/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Er dette bindende økonomisk?
Fra : webcam
Vist : 507 gange
437 point
Dato : 05-05-04 00:15

Jeg har indbetalt start depositum og nogle penge for nogle af de weekkender man skal betale for.
Og dem vil/får jeg ikke igen, og det er ok.

Men er jeg på nogen måde forpligtet til at skulle betale for hele uddannelsen?
Er der nogen der kan finde noget som helst der skulle gøre at man sort på hvidt i en retssag blev tvunget til at betale for hele uddannelsen?

http://akupunkturuddannelsen.dk/
http://akupunkturuddannelsen.dk/Tilmeldingsskema.htm

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-05-04 00:57

Hvis du ikke deltager er du ikke forpligtet til noget som helst...

mvh. Melander

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-05-04 00:58

Ordet start depositum burde vel egentlig sige det hele?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-05-04 02:09

jeg kan ikke se at du er forpligtet til noget som helst.
men tjek den offentlige side http://www.forbrug.dk/
kik under jura/handel eller http://www.forbrug.dk/aktuelt/koebeloven/
det er nok nemmere hvis at du selv kikker, og danner dig et billede om hvad du kan gøre,
da der er meget om emnet , men dine oplysninger her er lidt sparsomme.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-05-04 05:59

Check også www.familieadvokaten.dk under brevkasse, for at se om der har været lign. spørgsmål. Ellers kan du spørge ganske gratis der.

MVH

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 05-05-04 07:52

Hejsa

Jeg har godt nyt til dig.

Hvis du ikke har skrevet under på noget dokument, hvor du accepterer at skulle betale det fulde beløb, vil du aldrig kunne komme til at betale mere end du allerede har.

Der er også en rimelig chance for at du vil kunne få dit depositum tilbage, idet skolen kun må bruge af dit depositum til at dække de ekstraudgifter de har haft ved din tilmelding og efterfølgende afmelding, men det er lidt mere problematisk, da du, hvis de ikke betaler godvilligt, hvad jeg tvivler på, selv er nødt til at lægge sag an, og det vil være alt for dyrt.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-05-04 08:53

Hvis ikke det står skrevet nogen steder, at tilmelding er BINDENDE, og du selvfølgelig ikke er påbegyndt uddannelsen, må du være i din fulde ret til at få alle pengene tilbage.

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 05-05-04 08:59

Hi

Juridisk er der ingen tvivl om at du ikke er bundet til yderligere betalinger. I alle forhold hvor der erlægges et depositum gælder netop at depositum´et skal dække de evt. udgifter modparten har i forholdet hvis du springer fra. Du vil under ingen omstændigheder komme til at hænge på mere end depositum, men som Henning Borchert skriver så kan det være problematisk at få noget af depositum tilbage.

Circelone

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-05-04 08:59

Ups, nederst på skemaet står der tydeligt, at tilmelding er bindende, når depositum er betalt.

Så er det juristerne der skal tage over, dvs. du skal have en pokkers god undskyldning for IKKE at fortsætte og dermed ikke betale for kurset.

Kommentar
Fra : circelone

Dato : 05-05-04 09:02

Beklager ellebye

Der hersker ingen tvivl i domspraksis om at man ikke vil hæfte for mere end de faktiske ekstra udgifter som modparten har haft, selvom man springer fra en bindende aftale. Praksis er også ligeså klart omkring enhver form for kursus hvor man ikke har deltaget men meldt afbud.

I øvrigt er aftalen som den ser ud, sandsynligvis slet ikke god nok, da der i realiteten er tale om et forbrugerkøb og der er en stribe af minimumskrav til aftale, herunder blandt andet regler vedr. fortrydelse.

mvh
Circelone

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-05-04 10:55

Der ligger selvfølgelig det i, at man kan vælge at betale for en undervisningsdag, 800-900 kr., og hvis man ikke møder op og deltager i undervisningen skal man som sådan vel heller ikke betale for den lektion.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 05-05-04 14:30

som jeg sagde, du kan ikke blive opkrævet penge for en ydelse du ikke har modtaget.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-05-04 08:29

Hej webcam.
For at kunne besvare dit spørgsmål skal jeg lige vide hvor lang tid det er siden du har indbetalt tilmeldelsesgebyret.

Jensen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-05-04 11:10

Hej Webcam

Som udgangspunkt er en jo aftale bindende, og du kan kun komme ud af aftalen med skolen ved at opsige aftalen på de vilkår som du har skrevet under på. Det fremgår dog af Forbrugeraftaleloven § 14, stk. 1, at skolen højest kan binde dig i 9 måneder hvorefter du kan opsige aftalen med 3 måneders varsel. Du kan altså højest være bundet i et år.

Vælger du at droppe uddannelsesaftalen uretmæssigt, har skolen, som circelone også skriver, ret til erstatning. I modsætning til circelone er jeg af den opfattelse at det er det almindelige kontraktsretlige udgangspunkt der gælder her, hvilket betyder, at skolen kan vælge om erstatningen skal beregnes således, at skolen bliver stillet som om aftalen aldrig har været indgået (negativ kontraktsinteresse) eller som om aftalen er opfyldt af dig (positiv opfyldelsesinteresse), dog kun indtil du kan opsige aftalen (dvs. max 12 mdr.).

Det kan også være, at du kan slippe ud af aftalen med hjælp fra fortrydelsesretten i Forbrugeraftaleloven § 12b. Dette er helt udelukket, hvis der er gået mere end 3 måneder fra det tidspunkt hvor du har fået en bekræftelse på at du er bundet af aftalen.

Det hele er lidt svært at svare konkret på, når vi ikke ved, hvad skolen har skrevet til dig, og hvad deres betingelser er (hvis de overhovedet har nogen - de er i hvert fald ikke at finde på hjemmesiden).

Jensen

Kommentar
Fra : webcam

Dato : 07-05-04 23:33

Jeg betalte depositum i august sidste år, og har betalt for ca. 8 mdr af uddannelsen..

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-05-04 01:14

har du deltaget

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-05-04 10:33

Jeg tror du får meget svært ved at undgå at betale for hele kurset.
Hvis du havde været nytilmeldt, kunne pladsen være gået til en anden, og du kunne måske have fået dit depositum tilbage, men når du som sådan enten er startet eller som du selv skriver, har betalet for en del af kurset skal der nok meget tungtvejende grunde til at ikke at betale mere.

Jeg kan kun opfordre dig til at søge juridisk bistand.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 437 point
Dato : 08-05-04 10:42

Når der er gået så lang tid siden du bestilte uddannelsen, kan du desværre ikke slippe ud af aftalen ved hjælp af fortrydelsesretten (den gælder nemlig kun i 3 måneder, hvis du ikke er blevet informeret om den).

Mit råd til dig er at tage en snak med skolen om mulighederne for at opsige aftalen/springe fra uddannelsen. Hvis I ikke kan finde en mindelig løsning, så kan du - når der er gået 9 måneder - opsige aftalen med 3 måneders varsel, jf. Forbrugeraftaleloven § 14, så slipper du med at skulle betale ca. 4 måneder mere.

Jeg vil fraråde dig at droppe aftalen, da det kan ende med at koste dig dyrt.

Jensen

Godkendelse af svar
Fra : webcam

Dato : 10-05-04 00:02

Tak for svaret allesammen

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-04 06:33

Velbekomme.