/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Huslige pligter - hvor ofte?
Fra : biolou
Vist : 2912 gange
100 point
Dato : 26-04-04 18:13

Hej,

Er bare lidt nysgerrig hvad I andre gør...hvor ofte 'bør' man: skifte sengetøj, støvsuge, vaske gulv...alle de der huslige pligter :) som vi alle elsker at hade.

Hilsen Biolou

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 26-04-04 18:19

jeg skifter sengetøj og støvsuger en gang om ugen og vasker gulv ca en gang hver måned. Nu er jeg jo kun 18, så jeg ved ikk om det er forkert

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 26-04-04 18:20

Et rigtigt træls spørgsmål, som må være meget individuel da familiens størrelse, husdyr osv spiller ind for bl.a støvsugningen og gulvvask.

Jeg er selv alene og kan begrænse de to nævnte ting til en gang i ugen. Sengetøjet skifter jeg ofte, men det er fordi jeg elsker duften og fornemmelsen af nyvasket linned.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 26-04-04 18:21

Og jeg vasker tøj når vrangen også er brugt

Kommentar
Fra : binky

Dato : 26-04-04 18:21

Hej biolou
Har du dyr, så ved du, de sviner og fælder, så et par gange om ugen, vil det nok være relevant at støvsuge og vaske gulv. Hvis du ikke har dyr, kan du vel nøjes med en gang om ugen. Det kan du nok selv vurdere, om det er tiltrængt. Der er jo ikke regler for sådan noget. Det med sengetøj skal være en gang om ugen, ellers får husstøvmider og andet godt for gode forhold. Det er vel ellers individuelt, hvordan man har det med rengøring, det er der vist ikke nogle bestemte regler for.
mvh
binky

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-04-04 18:22

Støvsuge, tørre støv af og gulvvask hver 14 dag. Skift af sengetøj hver uge. Det syntes jeg er passende.
Torben

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-04-04 19:19

Hej Biolou

"Renlighed er en go' ting, sagde konen, og vendte særken" (særken = kjolen) ;-()

Stol på din egen fornemmelse. Hvornår, du synes der skal gøres rent o.s.v.

Men naturligvis så andre kan holde ud at besøge dig og gi' dig et kram.

Så har du det osse selv bedre.

Ren hilsen
Camillasmoster

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-04 21:09

Rengøring gulvvask 1 gang om ugen
støvsugning 1 gang om ugen, 2 gange, hvis der er pelsdyr der fælder
sengetøj skiftes hver 14. dag om sommeren, 1 gang om ugen
vinduespolering efter behov
toilet minimum 1 gang om ugen ellers efter behov
vindueskarme 1 gang om måneden

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 26-04-04 21:15

Jeg har ikke tid til at skrive noget. Jeg skal ind og skifte sengetøj !

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 26-04-04 22:01

>frieda Har skiftet sengetøj.

"I de gode gamle dage" Havde man det, der hed hovedrengøring et par gange om året.
Da blev ALT tørret/vasket af.

Ellers er det som beskrevet, op til den enkelte, hvor rent der skal være.
Glem ikke at skifte karklude i køkkenet hver dag.

Mvh
The1best

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-04-04 22:38

Nemlig - mange glemmer at skifte karklud hver dag..

Og husk - har du brugt karkluden til at tørre op på gulvet, skal den skiftes! Alt ligger på et gulv - fy oh føj

Og den er heller ikke til at tørre baby/børnemunde med!

Den brugt gulvklud skal til vask efter hver brug - ikke hænge til tørre over spanden og bruges igen, addrr.

Apropos rengøring/hygiejne:

Man burde have microbiologi i folkeskolen! Så ved alle, hvad det drejer sig om...

Vi skal ikke være for sarte, men det skader ikke, at vide, hvad man har med at gøre!

Det var bare det, jeg ville sige - hej

God forårsrengøring!

Camillasmoster

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-04-04 22:42

Hov, jeg har lige lidt mere - positivt:

Gør det til en slags hygge at gøre rent, så er det ikke så surt - det skal jo gøres..

Forestil dig hvor dejligt, hele hytten er, når der er rent, uhm..

Og jeg skal hilse og sige, at jeg lider ikke af rengøringsvanvid...!

Sæt noget go' musik på anlægget og følg evt. takten. Fed rock eller klassisk, alt efter smag.

Så er det meget nemmere

Camillasmoster

Godkendelse af svar
Fra : biolou

Dato : 27-04-04 08:25

Tak for svaret 25.