/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Symboler i filmen "The passion of the."o~
Fra : MaF1a
Vist : 575 gange
50 point
Dato : 29-04-04 15:39

Til alle jer der har set filmen The Passion of the Christ,, så har jeg nogle ting som jeg gerne kunne tænke mig at vide hvad de symbolisere:
1)Slangen der kommer fra satan
2)Jesus "høje" bord
3)Børnene der irriterer Judas, "deres ansigter"
4)Den sidste scene hvor at satan skriger op mod himlen
5)Når maria rør jesus fod og kiger op på ham

Hvis i bare ved nogle/en af dem ville jeg blive glad

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 30-04-04 21:39

hej MaF1a. Jeg har tilladt mig at stille dit spørgsmål under "Religion". lad os nu se om det kan give noget resultat. mvh. sinius.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-04-04 21:44

Hvorfor lægge symboler ind? Det eneste vigtige jesus sagde var "elsk din næste som du vil elske dig selv!"

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 30-04-04 22:14

well, nu er det sådan at jeg skriver opgave om den, og enhver kan da se at der er symboler i filmen

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 01-05-04 01:35

1. Slangen er symbol på alle menneskers ugerninger.
2. Jesus "høje" bord kan jeg kun gætte mig til, men tipper at det er fordi filmen er lavet af Mel Gibson som er meget religiøs, og det er et symbol på at jesus er "stor".
3. Mangler lidt info. men igen, Judas er den slemme, så hvorfor ikke lade ham blive irriteret af nogen børn :)
4. Symbol på at Jesus har sejret. ofret sig for mennesket osv..
5. Et sentimentalt hollywood stund...

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 01-05-04 01:46

hey Maf1a

et par skud fra hoften:
1 slangen er vi jo nok ikke itvivl om.. (se cornell24)
2 Han var jo jødernes konge, så, ja han var stor.. og ja igen en gestus fra MG's side, ganske amerikansk
3 Judas er jo på vej til at forlade sin religion, så han føler sig uendeligt skyldig i forhold til de "rene" børn.
4 Manden har jo tabt..? gas
5 Prøv du bare at frelseren, og miste ham igen... nederen... tror hun beder for for ham, hun har jo på dette tidspunkt mødt ærkeenglen

lyhne1

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-05-04 08:45

Slangen henfører til syndefaldet, hvor Lucifer(lysbæreren)/ Satan kommer i skikkelse af en slange. Lucifer lyver ikke direkte i den forbindelse, men stiller nogle ubehagelige spørgsmål,så de kommer til at fremstå som løgn, og hvis GUD ikke reagerede, ville han (altså GUD) fremstå som en løgner

Fra gammel tid, har der været en vis rangorden. Det er der også hos dyrene. Den højeste rangerende får først, og derefter nedad i rækkefølge. derfor var det vigtigt, at side ved højbord, nemlig der hvor der blev serveret først, så man var sikker på at få nok at spise, og få det medens det endnu var varmt. Samtidigt viste det noget om personens status. Vi har det stadigt, når der inviteres til konfirmation , bryllup o.l.

Kommentar
Fra : finnkier

Dato : 02-05-04 22:47

1)Slangen der kommer fra satan: Du har allerede fået gode svar, slangen er arketypen på ondskaben, jf allerede i syndefaldsberetningen, hvor det er slangen, som frister Eva (1 Mos 3)
2)Jesus "høje" bord: Helt ærligt tror jeg ikke, at der er anden symbolik end et glimt af humor i dette bord. Personligt kunne jeg godt have undværet denne scene, som på mig virker fjollet.
3)Børnene der irriterer Judas, "deres ansigter"
Børnene er dæmoniserede, eller opfattes som sådan af Judas.
4)Den sidste scene hvor at satan skriger op mod himlen
Satan er jo blevet besejret! Da Jesus stod igennem og klarede at dø for alle menneskers skyld klarede han det, som Satan i begyndelse af filmen forsøger at friste/overbevise Jesus om, at han ikke kan klare.
5)Når maria rør jesus fod og kiger op på ham
Moderlig omsorg kombineret med erkendelse af, at Jesus var langt ud over en almindelig søn, han var Guds søn

God fornøjelse med opgaven!

Finn Kier-Hansen

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 02-05-04 22:52

har du fået svar nok ??

Accepteret svar
Fra : sinius

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-04 22:56

til tedd :Lær din bibel..det var gud der sagde til moses "elsk din næste som du vil elske dig selv!" jesus efterlevede det bare.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-05-04 23:04

Problemet med de religionsspændinger man har i dag er at såkaldte kristne refererer til Det gamle Testamente som om det har noget med kristendommen at gøre. Jødedommen og Islam byger på lov religioner, så det giver mening med øje for øje terminologien, mens kristendommen bygger på det nye testamente og den eneste lov der findes der er næstekærlighedsbudet! Desværre kan Bush, Sharon, Arafat og andre fanatikkere ikke finde ud af det!

Godkendelse af svar
Fra : MaF1a

Dato : 03-05-04 00:36

Tak for svaret sinius. takket være dig jeg fik svar.. selv om jeg ikke rigtig kunne bruge andet end det med judas og dæmonerne,, mine egne symbolik svar stræker længere