for god ordens skyld nævne at mit pris/præmie-eksempel på forsikring af veterankøretøj er fra GF-Forsikring (som vi i Norton-Klubben har en aftale med), men det er ikke meget til forskel fra andre selskaber som har veterankørertøjer som speciale. Jeg kan evt. give et nr. til vores kontaktperson i GF?!

Mvh
palle

Kommentar
Fra : J.Damm

Dato : 11-05-04 22:23
Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 13-05-04 10:19

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-05-04 10:33

Selv tak samt held og lykke med dit (ældre) køretøj.

God sommer!!!

Mvh
Palle Jensen