/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Flåter/tæger
Fra : snusi
Vist : 2013 gange
100 point
Dato : 27-04-04 21:21

Hej

Jeg ser daglig mine hunde efter for tæger/flåter, hvilket jeg også gjorde i dag før vi gik tur og jeg fandt ingen.

Da jeg kom hjem fra turen, havde den ene af hundene en stor fed flåt/tæge siddende mellem øjnene, har den været så lille at jeg ikke har set/mærket den, eller vokser en flåt/tæge så hurtig at den er blevet stor og fed i den tid det tog at køre fra skoven og hjem? Jeg bor ca. 5 km fra skoven

snusi

Kommentar
Fra : binky

Dato : 27-04-04 21:24

En flåt fylder ikke meget, når den lader sig falde på en hund. Det den bliver tyk af, er det blod, den har suget fra hunden. Den borer hovedet ind i huden. Hvis du klemmer en flåt i stykker, er den fuld af blod.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-04 21:24

Så hurtigt drikker de ikke blod.
Vores erfaring er mindst en halv dags tid inden de er så store
at de giver slip.

Kommentar
Fra : Skode

Dato : 27-04-04 21:25

Hej

Frontline hver 3. måned så slipper du for de ulækre kryb, det forebygger i øvrigt også lopper. fås hos dyrlæger og på apoteket

Med venlig hilsen

Mette og Jack

Kommentar
Fra : Skode

Dato : 27-04-04 21:28

P.S Mener iøvrigt heller ikke det går så hurtigt med tægerne, Jeg vil også sige ca et døgn så er de så store så man tydeligt kan se dem

Mette og Jack

Kommentar
Fra : binky

Dato : 27-04-04 21:30

Jeg har prøvet at sidde med armene om en hundehvalp, vi havde købt. Vi kørte i bil ca. 1/2 time, og da vi stod ud, havde jeg en stor fed skovflåt siddende på min underarm, og den sad der garanteret ikke før, jeg rørte hvalpen. Så skovflåter er hurtige til at suge blod, for de slipper ikke, når de først har bidt sig fast.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 27-04-04 23:25

hvidløg er det bedste middel mod skovflåter fordi de ikke kan lide lugten og derfor bider de ikke på ... vi spiser hvidløg om sommeren fordi vi bor nær kræt og skov og vi undgår flåter af samme grund så hvis i på en eller anden måde kunne putter lidt hvidløg i jeres hunds foder ville det være billigt ... men jeg har ingen erfaring ang hunde så spørg en der ved lidt om det... mhs til om de vokser så hurtigt ... nej ikke så hjurtigt som du beskriver men de kan blive store på en dags tid
mvh Anne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-04-04 00:27

Nu er skovflåter ikke det store problem for hunde, men kan jo give voldsom sygdom for mennesker, for hvis flåten har haft en mus som vært, vil den i mange tilfælde få Borelia, som overføres til mennesker ved flåtens bid. Dog siger experter at flåten skal have siddet på mennesket i 24 timer for at sygdommen kan overføres.
Og så skulle man jo mene at den sidder der længere end 24 timer, for at blive fyldt med blod.
http://www.sekretariat.dk/naar_klokken_ringer/biologi.htm
http://www.naturguide.dk/farlige%20dyr.htm
NB: Jeg har en dreng der fik Borelia, og var alvorlig syg meget længe, inden vi selv bad sygehuset (som han var indlagt på), om at undersøge for sygdommen, da havde han været igennem alle andre test med helkropskanning mm.
Angrebne flåter er særlig hyppige omkring Vejle og Bornholm.

VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-04 18:10

Ups!!! Skovflåter er også farlige for hunde!!! De kan også få borreliose og den anden flåtsygdom Ehrliciose. Hunde bliver ikke lige så let angrebet som mennesker, men til gengæld kan de jo ikke rigtig fortælle, hvordan de har det, så de er tit alvorligt ramt før det bliver opdaget (almen utilpashed, træthed og lammelser).
Jeg har selv haft borreliose 2 gange, og begge gangene var det efter max. 10 timers flåtbid. Så også i Københavns omegn er der borreliabakterier. Hvis man selv får mange flåter, så kan det være en god ide at blive cheket for sygdommene hvis man lider af træthed og muskel- eller ledsmerter.
Min tidligere hunds far boede her i Nordsjælland. Han blev aflivet for et par år siden fordi man til sidst måtte opgive at kurere ham for borreliciose/ehrliciose. Han var uheldig at have reddet sig begge delene.

Nåmen til spørgsmålet: For det meste vil det tage adskillige timer eller flere dage for en flåt at fylde sig. Men hvis den er så heldig at få boret sig ind i et lille blodkar, så kan det gå meget hurtigere.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 28-04-04 19:48

Tak for svaret Birgitta.

Ja, de er nogle uhyggelige bæster de små dyr, vi må jo bare være mere påpasselige nu hvor der er så mange.

Snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-04 15:12

Tak for accepten af mit svar.
Jeg synes også, at der er usædvanlig mange i år. Der går ikke en dag hvor jeg ikke fanger min. 10 løse flåter på min Silke. Og som regel er der alligevel også et par stykker, der når at sætte sig fast, suk...