/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Thepletter på bord i natursten
Fra : Peter_Gimm
Vist : 1037 gange
400 point
Dato : 27-04-04 10:49

vi er kommet til at efterlade en thepose (brugt) på vores sofabord i natursten. Pletten vil ikke helt forsvinde ved hjælp af almindelig gnubben med en våd klud.

Gode idéer og forslag modtages med tak (evt. 400 point).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-04-04 10:58

Hvad siger leverandøren af bordet? Kan det tåle organiske syrer? Kan det tåle sukker? Det er min erfaring, at te med sukker i er meget lettere at vaske af end te uden. Og gamle tekrus med ru glasur er næsten umulige at få renset for terande ved håndopvask, men med en halvstærk sukkeropløsning og bare en smule knofedt går det som regel. Jeg ville prøve med sukkervand - lade det sive ind i pletten; den er nok trængt et stykke ind, så giv lidt tid - og vaske af med lunkent vand. Giv osse her lidt tid, tingene skal jo nå at diffundere både ind og ud. Og brug hvidt sukker, ikke økumenisk rørsukker eller hvad det nu hedder.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-04-04 11:00

agurkeskiver på pletten og etfer en tid ?? fjern dem og hæld noget salt over og lad det trække suge.
gentag eventuelt.

En anden meget effektiv ting er det, man lægger det kunstige gebis i natten over.
Det er godt i the/termokanden, men jeg kender ikke middelets reaktion sammen med natursten.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 27-04-04 11:01

Æv....

Jeg ville prøve at stille spørgsmålet hos forbrug.dk - første link er vedr. natursten!

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/rengoering0/materialer-inventar/natursten/

http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/kontakt/besked/

Knuz
Miomis

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 27-04-04 11:02

Et gammelt trick mod thefarvning i krus er, at bruge groft salt og en skuresvamp, det kan være det også hjælper på jeres bord ........men prøv med sukkervandet først, det virker umiddelbart mere "blidt"

// Toupie

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-04-04 11:35

Toupie, det virker på krus fordi at det sidder i overfladen.
agurke opløser det og salten trækker det op/ud.
tandpoteserens kan fås hos mange købmænd, og er meget effektivt mod kaffe, the, og nikotin

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 13:06

Hejsa
* http://www.fs.dk/pj/rengor.htm
* http://www.fs.dk/pdf/pj/pj334972.pdf
Hygge...
Søren

NB: Til fjernelse af kaffe og the afsætninger i krus og termokander benytter jeg en opvaskemaskine tablet (vaskemiddel til opvaskemaskiner). Fyld termokanden med lunkent vand, dump en maskinopvask-tablet i kanden, lad den stå natten over - vupti og min rustfrie termokande er blank og ren indv.
Samme trick kan benyttes til toiletrengøring (mørke kalkkant / ved vandoverfladen). Sidste mand på tønden skyller ud, 1 tablet i kummen og efter en god nats søvn er der rent igen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 13:10

NB: Snak evt. med den lokale stenhugger
Ved godt han laver gravsten, men han/hun er vant til at arbejde med materialet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-04-04 14:59

NNBB: Måske denne side også kan bruges http://restaurering.dk/vedligeholdelse.htm
lidt flere at kigge på
* http://www.natursten.com/de10/raad.php
* http://www.fynsmarmor.dk/

Kommentar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 29-04-04 18:05

Hej,

Umiddelbart ingen succes
Men får en "specialist" forbi på tirsdag... Ellers tak for ideerne.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 400 point
Dato : 29-04-04 18:18

Hej Peter... forhåbentligt ikke den lokale graver, men stenhugger
Held og lykke med det
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Peter_Gimm

Dato : 06-05-04 12:36

Tak for svarene CLAN. En eller anden skal jo have lidt kredit for den tid i har brugt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-05-04 12:41

Men fik du det renset af din "specialist"
Jeg er nysgerig, hvordan ?