/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fest: skader for 22.000? politi?
Fra : NielsPT
Vist : 600 gange
244 point
Dato : 07-05-04 20:15

LÆS VENLIGST DET HELE:

I tirsdags var jeg med til en 3.g-fest i et lejet forsamlingshus.
Vi var ca. 90 med, og havde i alt betalt 3000,- i lejemål og 1000,- i depositum. Festen gik (selvfølgelig) vildt for sig, men ikke så vildt som vi efterfølgende fik at vide:

Manden der ejer forsamlingshuset påstår nemlig at der er skader for 22.000 kr. (toogtyve-tusinde). Vi har eftersigende ødelagt et vindue, duen på et poolbord, 2 skumslukkere, en sofa og lavet huller i væggene. (det sidste var det dyreste, og løber op i 10.000,-)

Jeg kan ærligt sige, at jeg ikke så en eneste af de ovenstående ting ske!

En fra min klasse var så ude og se på skaderne i morges, som rigtig nok var der, - manden der ejer forsamlingshuset slog 3000,- af den samlede regning, som nu lyderer på 19.000,-

Han har lavet en regning til os, og siger at han vil melde os til politiet, hvis ikke vi betaler inden 3 uger.

Der er ingen af os 90 festende, som vil tage ansvaret for skaderne, og der er eftersigende ingen der har set noget. Og manden har ingen beviser for at vi har lavet skaderne, selvom det måske lyder åbenlyst.

Så er mine spørgsmål bare:

Kan han ikke selv have lavet skaderne i huset, for derefter at kræve penge fra os?
Burde hans forsikring ikke dække skaderne? (Hvad hvis der eks. var gået ild i huset?)
Burde der ikke andre end ham selv og en tømmer til at vudere skadens omfang?
Betyder det noget, at vi har betalt lejemål og depositum?
Kan han melde os til politiet, og vil han 'vinde sagen' hvis vi alle benægter?

Mvh Niels. - Det er ikke fordi jeg har noget imod at punge ud med 250,- men synes bare for princippets skyld at jeg lige ville undersøge sagen lidt nærmere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-05-04 20:45

Altså der må sku da være nogle der ved hvad der er foregået så noget af det må i jo nok erkende jer .Efter hvad jeg har erfaret har unge mennesker i dag vist også en mere flydende grænse for hvad der er sjov og hvad der er hærværk Men jeg var der jo ikke og kunne følge med i hvad i smadrede eller ikke Det er jo lidt svært men hvem står som de ansvarlige for at låse og efterfølgende oprydning ??? de må da vide hvordan det blev efterladt.At udlejeren skulle udrette skaderne selv giver da ikke rigtigt mening syns jeg.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-05-04 20:46

Hvorfor skulle han selv lave skaderne ? Han tjener jo ikke noget på det
Nej, det er ikke hans, men lejerens forsikring der i givet fald bør dække, og det sker ikke
Skaderne og deres økonomiske omfang skal selvfølgelig dokumenteres udfra de regninger han får fra dem der reparerer skaderne.
Jeres hidtil indbetalte beløb har ingen indflydelse
Ja, han kan sagtens indgive en politianmeldelse for hærværk, og han har ret gode chancer for at vinde, uanset om i benægter eller ej, vil i få svært ved at overbevise en dommer om at det er ham selv der har lavet skaderne

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-05-04 20:57

Jeg er ikke advokat, men her er mit bud:
Der ville ikke være nogen logisk forklaring på hvorfor han selv skulle ødelægge ejendommen så han har sikkert ikke ødelagt noget.
Forsikring er der sikkert, men som de fleste forsikringer, dækker denne kun hvis skaderne ikke er opstået ved grov uagtsomhed, som de ting du nævner er......
Hvis der er nogen der skal vurdere, kan det kun være en takstator evt. i samråd med en fagmand, dvs. en tømmer eller lign.
Det at i har betalt lejemål betyder ikke noget, da et lejemål er et lejemål der dækker lejen af lokalet, og ikke div. ødelæggelser. Så det er mærkeligt at han har trukket lejen fra. Depositumet er så noget der dækker div. ødelæggelser.
Jeg tror godt han kan melde jer til politiet. Og at han vil vinde en evt. retsag.
Hvis skaderne var der i forvejen, skulle i have fået det nedskrevet på papir inden festen, så i var sikre på ikke at skulle betale for dem. Det har i ikke gjort, så skaderne var der nok ikke. Dvs. en dommer vil sikkert tro mere på ejeren end på jer. Uanset hvor mange i er. I vil ikke kunne få en dommer til at tro på at han selv har lavet skaderne.......

Mordex.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 07-05-04 21:02

Jeg går ud fra, at I har skrevet under på en lejekontrakt - eller rettere sagt en eller flere af jer har skrevet under. Det vil så være den/dem der "hænger" på regningen, som udlejer selvfølgelig skal dokumentere.
Han kan jo prøve at indgive politianmeldelse, men jeg tror ikke politiet vil tage imod den hvis der foreligger en lejekontrakt. Så er der jo styr på hvem der har ansvaret for at aflevere det lejede i samme stand som det var da det blev lejet.
Udlejer kan dog, hvis den/dem der har underskrevet kontrakten ikke vil betale, indgive civilt søgsmål - altså hive underskriveren(erne) i retten.
I må evt. prøve at kontakte jeres forsikringsselskab for at høre om de vil dække skaderne.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 07-05-04 21:14

For at være lidt på forkant med tingene, kunne du jo tage kontakt til det lokale politi for at få en snak med dem om hvad I skal gøre. Det er som regel flinke og rare mennesker, der har set masser af sådanne eksempler, så de kan nok give nogle gode tip og råd.
Du kan også snakke med en advokat for helt konkret at få at vide hvordan I skal forholde jer - gør det, før I kontakter forsikringen!!
På denne adresse:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/162.html#Alfabetisk%20oversigt%20over%20landets%20advokatvagter
"kandu" (undskyld) se hvornår advokatvagten har åbent i din by. Advokatvagten er gratis rådgivning.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-04 21:26

For mig at se, har den/de der har stået for leje af forsamlingshuset pådraget sig et ansvar for de ødelæggelser der er foregået.

Selvom det ikke er en lejet lejlighed, så se alligevel.
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=63

Alle steder hvor noget lejes ud, står der, at det er lejers ansvar for opståede skader, medmindre det har noget med almindelig slitage at gøre. Og det kan man ikke ligefrem sige at der har været tale om

I må til lommerne.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-04 21:40

Se under ansvar
http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=24
Citat
Ansvar, Solidarisk
Når flere personer er erstatningspligtige for den samme skade.
Eksempel:A, B og C bryder ind i D´s lejlighed hvorved vinduet går i stykker. De hæfter alle solidarisk for D´s tab, og D kan selv vælge hos hvem han ønsker at hente sine penge. A, B og C må så efterfølgende selv afgøre ud fra deres individuelle udviste skyld, hvem der i sidste ende skal bære hovedparten af erstatningssummen.
Det solidariske ansvar fremgår endvidere af Erstatningsansvarslovens §25, stk. 1:
Den indbyrdes fordeling af erstatningsbyrden mellem flere solidarisk erstatningsansvarlige foretages efter, hvad der under hensyn til ansvarets beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt.

Loven finder du her
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020075029

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 07-05-04 21:52

Jo såmænd jakjoe - men hér er der jo ikke direkte tale om inbrud, men om nogle mennesker der har lejet et lokale. Jeg går stadig ud fra, at der er en/flere der har underskrevet en kontrakt med udlejer og det vil være den/de personer der hæfter for det der er ødelagt - og som altså skal holde udlejer skadesløs. De kan så efterfølgende inddrive pengene hos dem der vitterlig har begået hærværket, men sørg for at udlejer dokumenterer de udgifter der er - det ser umiddelbart mærkeligt ud, at han bare slår 3.000 kr. af den første pris. Det kunne tyde på, at hans pris er et "skud i tågen".

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-04 22:14

Lexi> Nej det er ikke et indbrud, men ansvarsfordelingen kan sikkert sammenlignes.

NielsPT>
I bliver nødt til at få en opgørelse på skaderne.
Det kunne tænkes, at I kan få en sagkyndig person fra jers familieforsikring til at bistå med opgørelsen.
Det koster måske lidt, men så ved I da, at vurderingen er rigtig.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 244 point
Dato : 07-05-04 22:31

Hmm.... for mig at se, ligger ansvaret klart hos den/dem der har underskrevet kontrakten - det er hos den/disse person(er), udlejer skal hente erstatningen.
Hvad de så kan indrive bagefter kommer nok an på om de kan "finde" de personer der har begået hærværket.
Men hvis det ikke lykkes at finde hærværkspersonerne, vil det vel være rimeligt, at alle der deltog i festen deler udgiften.............men der er jo nok nogen der ikke vil være med til sådan en ordning (det er ikke nemt at inddrive penge fra 90 mennesker) og så står den/dem der har underskrevet kontrakten altså med hele udgiften.
De kan så melde hærværket til politiet og så håbe, at de kan finde de skyldige - og så er det jo dem der skal betale erstatning.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-05-04 23:06

Lexi er inde på noget af det rigtige, lad de der har tegnet kontrakten, anmelde skaderne til politiet, så er de, politiet, nød til at finde de 90 personer frem og afhøre dem.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 07-05-04 23:23

Tak for alle svarene!!

Sunowich > Jeg er udmærket godt klar over at det er hærværk. Og hvis jeg kunne finde den skyldige, skulle han selvfølgelig punge ud. - Og nej, ejeren skal ikke stå for udgifterne, tænkte bare om det var hans forsikring der skulle dække det. (Er ikke så langt inde i forsikting m.v.)

Better_Performance > Er glad for denne oplysning: "Skaderne og deres økonomiske omfang skal selvfølgelig dokumenteres udfra de regninger han får fra dem der reparerer skaderne" - det vidste jeg ikke, så tak!

Lexi > Tror faktisk ikke de har skrevet under på noget, men en mundtlig aftale er vel ligeså bindende. Det er 3-4 personer der lavede aftalen med udlejeren før festen, hvad den helt præcist gik ud på ved jeg ikke.. Det er også dem der her efterfølgende har fået regningen. Men den skal vi vel først have efter skaderne er blevet repereret j.f. det som Better_Performance skrev.

I ser på sagen nogenlunde som jeg gør, og det ender da højst sandsynelig med at vi alle deler udgifterne, da jeg ikke går ud fra nogen vil stå frem for at modtage en regning på 10.000-19.000 kr. og da de 3-4 arrangører ikke skal stå med håret i postkassen.

Grunden til at jeg spurgte om ejeren selv kunne have ødelægt tingene, var fordi der gik nogle rygter om dette. Men jeg tror nu næppe de er troværdige. - Isår ikke når I også slår fast, at han jo ikke får noget ud af det.

Bare surt at man ikke kan holde en fest, uden sådanne episoder!
Men mange tak for svarene!!

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 07-05-04 23:36

Takker for point Niels
Jeg håber, at I finder ud af det uden for meget ballade, men det er kedeligt, at en god fest efterfølgende skal ødelægges af sådan noget. Det giver jo ikke meget lyst til at arrangere noget igen.
Hvis det ikke er hærværk, men noget "man er kommet til at gøre" (det kan ske for alle), så er der stor sandsynlighed for at familieforsikringen dækker. Hvis man bor hjemme dækker forældrenes forsikring og det gør den også hvis man er flyttet hjemmefra og studerende - men kun til man fylder 21 år. Derefter skal man selv sørge for at forsikre sig..........held & lykke