/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dræber hunde-tis planter?
Fra : Axelise
Vist : 3387 gange
50 point
Dato : 04-05-04 19:58

Jeg er lige kommet hjem fra en gåtur med min hund her i København. Vi kom forbi nogle små hegn med plantekasser, hvor der ca. 40-50 cm over jorden er plantet nogle planter, der kan klatre op ad hegnet. Min hund er ude for at læse aftenens udgave af hunde "avisen", så han sniffer lystigt til ét af hegnene. Et par, som åbenbart bor i ejendommen med plantekasserne/hegnene, ser bekymrede til, og selvom min hund ikke letter ben, føler de alligevel trang til at fortælle mig, at på grund af alle de hunde, der letter ben op ad kasserne, går planterne ud...... Nå. Deres planter ser ellers ok ud, men hva' pokker. Jeg svarer, at jeg selv har en lille have til min lejlighed, og alle omegnens hunde letter altså ben op ad mit hegn og mine planter og blomster, men der er nu aldrig nogen planter, der er gået ud af den grund. Og mine blomster står i jordhøjde og ikke ½ m oppe i en plantekasse. Parret mener, at så må det være nogle meget specielle hunde, der letter ben op ad mit hegn. Men mon de har ret? Slår hunde-urin planterne ihjel? I mine forældres have kan jeg jo godt se, at der hvor min hund har tisset, der bliver græsset gult. Men kun for en stund. Efterfølgende vokser græsset nemlig ekstra kraftigt og hurtigt lige netop dér, hvor han har tisset. Så på græs virker det nærmest som en slags gødning.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 60 point
Dato : 04-05-04 20:03

Ja, planterne kan godt gå ud, hvis det bliver for meget. De bliver overgødet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-05-04 20:05

Min schæfer er ikke i kridthuset hos min viv, hendes sommerblomster og planter i potterne der står på terrasse og gårdsplads kan ikke tåle mosten.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-05-04 23:16

Da vi havde vores gamle hund, gik græsset ud der hvor hun tissede. Hende vi har nu, får kun græsset til at vokse hurtigere. Hvorfor der er den forskel, aner jeg ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 05-05-04 14:44

Hejsa

Der er stor forskel på om planterne går ud eller ej. Og det er koncentraten af tis, der afgør det. Dog kan jeg sige, at ALT stedse-grønt hader hunde-tis, og visner, hvis der tisses på den.

Jeg er selv indehaver af 2 hanhunde, som lystigt letter ben. Men, men.... Min svigermor har en planteskole, så her må der absolut IKKE lettes ben. Og det er muligt at lære sin hund at lade være. Nå, men det var jo ikke det spørgsmålet gik på.

Håber at jeg leverede det rigtige svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-05-04 17:11

Hvordan kan det så være, at alle mine planter trives fint?? Min hanhund strinter lystigt op ad rosenbuske, stokroser og rododendhron. Det samme gør alle nabolagets hanhunde, når de går forbi.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-04 17:43

Nogle planter er nok mere følsomme end andre. Især nyplantede sommerblomster har ikke særlig godt af at blive overgødede, som der jo reelt er tale om.

Jeg kunne forestille mig, at det bekymrede par kunne nedsætte risikoen for plantedød ved at vande flittigt...
Men en anden sag er, at det jo også kan være generende, hvis alle omegnens hunde har udvalgt blomsterkrukken ved hyggekrogen til "sladderspalte". Her i sommervarmen kommer hundetis jo til at lugte lidt heftigt.

Jeg har selv haft en stor hanhund, der tissede min plæne ihjel og som overrislede diverse nabohjørner. Og det er da et problem med sådan en brunstig fyr, der absolut SKAL lette ben op af alt (og alle). Men hvis jeg havde fremmede pissende hunde på mine hjørner, så ville jeg købe noget hjortetaksolie, f.eks. -og duppe ganske lidt på strategiske steder. Jeg har hørt, at det skulle kunne få hundene til at miste interessen.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 05-05-04 22:40

Tak for svaret qfha. Tja...nærmere kommer jeg det vist ikke, så jeg lukker spørgsmålet her. Planterne bliver simpelthen overgødede.