/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marengs kys?
Fra : nullerbullerpige
Vist : 1586 gange
50 point
Dato : 06-05-04 18:34

Hej.
Er der nogle som har en god opskrift på marengs kys?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 06-05-04 18:37
Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-05-04 18:37

2 Stk Æggehvider
2 Kopper Sukker
1/2 Teskeer Hjortetaksalt

Fremgangsmåde:

Pisk Æggehvider og sukker over damp indtil de er HELT stive, herefter tilsættes hjortetaksalten, sprøjtes ud til små kys (evt. dessertske), og sættes i ovnen ved 100-150 grader i 1 time til 11/2. Tilsæt evt lidt reven chokolade, nødder eller få dråber smags eller farveessens.

Kommentar
Fra : alanya

Dato : 06-05-04 19:04

Du pisker 3 æggehvider meget stive og blander forsigtigt 200 g melis i og 1 teskefuld edikke, fyldes i en sprøjtepose og sættes på bagepapir på pladen, bager ca. 25-35 min .
Edikken gør at der bliver ligesom lidt sejt i bunden, som i de marens man køber.
Velbekomme

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-04 21:05

Jeg fik denne opskrift af min moster:

2 æggehvider
200 g sukker
1 tsk. eddike

Piskes over vandbad til det er ikke længere kan løbe ud af skålen, når du vender den på hovedet.

100 g grofthakket chokolade vendes i.

Kommes på bagepapir med spiseske eller mindre.

Kan også spøjtes med sprøjtepose, men så skal du nok hakke chokoladen lidt finere.

Nederste rille i ovn i 50 min. på 150 grader forvarmet ovn.

MVH
Camillasmoster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-05-04 21:20

Se endvidere mit tip Hof(te)desserter.

Camillasmoster

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 08-05-04 20:48

Nogle der kan fortælle mig hvad et vandbad er, og hvad grunden til det er at man skal bruge det??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-05-04 21:40

Hej nullerbullerpige

Et vandbad er f.eks. en gryde med vand i- ca. 1/3 af gryden alt efter grydens størrelse. Du stiller den på kogepladen og sætter skålen med æggehvider mv. ned i den.

Kogepladen skal ikke skrues op på fuldt blus, men ca. det halve eller mindre.

Når du pisker f.eks. marengs, bliver den mere fast, når du gør det over varme.

Og en plastskål, som de fleste nok pisker sådanne lækre sager i, kan jo ikke stå direkte på kogepladen.

Samtidig gør vandbadet, at "dejen" ikke brænder på.

Håber, at jeg har forklaret det tilfredsstillende!

MVH
Camillasmoster

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-05-04 11:53

Tak for svaret Camillasmoster.