/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stikkelsbærlarver væk?
Fra : rednuf
Vist : 2356 gange
100 point
Dato : 04-05-04 20:13

Hej derude.
Vi har et par stikkelsbærplanter og nu er det snart tiden hvor de bliver invaderet af en masse larver der æder alle bladene. Er der nogen der har et godt råd/middel på hvordan man undgår dem.
Hilsen rednuf

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 04-05-04 20:45

Kan det være disse der er tale om?!

Stikkelsbærbladhveps, stor og lille.
Forekomst: Stikkelsbær, sjældnere på røde og hvide ribs.
Symptomer: De grønne og gule, sortprikkede (stor stikkelsbærbladhveps) resp. grønne (lille stikkelsbærbladhveps) larver ernærer sig af blade fra buskens indre.
Behandling: Fjern larverne, sprøjt med pyrethrum.

KILDE: http://www.ljohans.com/planteleksikon/plbe21.html

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-04 21:19

Ja Pyrethrum er et lovligt middel i haven, og det skader nok ikke menneskene ret meget, tror jeg da ikke.
Der findes stikkelsbærsorter der ikke er så modtagelige for angreb. det må du spørge på planteskolen om, de ved noget om hvor modtagelige de forskellige sorter er. mvh. Valde.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-05-04 08:18

Hej rednuf
Jeg mener at ha' hørt noet om, at man kan sprøjte hele busken ed en opløsning af brun sæbe og vand, men er ikke 100% sikker, så prøv at hørei det lokale plantecenter.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-05-04 08:19

tastatur virus - beklager stavefejl

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-04 14:16

Der findes også insektsæbe, det er dyrere end den brune sæbe, og sikkert bedre, det kan findes i plantecentre, Bare man er tidligt nok ude, medens larverne er små - og endnu ikke har gjort skade - så virker det
mvh. Valde.

Godkendelse af svar
Fra : rednuf

Dato : 06-05-04 16:40

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-04 18:06

Selv tak,Mvh. Valde