/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsplæne.
Fra : OR
Vist : 662 gange
46 point
Dato : 27-04-04 21:21

Jeg er i gang med at fræse min gamle græsplæne op da den er ujævn og fyldt med mos, og vil derefter gerne lave en ny .

Hvordan laver men den så bedst.

Hvilke type græs skal jeg så og hvad skal jeg gøre før det

Skal plænen så også have gødning og kalk ??? og hvornår.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 27-04-04 21:43

du skal købe noget græs der er langsomt voksende og så skal du bare følge anvisningen på posen hvis det ikke er så mange m2 var det måske en ide med rulle græs kig lige her http://www.leopolds-rullegraes.dk/priser.htm

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-04-04 21:58

Det er meget forskelligt hvad der skal sås hvor? Er det udpræget sandjord (f.eks. i sommerhusområder) skal der én bestemt sort/blanding til og er der skygge/sol skal der andre blandinger til. Det bedste er at spørge dit lokale plantecenter. Jeg har her for ti dage siden anlagt 170 m2 græsplæne på vores sommerhusgrund.
Vi kørte et lag muldjord på (ca. 25 cm.) og bearbejdede jorden med fræser og rev det for sten og knolde. Så trak vi en gammel palle med vores søn på så det blev nogenlunde jævnt. Vi gik så med "museskridt" hele jordstykket rundt for at "træde luft og huller" ud. Så blev det tromlet et par gange, sået og revet igen efter vi havde givet det en gang alm. NPK kunstgødning. Da det jo var regnvejr i sidste uge skulle vi ikke spekulere på at det blev for tørt. Her idag kan jeg se de første grønne spirer komme op...HERLIGT!!!
Med din plæne er det jo "nemmere" da du jo har den jord der skal være der. Lidt jordbehandling som ovenstående og en passende græsblanding samt kunstgødning...så er det som en ny plæne om et par måneder.

God fornøjelse!!!
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 23:40
Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 46 point
Dato : 28-04-04 17:49

Hej OR

Græsser er ikke særlig krævende vedrørende kalk. Men for at kunne besvare spørgsmåler om
plænen skal have kalk er det nødvendigt at tage en jordprøve til bestemmelse af
reaktionstallet ( Rt).
Det bedste tidspunkt at så græsplæne er om efteråret - sår du den nu skal du bare sørge for,
at den ikke tørrer ud.
Normalt skal man ikke lægge sin græsplæne om bare for at slippe af med mos - det gøder
man sig fra. En NPK-gødning f.eks. 21-3-7 eller noget i den retning er udmærket.
Ved en etableret græsplæne skal den f.eks. have 2-3 kg/100 kvm 4-5 gange årligt, så
bliver evt. mos udkonkurreret.
Det er en skrøne at Mos forsvinder ved at kalke jorden, den gror fint i kalktrængende og
kalkholdig jord - Mos har ikke rødder! Det er alene et spørgsmål om konkurrence.

For græs er det ligegyldigt om der er kobber i NPK-gødningen, men derimod ikke for
flere planter i køkkenhaven. Forklaringen er den, at mange planter i køkkenhaven ikke tåler
klor - det gør græsplænen.
Der er ikke klor i gødninger med kobber.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : OR

Dato : 29-04-04 22:30

Tak for svaret 2603ph. nu er det jo bare at komme igang