/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvis Poltiets hunde bider en person i et~
Fra : ivanovic1
Vist : 1222 gange
20 point
Dato : 02-05-04 12:30

Hej Alle

Er blevet sat til at undersøge nogle ting, og tænkte på at I måske kunne hjælpe mig.

Har lige 3 spørgsmål.

Hvis politiet har beordret nogle mennesker indenfor i et rum hvorefter nogle personer bliver bidt af politiets hunde inde i rummet som de er blevet beordret ind i.

1. Kan politimændene med hundene blive dømt?

2. Kan disse personer kræve erstatning?

3. Er der en lovgivning hvor man kan læse om hvad politimænd med hunde har lov til?

Hvis I kan nævne paragraffer ville det være perfekt.

I må godt skrive nummeret på det spørgsmål som i svarer på hvis I svarer på nogle af de 3 ovennævnte spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 02-05-04 13:05

3)Kundgørelse om politiets brug af politihund til magtanvendelse

CIR nr 10704 af 06/05/1998 (Gældende)

Citat
I. Almindelige betingelser for politiets brug af politihund til magtanvendelse.

§ 1. Politiet må kun benytte politihund til magtanvendelse:

når anvendelse skønnes nødvendig,

og da kun når mindre indgribende midler og metoder under de givne forhold skønnes utilstrækkelige,

og anvendelse af politihund ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til situationen, vedkommende person og det berørte retsgodes betydning er forsvarligt.

§ 2. Forinden politihund benyttes som magtmiddel, skal politiet så vidt muligt

tydeligt tilkendegive over for vedkommende, at politiet har til hensigt at benytte politihund, hvis ikke politiets anvisninger efterkommes,

og sikre sig, at vedkommende har mulighed for at efterkomme politiets anvisninger.

§ 3. Politihund skal anvendes med besindighed, varsomhed og med størst mulig skånsomhed.

Stk. 2. Anvendelse af politihund skal straks bringes til ophør, når politiets anvisninger er efterkommet.

§ 4. Enhver politihund, der benyttes til magtanvendelse, skal være godkendt af Rigspoliti-chefen.

II. Nærmere bestemmelser for brug af politihund til magtanvendelse i bestemte situationer.

§ 5. Såfremt betingelserne i kapitel I er opfyldt, kan politihund benyttes til magtanvendelse i følgende tilfælde:

for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb (nødværge),

for at gennemføre en pågribelse eller anholdelse,

såfremt nogen søger at hindre en anholdelse eller befri en anholdt,

såfremt nogen ved magt i øvrigt søger at hindre en tjenestehandling,

til at sikre gennemførelsen af politiets lovlige påbud.

Stk. 2. Polititjenestemænd, som er under direkte kommando, må, bortset fra i en nødværgesituation, kun bruge politihund som magtmiddel efter ordre fra en leder.

§ 6. Beslutning om eventuel anvendelse af politihund til rydning af gader, bygninger m.v. for et større antal personer skal forudgående forelægges for politikredsens ledelse.

Stk. 2. Inden rydning effektueres, skal følgende forholdsregler så vidt muligt iagttages:

tilkendegivelse om anvendelse af politihund, jf. § 2, afgives via megafon

tilkendegivelse afgives 2 gange

benyttes politihund derefter som magtmiddel, skal det umiddelbart forinden tydeligt tilkendegives, at hunden nu vil blive anvendt.

Stk. 3. Rydninger gennemføres med politihunden tilkoblet føreline. Politihunden føres frem med den efter forholdene kortest mulige føreline.

Stk. 4. I forbindelse med forberedte rydninger, hvor der alene ydes passiv modstand for at forhindre gennemførelsen af politiets lovlige påbud, må førelinen, hvormed politihunden føres frem, højst være 1½ m lang.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 02-05-04 13:09

Tak for det så fik vi da mere eller mindre spørgsmål 3 på plads.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 13:11

1) For at en person kan dømmes skal der være begået en lovovertrædelse og personen skal have haft forsæt (bevidst handling) eller have udvist så grov uagtsomhed, at personen kunne forudse det skete.

2) Hvis retten eller klagenævnet finder, at anmelderen uforskyldt har lidt skade.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 02-05-04 18:24

BjarneD>>

Man dømmes ikke for uagtsomhed (i hvert fald når det drejer sig om straffeloven).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 19:02

blue_iz> siger hvem (der står grov uagtsomhed)?
Hvis jeg fægter vildt omkring mig med en skarpsleben sabel hjælper det jo ikke, at jeg ikke havde til hensigt at skade nogen. Handlingen er i bedste fald groft uagtsom.
Den der handler i grov kådhed eller på lignende hensynsløs.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 02-05-04 21:04

Siger straffelovens § 19.

§ 252, som du vist citerer lidt fra, kræver også forsæt til alle dele af gerningsindholdet. Der er nogle få undtagelser, hvor uagtsomhed straffes, men de er ikke aktuelle i forhold til spørgsmålet.

(Grov kådhed er altså ikke det samme som grov uagtsomhed)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-04 21:26

blue_iz> Det er din vurdering, og ikke min!

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 03-05-04 20:29

BjarneD>> LOL - okay...

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 12-05-04 00:59

Tak for svaret BjarneD.