/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie til Previa 230000km
Fra : Bragesvej
Vist : 861 gange
50 point
Dato : 08-05-04 08:03

Er denne olie fra alaska 10/40 semisyntenisk god nok til min Previa
http://www.harald-nyborg.dk/
Bestil nr 8498

--------------------------------------------------------------------------------
Mvh Peder
Nybagt ejer af en Toyota Previa (93)
Min første japaner!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 08:10

Hej Peder
Det er ikke nogen god ide at blande olie, men hvis du skifter olien... og din manual foreskriver 10/40 semisyntetisk olie, ja så kan du godt benytte dig af "tilbudet".
Der er en hel del om "dytten" på:
http://www.google.dk/search?q=Toyota+Previa+Olie&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Hyge...
Søren

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 08:13

Hej clan, siden bilen har kørt 230000, kan man jo ikke forvente den er helt tæt mere
manualen forskriver 5/40, sidste olieskift siger 10/40, og hvad jeg ved af er 10/40 semisyntenisk..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 08:28

10/40 er kun et viskositets "mål" (tykkelsen på din olie), ikke noget med om det er en syntetisk, semisyntetisk osv. Hvis du ikke er 100% siker, så snak med det lokale Toyota værksted, de har nok den største erfaring med slitage på en Previa motor, og pas på ikke at blande olie typer, du kan rode dig ud i noget rigtigt "skidt", og 'det er de par kroner ikke værd.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 08:31

Ja, men ser du reklamer for olie ser du aldrig en olie 10/40 der er fullsyntenisk? den er "semi" og jeg vil heller ikke blande olien, jeg vil tømme den helt, også er det jo lige meget hvad der har været på før.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 08:52

Jamen så er vi jo tilbage ved, hvad der foreskrives i din servicebog (her kan du også se, hvad der er brugt før).
Jeg vil (hvis det var mig) prøve med den foreskrevne olie først. Hvis din motor, som jo har 230K på "bagen", ikke er så slidt, at den bruger olie af betydning, ja så er der absolut ingen grund til at benytte sig af en tykkere olie. Husk også at din olie her i sommer-perioden vil blive noget tyndere end om vinteren. Sumarum... en tyk / fed olie "stresser" din motor på mange punkter, derfor er det ikke al'tid en god ide at vælge en "fed" olie. Her er det så, at de syntetiske olier gør sig gældende, men det er en alen lang historie... snus lidt rundt på www.dmc-org.dk/faq-olie.html personlig ville jeg ikke begynde at eksperimentere for meget med den foreskrevne olie... med mindre man da er parat til at åbne tegnedrengen for uforudsete udgifter.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 08:57
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 09:00

NB: Ups! Du skriver, at din manual foreskriver en 5/40 olie... altså vil mit endelige svar være - JA! Du kan godt benytte den olie du omtaler fra Harald Nyborg, men udskift alt olien og filtre samtidigt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 09:02

NNBB: Brug så KUN samme olie til at "toppe op" med

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 09:03

Atså olien fra harald 10/40 "semi" er god nok, hvis jeg tømer helt ud, incl resovair tanken.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 08-05-04 09:42

Ja detskulleder ikke være noget problem i. Husk at skifte filtre/filter også, da disse også indeholder en del olie.
Som en afsluttende bemærkning, så kan du også:

Citat
Mange motorer mister med tiden noget af deres trækkraft, ligesom de med alderen både kan få et forhøjet brændstofforbrug og komme til at bruge olie. Nogle få endda et så stort forbrug af dette vigtige smøremiddel, at de jævnligt skal have efterfyldt olie. Men ved at tilsætte et metalbehandlingsmiddel kan disse motorer atter få et bedre liv med flere kræfter samt mindre forbrug af såvel brændstof som smøreolie.
Vidundermidlet hedder QMI motorbehandling, og der er tale om et tilsætningsmiddel, der baserer sig på olie og PTFE polymerer med en størrelse på 0,5 mikro. Polymererne går populært sagt under betagnelsen Teflon, som er den samme form for belægning, der anvendes blandt andet til "slip-let-pander".

-Midlet er anvendt af en lang række virksomheder indenfor industrien, entreprenørvirksomheder samt skibsfart, og alle steder roser man det i høje toner, siger den danske importør af det norske produkt Flemming Barksmann, Hadsund.

Noget af det enestående ved midlet er, at det kan anvendes til alle motorstørrelser lige fra den mindste plæneklippermotor til den største skibsmotor, og effekten af det er lettere start, højere ydelse, mindre støj samt det omtalte mindre forbrug af brændstof og smøreolie, ligesom det giver en renere udstødning. Endelig har det også den store fordel, at det mindsker slidtagen med helt op til 88 pct.

Kan alle motorer behandles med QMI?
-I princippet ja, men vi anbefaler, at motoren har kørt mellem 5000 og 8000 km, hvilket vil sige, at den er kørt til inden behandlingen. Men ellers kan alle selv motorer, der har gået op til 150.000 km, behandles med et godt resultat, siger Flemming Barksmann.

En anden fordel ved QMI motorbehandling er, at det kun går i forbindelse med metal. Derfor kan det også med et godt resultat anvendes på motorcykelmotorer, hvad forretningsfører Brian K. Hansen, QuickPot, Holstebro, kan skrive under på.
-Jeg har behandlet motoren på min egen kawasaki ZX10 fra 1990 med QMI, og det første, jeg bemærkede var, at jeg fik et meget bedre gearskifte på maskinen - specielt fra første til frigear, hvor den til tider godt kunne gøre en smule knuder. Nu går skiftet lige så præcist og gnidningsløst, som da maskinen var ny, siger Brian K. Hansen.

Da Flemming Barksmann overtog importen af QMI til det danske marked for et lille års tid siden, aftalte han forhandlingen med enkelte værksteder. Disse forhandlere har han stadig, men der ud over har han truffet aftale med samtlige 14 QuickPot-forretninger over hele landet om eneforhandling af midlet. Eneste undtagelse er hovedafdelingen i Viborg, oplyser Brian K. Hansen.

Behandlingen af motoren er nem, eftersom den sker i forbindelse med et olieskift, hvor 20 pct. af den nye olie erstattes af QMI. Derefter køres der en rask tur på mindst en halv time, så midlet kan nå at sætte sig på alle de indre dele af motorens metalstykker. Når det er sket kan behandlingen holde i mindst 80.000 km, inden den skal behandles. Men er motoren meget beskidt kan det komme på tale at den inden behandlingen skal rengøres med et specielt QMI motorrensemiddel.

http://www.qmi.dk/html/presse2.html

Held og lykke med "ris-kogeren"
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 08-05-04 10:36

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-04 11:14

Velbekomme... takker for points
Søren