/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Time-laps video
Fra : Mussekat
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 29-04-04 18:01

Jeg søger et program til at lave time-laps video med.
Gerne et shareware/freeware program.
Men alt har interesse.
Jeg er interesseret i et program(mer) hvor man kan indstille et webcam til automatisk at tage et billede fx en gang i timen.
Jeg kunne godt tænke mig lave små videoklip på et par minutter af fx en solnedgang, karse der gror, blomst der åbner sig osv.

venlig hilsen og på forhånd tak
Mussekat

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-04 20:48

Hej Musekat
Prøv at gennemse den software (CD) som medfulgte dit kamera. Det skulle ikke undre mig om der medfulgte et sådan program.
Tag til eksempel en webcam. Til mit medfulgte Logitech ImageStudio 7.3 og med det kan jeg lave 117 funktioner inkl. time-laps video.
Prøv et kigge på Logitech's hjemmeside f.eks under
http://www.logitech.com/index.cfm?countryid=4&languageid=15&page=downloads/software&CRID=1794&contentid=6023&OSID=9

Held og lykke med det
Søren

Kommentar
Fra : clausan

Dato : 30-04-04 18:17

I sidste nummer af Digital Foto (april) er der både en artikel om emnet + et program på deres CD, der følger med programmet. I øvrigt får du nok et lidt grumset resultat med et web-cam. Så hvis du ønsker en bedre kvalitet, så er vejen enten at op tage med et digitalt still- camera, hvor du godt kan gå meget langt ned i opløsning, fordi video i max opløsning er på 768x576. Eller - og det er klart det nemmeste, du kan tage et video kamera med et langt bånd, optage f.eks. din solnedgang ( husk at låse blænden, for ellers vil kameraet forsøge at følge med på automatikken, når det bliver mørkt ). Optagelsen kan så lægges ind i et redigeringsprogram, der ofte vil kunne speedes voldsomt op. - Adope Premiere kan sætte ubegrænset hastighed. - En solopgang bliver f.eks. ret flot ved mellem 800 - 1200% hastighedsforøgelse. Det svarer til ca. 2-3 billeder pr. sekund. Antallet af billeder skal selvsagt være meget lavere ved planter - dér kan lyset i øvrigt drille rigtigt meget... Held og lykke.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-04 10:29

Hej Clausan
Det var en absolut fylestgørende beskrivelse / svar - hatten af for det
Nu skal du ikke kimse alt for meget af et "dumt" webcam, det kan faktisk lave en god opløsning, og prisen ligger langt fra et videokamera. OK! Indrømmet... du er begrænset af ledningens længde, hvis man da ikke benytter en bærbar computer, man kan vist ikke helt sammenligne. Tilbage til opløsningen som for de fleste ligger på 640x480 / 30 frames pr. sekund og i en prisklasse på imm. kr. 250-875 hvis vi kigger på Logitech.
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=47&Parent=&Producent=334&Max=&Soegeord=&Direction109=2&Sorted109=&Direction198=2&Sorted198=&Direction640=2&Sorted640=&Direction110=2&Sorted110=&Equal201=&Equal203=&Submit.x=15&Submit.y=9

Mussekat... clausens svar påminder os begge om Adobe. Hvordan ku' man dog glemme dem?
Adobe har bare et minus, de forlanger bruttonationalproduktet for den ½ jordklode for deres produkter.
Vedhæfter lige et par link, som du så kan kigge lidt på.

* http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=177&Parent=&Producent=0&Max=&Soegeord=&Direction191=2&Sorted191=&Equal215=&Submit.x=21&Submit.y=7

* http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=185&Parent=&Producent=0&Max=&Soegeord=&Equal189=&Equal170=&Submit.x=33&Submit.y=10

* http://www.adobe.dk/
* http://www.mkdata.dk/pctutor/digitalebilleder/ulead0.htm
* http://www.ulead.com/

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : clausan

Dato : 01-05-04 12:13

Hej Clan & Mussekat

Hmm - ja, jeg er måske lidt krævende - men jeg arbejder også professionelt med stadset...

Og blot en lille oplysning, som I sikkert er opmærksomme på:

30 fps. = den amerikanske TV-standard NTSC (Never The Same Colur ) NTSC er noget skidt, dårlig opløsning og meget ringe farvehold. Det europæiske PAL-system arbejder med 25 fps (Frames Pr. Sekund) - Ironisk nok er det franske SECAM faktisk det bedste system, hvis man vurderer ud fra rene tekniske målinger. Men det er jo ikke det, det hele handler om - man skal bare være opmærksom på, at man ikke får købt det fede grej til en billig penge i udlandet og så ender op med at skidtet ikke kan bruges hér...

Og så lige et link til digital foto, der faktisk har mange gode informationer: http://www.magasinet-digitalfoto.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=111

God weekend

Clausan

Godkendelse af svar
Fra : Mussekat

Dato : 10-05-04 18:06

Tak for svaret CLAN.

Der var flere gode svar, but there can be only one. Tak til alle.

mvh Mussekat